Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ok, får väll övervaka situationen...

2. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 480
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du kan ju ringa och höra med en Saab verkstad eller Googla på det.

Keep on truckin

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Lyckans dig... Jag har också en 2.0 TFSI i min Audi A4 från 2007. Den drar ungefär 1L olja på 200 mil. Det hör till rutinen att kolla olje-nivån varje gång man tankat. Jag kör bara ca 1000 mil på ett år så jag förbrukar ungefär en 5-liters dunk olja på ett år.

Jag kör med lättflytande long-life-olja trots att jag servar bilen varje år, med lite tjockare olja drar den mindre olja men då drar å andra sidan motorn mera bensin.

Det ironiska med den här situationen är att VAG har konstruerat en motor som säljs med försäljningsargumentet att den inte måste in på service för att byta olja så ofta. Med deras long-life-service sägs motorn kunna klara upp till 3000 mil eller upp till 2 år mellan varje service med oljebyte. Men om en motor som har 4 liter olja i sig drar 1 liter på 200 mil blir det 15 liter på 3000 mil. Då har man inom detta service-intervall bytt olja nästan 4 gånger. Jag hade hellre haft en bil som jag fått byta olja på varje 1000 mil, det blir bara tre oljebyten på samma sträcka och därmed billigare.

m v h Henrik

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Man bör aldrig hälla på mer olja än 0,5 liter per gång. Från min till max på stickan brukar det vara 0,5 liter, och om man häller på mer går det också åt mer (överfylld olja tar ju vägen någonstans, tex katalysatorn... )

5. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Det beror helt på vilken bil man kör. På min krävs det 2 liter från minimum till maxnivå.

6. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Är inte det den motorn med klassiska kolvrings-problemet? Har för mig att det var 2.0an som hade problem med ringqrna. När som är slut i vanliga fall drar den ofantliga mängder med olja.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

På nästan alla bilar är det 1 liter mellan min och max. Honda, Saab, alfa, Volvo, BMW, Mercedes, Opel, Ford osv har 1l mellan markeringarna. Amerikanska bilar brukar ha en quart mellan markeringarna och eftersom 1 gallon är 4,2liter är en quart väldigt nära 1liter.

8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

1l på 200 mil är på tok för mycket. Om jag vore du skulle jag byta till en tjockare olja direkt, om det inte är så att bilen sölar oljan under så förbränner bilen oljan. Det skadar katalysatorer, lambdasonder och gör så bilen sotar igen med högre förbrukning och tappad effekt som följd. Normalt för en bil är en förbrukning på olja under 1l på 1000mil. En Mazda jag hade tidigare gick 54000mil och drog inte mer än 0,5l på 1000mil på slutet. Du måste antingen köra med på tok för tunn olja och då sliter du ut lager, ringar, kamnockar och annat rörligt I motorn eller så är ringarna helt slut och i behov av att bytas. Att köra med den förbrukning du gör förstör motor och miljö.

9. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ok, har bara sett info från VAG.

Angående förbrukning:
    I instruktionsboken till frugans Golf 7 står det : "Beroende på körstilen och körförhållanden kan motoroljeförbrukningen uppgå till 1 l per 2000 km - för nya bilar kan den ligga ännu högre de första 500 milen"

10. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Flera av mina vänner som kör Audi eller VW måste hälla i olja varje eller varannan månad. De som kör BMW eller MB gör det mer sällan.

11. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Är inte något fel på VAG-motorer som drar såpass mycket olja, dom är konstruerade till att förbruka olja för att få ner bränsleförbrukningen. VAG har ett väldigt högt tröskelvärde för när motorn drar för mycket olja. Har dock för mig att nyare VAG-motorer drar mindre olja. :)

//Kantig unge.

12. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Pratade med en kille som haft sin nya Audi i en vecka och han var redan tvungen att fylla på olja.

13. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kör man i höga hastigheter länge och ofta så drar bilen mer olja. ;)

14. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Min Octavia 1.6 TDI DSG har gått ca 1700 mil nu och jag fyllde i 0,5 liter vid ca 1600 mil. Mycket landsväg/motorväg. Det är jag nöjd med.

15. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    473
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
  16. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Som bjoli skrev, det tycker inte VAG. Sen får ju var och en tycka som de vill, men det är nog ganska få som tycker att 1L på 200 mil är OK och flera som tycker att VAG bygger oljesörplande motorer.

Jag provade det ett tag. Med tjockare halvsyntet drog motorn ungefär 1L på 400 mil. Då denna tjockare olja kostade ungefär hälften så mycket per liter skar jag därmed ned oljekostnaden till en fjärdedel.

Den första märkbara nackdelen med tjockare olja var att bilen drog mer bensin. En annan möjligt nackdel som jag dock inte är säker på om det hade med den tjockare oljan att göra var att jag fick vibrationer i motorn. Efter ett par år eskalerade dessa vibrationer för att till sist sluta med rasad oljepump/balansaxelmodul. Det kalaset kostade ca 26 kkr, för de pengarna kan jag få många liter olja även om jag inte är helt säker på att oljepumpsraset hade något samband med den tjockare oljan.

Med min nya oljepump kör jag därför för säkerhets skull på den tunna long-life-oljan. På http://www.oljefyndet.se/ kan jag köpa long-life-oljan i 5-liters-förpackningar för knappt 100:- per liter. Då de ligger i Linköping kan jag också hämta i deras lokaler och slipper frakt.

Jo, jag förstår det. Jag har också förstått att insugen på dessa direktinsprutade motorer har en tendens att koksa igen.

På bilar jag hade förr så brukade jag inte behöva fylla på någon olja alls mellan de årliga service-besöken. Fast det är klart, för länge sedan, på 70-talet drog bilarna olja och då syntes det också i form av blå rök. Nu för tiden katalyseras nog den blå röken bort till osynlighet.

Men även om man inte behöver fylla på någon olja i sin motor betyder det inte att bilen inte drar någon olja. En bil som bara drar lite olja blir mängd-mässigt kompenserad av att det kommer in annat jox i oljan. Via vevhusventilationen brukar det komma in små mängder oförbränd bensin som beblandar sig med oljan. Ett tag hade jag en "oil catch can" på en motor. Jag hade förväntat mig att den mest skulle fyllas med olja, men största volym-andelen var vatten. Sedan kunde man också se lite olja i vattnet och man kunde på lukten känna att det även fanns bensin där.

m v h Henrik

17. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Funderar på sälja alla mina bilar och endast ha stor och rymlig familjebil. Funderat lite på någon Toyota eller Nissan. Kanske kör en spontanare och tar Volvo.

18. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Jo, om jag har förstått det rätt är det just via kolvringarna dessa motorer brukar dra olja.

När min gamla Golf från 1975 brukade börja dra olja åtgärdades det genom att byta ventilstyrningar. Det var en operation som kunde göras till en någorlunda rimlig kostnad. Att byta kolvringar känns betydligt jobbigare.

m v h Henrik

19. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Varför bara en bil? Vore inte det att ge upp ett intresse om du gör dig av med entusiastbilarna?

m v h Henrik

Honda gillar detta.
  20. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Jo det stämmer ju! Äsch löser det när då det behövs fler utrymme, just nu är vi endast 3 i familjen. Ett intresse för bilar försvinner aldrig som man säger i japan [emoji4]!