Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Fina bilar, enda jag inte kan förstå är hur de misslyckats så grovt med växelspaken. Den med inbyggda indikatorer är riktigt snygg men den i helt läder är fan tagen direkt från 80-talet.

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Visst är den! [emoji7] [emoji7]

How about att du skrapar ytan på ditt sparkonto och köper en likadan? [emoji8] [emoji23]

3. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Tycker denna är lite snyggare än den helsvarta [​IMG].

Den upplysta är läcker, ja!

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

länkarmar bak glapp är standard på både saab 9-3 och 9-5
    går att göra själv och samtidigt sätta dit förstärkta prylar, mer väghållning!

spiralfjäder brusten fram
    byt själv och släng dit ett väghållningskit, mer väghållning!

bromsok bak
    skitlätt att byta! beställ ett nytt från en billig återförsäljare (exvis tysk) och byt själv, tar MAX 3t med lite luftningshjälp. jag byter själv under 30min.

Flexrör dåligt
    svårast av felen. man kan köpa ett universalflexrör på biltema och svetsa dit om man har svets.
    har man ingen svets så frågar man bysmeden som byter för typ en femhunka.

summa sumarum, antingen gör man det själv för att få det billigt eller så gör man det själv och pillar dit roligare delar för samma summa som de vill ha för att fixa bilen. eller så betalar man verkstaden och ser till att man tjänar mer pengar på sitt jobb under samma tid som man annars skulle lagt ner på att rerparera bilen

5. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tråkigt med å betala reparationer men tyckte det var ett godtyckligt pris för att vara verkstad?

Om jag hade lämnat in sambons volvo hade det där lätt gått på över 9 [emoji14]

6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

lol! ger inget för den garantin.
    ett exempel ur verkligheten. köpte en saab från en bilhandlare, denna bil var köpt ny hos denna handlare alltid servad hos denna handlare. en tidigare ägare (kollat med tidigare ägare så allt stämde). 18000mil på mätaren. borde vara ok eller hur?
    NopE! oljefilter aldrig bytt! orginal inkörningsfilter! luftfilter? du skämtar, fanns ej. bromsar bak fastrostade (nybesiktad av handlaren) kupefilter igensatt, 6grader toe in! (men nya däck fram:o) garanti från verkstaden och handlaren? inbillning. allt måste ha hänt de 124km jag körde innan jag återkom med klagomålen.
    de kanske lämnar RH-garanti (runt hörnet) inte mer.

7. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vad har du för bil? @drzap@drzap

8. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

just nu kör jag en lätt moddad honda accord. tyckte det skulle vara kul att bygga ljud i denna och jag blev faktiskt riktigt nöjd med ljudbilden i den. tidigare har jag haft ett par olika saabar, ett antal alfa romeo, ett par volvo, nissan, fiat, datsun, mazda, renault, vaz, subaru, ford. dessutom brukar jag hjälpa mina bekanta med deras bilar så jag har sett och skruvat i många fler märken.

9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det var ju bedrövligt. Inte precis en seriös handlare om det saknades filter. Har Saab verkligen använt sk inkörningsfilter? Jag har aldrig skruvat Saab, men nyare VAG har inte sådant.
    Det jag syftade på var garanti på jobb och delar. Det ska man alltid ha när man betalat (garantirep som man fått utan kostnad funkar lite annorlunda).

10. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

saab har i många år haft ett filter som är märkt lite annorlunda från fabrik. detta skall sen bytas vid första service. seriös handlare var det nog, en av de största handlarna i sverige.
    garanti på jobb och delar funkar exakt likadant som jag upplever det. har sett otaliga fakturor från stora och små verkstäder där de tagit betalt för och hävdar att de bytt delar där tom en lekman som jag kan se att delarna inte är bytta. ta för vana att alltid kräva att få de gamla delarna när ni hämtar bilen, kan inte verkstaden visa upp delen "den är slängd" kan du ge dig faan på att den är obytt.

såg du den stora undersökning som motormännen gjorde? där de gick igenom några bilar totalt, noterade allt och preparerade några brister. 1 av 10 verkstäder var ärliga, de flesta hittade ett antal extra fel och hävdade att de bytt delar som inte behövdes bytas och inte bytts. ett par av dessa verkstäder missade dessutom trafikfarliga fel men bytte sånt som var helt.

11. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du verkar ju ha lite koll, har beställt allt utom en ny spiralfjäder då jag inte fattar riktigt vad jag ska köpa, har kikat på maptun, mekonomen och biltema. Men på vissa står det ej sportchassi och på nån står det spc (vad det nu är) och på biltemas står inget alls men dyker upp om jag sätter in mitt reg nr.

Har du koll på vad jag ska ha, bilen är en 9-3 aero ss 2004. Är student så pris är viktigt...

12. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

spc är lika med sportchassie. eftersom din är en aero ss så skulle jag tippa på att du har sportchassie men helt säkert är det inte. sport är 10mm lägre än standard och lite hårdare. eftersom du ändå skall byta bägge fram (bilen kommer att uppföra sig dåligt på väg annars) så borde det inte vara något problem att välja sportchassiefjädrarna, skillnaden ligger endast i längden och hårdhet. för att vara säker på vad som suttit orginal så hitta skylten på bstolpen eller under huven där man kan läsa ut vad bilen haft. mer info hittar du på länken längre ner
    du kan kolla efter delar med ditt regnummer på meca och bildelar24online. den sistnämda beställer jag merparten av delarna ifrån.
    du vet väl att ss står för sportsedan.
    för hur mycket hjälp och tips samt saker att läsa på kolla på http://forum.saabturboclub.com/forum.php
    9-3 aero med omprogrammerat sprut, större spridare, större ic, höjt laddtryck är en porschedräpare av rang. 450+hk är inte alls svårt eller dyrt.

Last edited: 21 aug 2016
  13. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag har slutat gå till verkstäder, alltid lika nojjig. Försöker alltid själv först. Går det helt åt helvete så blir det ju verkstad. Vid senaste besöket var det en del som var lätt att avgöra om den var bytt så allt gick bra...

14. tontmobil

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vaz, lite annorlunda här i Sverige [emoji14]

Någon som ha haft Saab 900 OG här?

15. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

japp, 900 og har jag haft

16. tontmobil

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vad tycker du om dom?

17. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

@tontmobil@tontmobil inte förtjust i dem, lite för mycket saab om du förstår vad jag menar. inte så kul på kurvig väg men trygga och hållbara som få. lär dig bara växla på saabvis så är de nästan skottsäkra, gör en ytterst liten paus i neutralläge mellan varje växel så glider de i och växellådan håller. dörrarna känns lite korta eller som om de sitter för långt bak, man vänjer sig dock. instrumentering, inredning osv är bra, lite platta stolar men bekväma. nyckel mellan stolarna är super, du kan ha jätteknippan utan att slå i. att lägga i backen vänjer man sig med, du är ju beredd att backa ut från parkeringen direkt (eller så backar du in som jag oftast gör) håll koll på bakbromsar så de inte rostar, en hård inbromsning eller 2 i månaden räcker för att hålla dem friska. rostar värst gör de under dörrar och inuti bakre hjulhusen, dammar det i bilen vid körning på dammig väg har du hål. inget som besikningen slår ner på. motorerna kan du misshandla så hårt du vill, nästan omöjliga att köra sönder bara de har ok olja.
    min favoritsaab är 9-5 aero, gärna med motorblocket från saab 9000 då 9-5 är saabs bästa bygge och motorblocket i saab 9000 är saabs bästa motor. på andra plats är 9-3 generation2. 9-3 generation 1 är en saab 900 NG

Last edited: 21 aug 2016
  18. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Vem ställer på bilen när man köper av handlare? Bilen har stått avställd i ca en månad. Ställer vi på bilen och får ett inbetalningskort eller gör handlaren det? Aukt. Volvo ÅF

19. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

När jag köpt bil av handlare så har de skött ägarbyte och påställning. Sen har det kommit hem ett kort med skatt att betala.

20. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

handlaren kan ställa på bilen åt dg, om du absolut vill göra det själv kan de låta bli om du säger till. det är dock du som får inbetalningskortet på bilskatten (bilhandlaren fick tillbaka skatten när han ställde av bilen)