Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Här var det bansnack!
    Blir i alla fall Ring Knutstorp, Sviestad och Kinnekulle Ring för mig i år. Kanske även Mittsverigebanan.
    Småsugen på en gammal OG 900 Turbo med fullt race-stuk att kasta runt på banorna, de går att får rätt snabba. :)

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vad är oddsen för att ha pyspunka på båda bakdäcken? Misstänker att jag har det men jag vet inte.

Innan jobbet märkte jag att båda bakdäcken hade dåligt med luft så jag körde bort till Preem och fyllde på. Pumpen visade typ 1 bar på båda däcken så jag fyllde upp till 2.3 som det ska vara. Framdäcken var okej.

När jag monterade vinterdäcken så var ett däck helt tomt på luft mer eller mindre men det pumpades upp till rätt tryck och jag tänkte inte mer på det.

3. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Härligt, ovanligt å se saabar ute på banan. Känner till några gamla oldschool kärror som kör med nyare motorbyggen som går riktigt bra. Kul å se svenskt också köra runt runt.

Blir nog kanske kinnekulle om det är rätt helg i sommar. Riktigt trevlig bana med nyasfalteringen :)

4. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det suger.. Hoppas att det inte är hål i gummi utan kanske är ventilen alt pyser mellan fälg å gummi. Hoppas du får bukt med det. Sämst tid å få problem med bilen... Vintertid

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vet inte om det faktiskt läcker, kanske bara är den rejäla kylan vi haft på sistone? Ingen aning hur det funkar :P

Alternativt gör jag som jag tänkt och låter gubbarna på Euromaster kika över det.

6. robber

robber Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    315

MINA ENHETER

Jag hart fått punktering 3 gånger i mitt liv och alla på samma vecka på olika däck och dagar...

/R

7. robber

Mottagna gillanden:
    315

MINA ENHETER

Hej!

Vad har du för banämne?
    Gammal saab är fint och underbart ljud speciellt i 8v motorerna.

/R

8. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kylan brukar bara ta bort 0.1-0.3bar bereonde på om man fyllt på luften i minus grader eller 25-30 grader sen plockar ut dom i 20minus.. Då kanske det är upp till 0.4 bar skillnad. Men att du skall ha typ mindre/tomt på luft betyder att det är något annat oftast.

9. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Ja, det är väl främst Saab Turbo Clubs träffar som lockar en massa Saabar, i övrigt är det inte så mycket.
    Känner till en gammal 900 som piskade det mesta när det gällde väghållning, körde bland annat ifrån en 911 GT3 RS (?) i konbana. :D Dock svårt med krutet, man börjar ju mörda växellådor rätt lätt. :P

Kinnekulle är riktigt kul, körde där i början av 2014 när asfalten var i princip helt ny, och fy fan vad trevligt det var att kränga runt där då. :)

För tillfället har jag inget riktigt banåk. 9-3 Aero V6 är väl det som kommer närmst, relativt gott om pulver och svänger förvånansvärt bra. En 9000 har också fått smaka bana, men den är ju smidig som en finlandsfärja. ;) Har förvisso en gammal Porsche 924 (farsans) i garaget, som nog kan vara kul på bana, men som den står nu kommer den inte långt...

Yes, gamla 900 är fina grejer! Ja, visst är ljudet trevligt. Blir dock förmodligen att ta den enkla vägen och ta en T16 och köra med Saabs T5-styr.

10. robber

Mottagna gillanden:
    315

MINA ENHETER

9-3 og? Om så har de väl en rätt kass geometri i framvagnen som inte främjar kurvor speciellt bra?

In med en SAAB motor i 924an och på med ett Carrera GT kjolpaket :)

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag är på Euromaster nu och det visade sig att fälgarna orsakar läckaget, dom är lite slitna tydligen men dom slipar ner samtliga åt mig.

600 kr, helt ok pris. :)

Jag lär säkert åka på och byta fälgar nån gång led för han sa det att dom är mer eller mindre slut.

