Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Det är antingen Volvo v60/s60 eller Toyota Avensis. Jag ringde angående toyotan och han var villig att gå ner till 105, hade jag pushat honom mer så hade han gått ner till 100. sommardäcken måste bytas och det är dags för service snart (februari)

Problemet är att alla dessa bilar ligger i Göteborg eller långt ifrån Stockholm så jag måste åka ganska långt för att titta på bilen.

Denna är jag också intresserad av men garantin som han ger är tydligen urusel och han vägrar gå ner i pris om han servar + besiktar bilen samt fixar hyfsade vinterdäck

http://www.blocket.se/vi/69379247.htm

Nu är det även stressigt då jag behöver bil senast nästa vecka då denna skrothög lär lägga av när som helst

Denna har haft många ägare på kort tid, lite varningssignal, plus är att den ligger i Haninge ungefär 40 min bort

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo S60 T3 Summum LM på S+V-Hjul Aux PDC IS http://www.blocket.se/vi/69242253.htm

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag hade nog inte gjort något förhastat köp. Prisklassen du är i är ju lite lurig också. Det finns ingen annan 5000kr bil inärheten du kan köpa sålänge? Se bara till att den är besiktad och körduglig.

3. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Förhastat och förhastat, har letat bil sedan i början av juni och har sonderat blocket sedan dess nu gäller det bara att ta tag i saken och genomföra köpet.

Känns som att 100k för den där toyotan låter bra, har bara haft en ägare innan bilfirma. Kan lägga 5000kr att köpa nya sommardäck än att slänga de på tillfällig bil. Det jag behöver är råd från någon som haft samma modell, vad man ska titta på vid eventuella köp och vad som är bra att veta. Toyota har sin kvalitetsgaranti som gäller i 8 år eller 15k mil om man köper från auktoriserad Toyota verkstad vilket bilhandlare är

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

byt topplockspackning själv, kostar en helg och nån tusenlapp. det är sällan som du behöver plana toppen osv som alla firmor vill göra, en gång på 50 ungefär men firmorna kan/vill inte riskera att den nya packningen går sönder.

5. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag vet tyvärr inte hur man gör men bor du i Stockholm och har en ledig helg så är jag mer än villig att lära mig [emoji16] bjuder på fika och middag

6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

lessen, :( bor en bra bit norr om dig. annars hade jag gärna hjälpt dig byta då det inte är svårt alls, tar bara lite tid. senaste gången jag lyfte en topp så bytte jag även ett par ventiler och slipade in dessa, tog 6T effektivt skruvande i ett parkeringsgarage.

7. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ok tråkig [emoji20] det är synd att eventuellt behöva skrota den, bilen rullar fint och har inga andra problem

8. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

kolla om du inte känner nån på jobbet som känner nån som skruvar svart då.

9. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hehe du har inget tips på hur jag kan få av bultarna för kamaxel hjulen på boxern?

10. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
  11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

jag har ett "specialverktyg" som tar stöd mot hjulet när man lossar bultarna. kommer ej ihåg var jag fick tag i det. innan detta så brukade jag låsa hjulen mot toppen (och andra hjulet när det var dubbla kammar) med ett kamlåsningsverktyg. hålla i hjulen hårt och slå på nyckeln för att lossa bultarna. blir mindre vridkrafter i hjulen om man slår då kraften kommer plötsligt och kort tid.
    OBS, lås ej på kammen och försök lossa hjulet, då kommer du att vrida sönder något. (har provat, blev DYYRT)

12. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

skitbra, första delen investerad. helt rätt tänkt. det finns ju andra bilstereohandlare på nätet som kan ha ännu bättre priser än brl. återkom när du investerat mer.

13. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo fastlåsta är de. Prövade sist med min Clas Ohlson mutterknackare men den överhettades och gick sönder så jag låste garaget och gick hem.

Sen att det är insex 10or gör det hela nycket mera intressant :D

14. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tänker nog inte köpa mer åt ljudhålet tills Black Friday men jag har stereon och några högtalare på bevaka på prisjaktappen. Så jag vet när dom ha gått ner i pris.

15. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Du som är bilkunnig vad har du för erfarenhet av Toyota Avensis?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis 1.8 Kombi (147hk) Business http://www.blocket.se/vi/68868604.htm

16. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Det finns inte utbytestopp att köpa? Vet jag bytt för många år sen på min dåvarande Bmw 325. Tror det enda man behövde göra var att plocka ur kammen och lämna in toppen för en ny. I med gamla kammen och kolla ventilspelet. Badabing klart. Kommer tyvärr inte ihåg prisbild alls då det är säkert 10 år sen.

17. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

inte mycket, lite för modern för att jag skulle behövt skruvat i dem

18. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

utbytestopp är oftast onödigt (om det inte är bmw då) har man inte kört superlänge med trasig topplockspackning eller kört utan kylvatten ett längre tag så är toppen oftast frisk

19. drzap

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

mutterknack i all ära, med en bra kvalitet fast nyckel (bra insexhylsa stöd och tskaft) och en hammare har jag lossat många bultar som varit totalt omöjliga med mutterknack

20. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Volvon är säkerligen skönare att köra och med roligare finesser. Min granne har en Avensis (dock modellen innan den du länkade) och är toknöjda, min farmor har en Avensis från -99 och (de köpte den ny -99) har i stort sett bara åkt mellan däckfirman och besiktningen, MEN det stoppar ju inte en annan från att få ett dåligt ex. Jag lägger en röst på Toyotan.

Jo mutterknackarn brukar lösa det mesta men icke. Vi prövade först med alla möjlig nycklar, hade en som var ca 70cm lång men både motorstativet och min kompis lyfte när jag tryckte på nyckeln. Får se om jag kan rota fram något med T-skaft så vi båda kan dra.