Som bjoli skrev, det tycker inte VAG. Sen får ju var och en tycka som de vill, men det är nog ganska få som tycker att 1L på 200 mil är OK och flera som tycker att VAG bygger oljesörplande motorer.
Jag provade det ett tag. Med tjockare halvsyntet drog motorn ungefär 1L på 400 mil. Då denna tjockare olja kostade ungefär hälften så mycket per liter skar jag därmed ned oljekostnaden till en fjärdedel.
Den första märkbara nackdelen med tjockare olja var att bilen drog mer bensin. En annan möjligt nackdel som jag dock inte är säker på om det hade med den tjockare oljan att göra var att jag fick vibrationer i motorn. Efter ett par år eskalerade dessa vibrationer för att till sist sluta med rasad oljepump/balansaxelmodul. Det kalaset kostade ca 26 kkr, för de pengarna kan jag få många liter olja även om jag inte är helt säker på att oljepumpsraset hade något samband med den tjockare oljan.
Med min nya oljepump kör jag därför för säkerhets skull på den tunna long-life-oljan. På
http://www.oljefyndet.se/ kan jag köpa long-life-oljan i 5-liters-förpackningar för knappt 100:- per liter. Då de ligger i Linköping kan jag också hämta i deras lokaler och slipper frakt.
Jo, jag förstår det. Jag har också förstått att insugen på dessa direktinsprutade motorer har en tendens att koksa igen.
På bilar jag hade förr så brukade jag inte behöva fylla på någon olja alls mellan de årliga service-besöken. Fast det är klart, för länge sedan, på 70-talet drog bilarna olja och då syntes det också i form av blå rök. Nu för tiden katalyseras nog den blå röken bort till osynlighet.
Men även om man inte behöver fylla på någon olja i sin motor betyder det inte att bilen inte drar någon olja. En bil som bara drar lite olja blir mängd-mässigt kompenserad av att det kommer in annat jox i oljan. Via vevhusventilationen brukar det komma in små mängder oförbränd bensin som beblandar sig med oljan. Ett tag hade jag en "oil catch can" på en motor. Jag hade förväntat mig att den mest skulle fyllas med olja, men största volym-andelen var vatten. Sedan kunde man också se lite olja i vattnet och man kunde på lukten känna att det även fanns bensin där.
m v h Henrik
Click to expand...