Last edited: 21 jan 2016
  12. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Se där! Du kom undan billigt ändå :)

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Japp, dom är hur bra som helst på Euromaster. Lite därför jag alltid åker dit för däckinköp och annat bestyr. :)

14. Azur

Azur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Är en NG jag har - De har rätt trevliga chassi. Har i och för sig en OG också, och det stämmer att de kräver en hel del modifikationer för att bli helt bra när det gäller väghållningen.

Har haft planer på ett sådant projekt. ;)
    Man borde ju inte behöva jättemycket mos i motorn för att få en sån att röra på sig ordentligt, men eftersom B234 (Som det i så fall hade blivit) är rätt lätt att krama effekt ur så hade det nog blivit en del ändå. Frågan är hur drivlinan orkar med 400+ hk och typ 600 Nm?

Får man det att hålla lär det bli kul med gott bottenvrid, turbokick och 50:50 viktfördelning, samt relativt lätt bil. :)

Dock blir det inte av med denna, det är som sagt inte min egentligen, utan det är farsans gamla åk.

15. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ska köpa spiral fjäder till min bil på ena sidan och helt ny kostar runt 800 medan på skroten så har dem en för runt 200, tycker ni det är värt att köpa en ny eller ska man lika gärna köpa en begagnad? Den begagnade kommer från en bil som kört 20k mil men ska inspektera den imorgon och se hur den ser ut. Min bil är inte ny så det känns onödigt att lägga pengar på helt ny fjäder.

16. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Har du råd så, annars kan man ju spara lite pengar, dumt dock om den visar sig vara slut..

17. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Går det på något sätt att se om den är "slut" förutom om den är rejält rostig?

18. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Ingen aning, fel person att fråga [emoji23]

19. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Generellt sätt skulle ingen verkstad säga eller jag för den delen, "köp EN begagnad fjäder" eller "EN ny fjäder" . Om du byter båda sidor till begagnade som kom från samma bil, kör på.

Om du byter till ny, byt båda sidor. Handlar om säkerhet.

Generellt sätt går det ej se hur välmående en beggad fjäder är. En rostig fjäder kan ju hålla hur länge som helst om den är tillverkad i högkvalitativt stål och så vidare.

Om det är en bil du enbart använder för mindre körningar eller pendlar till jobbet. En skitbil så kör på beggat. Helst båda sidor.

Om man kör med bilen å har barn och kör längre sträckor.. Vågar jag nog inte sätta i varken ny eller beggad om det är ena sidan.

Varför? Handlar om hur bilen beteer sig när du behöver väja, bromsa och så vidare. En fjäder mattas ju mer dem används tills den går av. När den mattas ändras beteendet på fjädern, den kanske inte fjädrar lika kvickt som en ny eller annan beggad. Ja du fattar nog vad jag försöker säga. Den försämras på många olika sätt.

Men som jag skrev, skitbil, används inte så mycket och möjligtvis skral budget. Kör på beggad båda sidor om du kan hitta från en å samma bil.

Dock väljer du helt själv det där om å enbart byta båda sidor eller enbart ena.

Kom ihåg å kika på lagret också, fjäderbenslager som är emellan fjäder och toppfästet. Denna gör att fjäderben kan röra sig helt fritt. Om ett lager är kasst låter det illa när man rattar(smäller i fjädern, stor orsak till fjädrar går av) men även klonk oljud på dålig vägbana/gupp/hål. Liknande som ett k-stag/stab-stag.

Så svaret, du väljer själv. Säkerhet vs plånbok.
    Du kan hitta fräscha beggade fjädrar också hos skrotar om bilen är vanlig. Det var väl du med opeln? Borde va en del då. Då kan man t.o.m kolla efter kompletta fjäderben med fjädrar, dämpare, lager osv.

Last edited: 23 jan 2016
  20. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Edit: nvm jag köpte dem och de var helt ok enligt snubben så vi monterade en och ena hade jag som reserv

Last edited: 23 jan 2016