Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Som passat alltså..? Påfyllning av dyr adblue var 500 mil? ;) :D

Kör man "bara" stad så blir det svårt att få förbränningsprocessen att börja. Den brukar kräva jämn hastighet och typ 20 minuter innan allt är klart.

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Adblue har såvitt jag vet bara VAG till Euro6-motorer. Det har varken Passaten eller Skodan i mitt exempel ovan (2012 års modell). Om man behöver fylla på Adblue så ofta som var 500:e mil ska man nog kolla upp hur man kör. Det beror såklart på hur stor tanken för Adblue är, men 13 liter är en vanlig storlek och det borde räcka över 1000 mil. Ett tips om du ska ha Adblue är att köpa 10-litersdunk och fylla själv. Literpriset sjunker extremt jämfört med en liten flaska.

Om man "bara" kör i stadstrafik skulle jag inte rekommendera bil. En sväng i månaden på en landsväg eller motorväg löser upphettningen. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men kan ta reda på det om du vill veta mer.

3. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Endast Euro 6, ja, inte ett jätteseriöst inlägg. [​IMG]

Jag vet hur partikelfilter fungerar i PSA-motorer och Volvos femmor (nu även VEA-motorer) :)

4. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Intressant räkneexempel. Menar han att han/företaget betalt 1100:- för 10 liter Adblue [emoji33] När det gäller oljeförbrukning blir det ju svårare att räkna på en ny bil. Oerhört olika trots likadana motorer osv. Om vi tar min Passat igen som exempel, så köpte jag den för ett år sedan när den gått 4400 mil. Nu har den gått ca 6300 mil och jag har inte fyllt på någon olja alls under det året, men den var väl inkörd så att säga, när jag köpte den. Blir intressant att se hur det blir med nya bilen som inte är inkörd.

5. TomasLi

TomasLi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har faktiskt inte läst hela tråden, men jag har läst en del och trodde man skulle hitta lite elbilsförare här inne ! Gillar man android och elektronik känns ju elbil helrätt IMHO.

Jag har en Volkswagen eUP, Elbil och jag köpte den i julas. Rätt juste bil den går typ 10 - 12 mil på en laddning och värmen kommer på några sekunder på vintern.
    Jag vet inte vad de 800 milen jag kört kostat mig i el men ungefär 500:- spänn, ganska ofta laddar man ju gratis.

Fler elbilar här på forat ?

6. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hade mer än gärna kört på el, har bara problem med räckvidden [emoji6]

7. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Vill haaaa en elbil :c Gör bara resor på antingen 3 km en väg, 10 km eller 60 km. 60 km är till närmaste köpcentrum, där finns Laddstolpar på IKEA, 10 km är till en annan ort där vi har släkt, och 3 km är till matbutik, bank, bensinstationer (lol). Till köpcentrumet blir det ju några gånger i månaden bara så det är ju absolut ingen fara [emoji14] Allt är landsväg, förutom dom sista tre milen till köpcentrumet, då blir det motorväg.

Vad kostade bilen? Hade man haft tillräckligt med pengar så hade en V60 Plug In Hybrid varit perfekt (eller kanske en XC90 T8 D: ). Majoriteten av alla resor skulle gått på el då :)

Är helt såld på elbilar. Sen så behöver man inte bara äga en elbil, utan man kan ha en typ V70 -99 så har man "obegränsad" räckvidd och stort lastutrymme när man behöver det :)

8. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Nej, han har fyllt på AdBlue innan han köpte dunken också. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=112752 Här har du tråden om du vill läsa :)

Jag tycker att jag ofta får läsa om hur vissa av VAGs motorer drar olja, men det har med högsta sannolikhet med den låga friktionen inne i motorn för att få ner förbrukning. Har inte läst något om oljepåfyllning på Volvos VEA-motorer än iallafall [emoji14]

9. Peter Parker

Peter Parker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för alla svar. Vi får se vad det blir.

10. chraist

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Som vanligt ha inte bråttom när det handlar om köp av bil. När ni hittat någon modell ni är intresserad av, provkör gärna ett par olika exemplar för att veta att just den bilen ni köper är ok.

11. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    832
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gjorde ett impulsköp av en 2012 Hyundai i40 för några veckor sedan. CRD buissnes pkt.
    (impuls då BMW;n inte mådde så bra och skulle antagligen dö å få fiiiiina verkstadskostnader inom en snar framtid)
    Helt nöjd haft roligare bilar men den går billigt å är billig å äga och nu är det allt jag är ute efter... + att jycken skall få plats i skuffen :P

12. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Se till att sköta DRL! :)

13. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Absolut inget fel på den bilen hållbara och relativt billig att äga/köra, men lite ful design exteriört som interiört.. smaken är som baken :-)

Att ÅF inte beskriver hur DRL funkar stör mig, man ser allt för många kör med enbart DRL igång när man inte får ha det så att säga.

Men men :-)

14. Droid55

Droid55 Guest

Bara jag som brukar drömma om en husbil? Lämna fasta livet åt ett (bokstavligt talat) mobilt liv? Det verkar så häftigt.

Fast fan vad husbilar kostar alltså. Typ som en bostadsrätt eller hus (beroende på var i landet vi bor förstås, INTE Sthlm).

Sådär en halv miljon verkar inte ovanligt, i varje fall ca 300k. Nya som begagnade om man ska ha lite standard eller nyare.

Japp, Norge är ett drömresemål. Valskådning!

15. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag skulle rekommendera husvagn istället. Det är mycket bekvämt att kunna koppla loss vagnen och köra runt med bilen separat!

16. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag läste tråden nu och just förbrukningen verkar inte ovanligt hög, däremot priset första gången han köpte Adblue. Måste ha varit i en storstad, känns som ett ockerpris.

Kommer ihåg när Saab släppte en 9-3 med diesel. En jäkla bil till att gå men drack mycket olja. En bekant hällde på närmare en liter per hundra mil bra länge. Minns inte hur det slutade men han fick till svar att det var helt normalt de första 4-5 gångerna han var inne. Andra likadana bilar drog en del men inte såpass mycket.

Även motorcyklar kan dra en del olja, framförallt BMWs boxrar.

17. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det var nog det bästa svaret hittills. Det handlar ju om att trivas med och i bilen.

18. chraist

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Exakt och tack [emoji1]

19. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    BMW's bilmotorer drar en massa olja också, farsan har en 530 och den dricker olja till frukost lunch och middag.

20. TomasLi

TomasLi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Ja köpte bilen ny och den kostade 269 995:- Kr, och efter 4 veckor fick jag 40 000:- kr insatt på mitt bankkonto från transportstyrelsen eftersom alla elbilar som säljs i Sverige får supermiljöbilspremien.
    Så 229 995:- vart det och det är klart värt, jag sparar sjuka mängder cash på att alltid åka nästan gratis sen har bilen riktigt bra acs och den är svinkul att köra och skattebefriad + att servicen är vart tredje år och kostar 1500:- Kr.