Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Vredestein ochNokian H8/7 är de jag rekommenderar

2. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    I och med att du inte har antisladd men ändå väljer dubbfritt så skulle jag ta det bästa. Nokian gör ju jävligt bra däck så jag tycker du ska köra på dom däcken.

Edit: Såg att du skrev dubbat nu, men faktum kvarstår att däcken är din enda kontakt med vägen, välj det bästa som du har råd med (Nokian antar jag?)

3. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kör på bridgestone blizzak spike 01. Nyaste upplagan är riktigt bra, delar design och blandning som nokian då Bridgestone äger 25% av Nokian.

Sen blir det en hel del billigare med bridgestone också.

[emoji48]
    Jag kör förövrigt på snordyra Michelin x-ice north 3, riktigt tysta och exakta för å va dubbdäck. Hade hakka 7 innan förra vintrarna och dom sög, min bil var 'all over the place', jättedålig feedback från däcken, ballong känsla som aldrig förr och enbart bra fäste vid mycket snö eller is. Annars halt pga alla dubben [emoji14]

Absolut bästa friktionsdäcken är Nokian Hakkapeliitta R2.

4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Dessa friktionsdäck fick jag med när jag köpte bilen: Goodyear UltraGrip Ice 2

tror nog de är bra, finns bra mönster på dessa så ska köra med de 1-2 säsonger

5. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja det är inget fel på dom, friktionsdäck skall dock ha en del mönster kvar och vara relativt färska för att kunna göra någon nytta på bilen. Kör goodyear på sambons bil, lite bullriga men prisvärda och bra fäste.

6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Vet inte vad som räknas som färsk men förra ägaren köpte de med bilen dvs 5 år gamla, har inte bilen med mig idag men kan återkomma med mönsterdjup senare ikväll har för mig att förra gubben skrev ner det när han bytte däck hos Toyota

Last edited: 14 okt 2016
  7. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Man brukar säga att om inte mönstret är kasst innan den är 5 år är det dags å byta ändå just pga att 5 år är lång tid för gummi. Var 5e år som max brukar däckgubbar säga.

Men så länge du har minst 4-5 mm så klarar du dig om du kör lungt(gäller ju oavsett mönster, däck, väder iofs ;) )

Men du behöver inte oroa dig, kör med hänsyn bara. Jag har kört nankang(kinaskit) friktion i 3 år på en V70 AWD utan antisladd Helt utan några konstigheter pga att man körde lungt och med framförhållning [emoji16][emoji106]

8. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Kör själv med toyo bildäck annars brukae r det bli michelin :)

9. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Testa på facebook under köp/sälj Stockholm/uppsala motorgruppen

Last edited by a moderator: 14 okt 2016
  10. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Som vanligt håller vi annonser ifrån trådarna. Detta gäller självklart även här.

11. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Däckdiskussionen fick mig att tänka på Volvos gamla reklam ;)

12. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Måste ranta lite.
    I våras fick jag problem med bromsarna på Mercan. Åkte in med den till MB.
    De testade bilen och kände vibrationerna vid inbromsning vid hastigheter över 100km/h. De kunde konstatera direkt att min vänstra bakdämpare var trasig. Tydligen så har min bil både luftfjädring och stötdämpare. Det var bara stötdämparen som var trasig men då måste båda bak bytas. Detta skulle de ha 24000kr för. Samtidigt ville de att jag skulle komma tillbaka en vecka senare så att de kunde mäta bromsskivorna för att se om de var skeva.
    Väl på plats en vecka senare så ringde de mig vid slutet på dagen för att berätta följande:
    *Motorkuddarna är slut, ena var av och den andra helt färdig. Detta skulle de ha 13000kr för.
    *Bromsskivorna har den mätt och tittat på men ej hittat något fel, de anser att de måste bytas. Detta skulle de ha 23000kr för (Då fick jag 10% rabatt).
    Jag hade köpt bilen i November 2015 och dåvarande ägare berättade för mig att tidigare ägare bytt bromsskivor runt om innan han sålde den till min säljare. Detta skedde någon gång i April 2015, så mina skivor var då alltså inte ens ett år gamla och hade inte rullat mer än 1000mil. Så jag började forska i det hela och ringde runt och fick då tag i denna ägare som bytt skivorna. De gjordes hos MB i Malmö.
    Han var väldigt ledsen att det blivit problem med bromsarna igen då han bytt alla skivor och belägg sasmt spidelled för just den anledningen som jag upplevde. När jag nu fått det bekräftat så ringde jag till MB i Akalla där min bil stog och krävde reservdelsgaranti. Vilket de hade börjat kolla på redan och enligt dem skulle jag inte få det då MB hävdade att det var "handhavande fel". "En AMG ska man köra på ett visst sätt". Jag menade då att en "AMG" ska väl tålas att köras som en vanlig bil utan att skivorna blir skeva?
    Jag hade aldrig kört bana med den, och såvit jag vet så har inte tidigare ägare heller gjort det (men visst, de kanske ljuger).
    Jag låg på MB som fan och ringde runt och skällde på folk (tenderar att göra det när kontorsnissar ska tycka och tänka) och tillslut kom det fram att de i deras system ser att man gjort ett byte men att det inte finns dokumenterat att det är betalt. Alltså har tidigare ägare antingen fifflat med kvittot (Han jobbade själv på MB) eller så har de bluffat att det har gjorts ett byte och de i själva verket bara gjort en svarvning.
    Jag skulle då bestämt inte få något på garanti. Jag fick betala 2500kr för felskökningen och hämta bilen. Körde den till samma verkstad som bilen står på nu och bytte stötdämpare samt motorkuddar där och skickade mina skivor för svarvning. Detta kostade runt 30000kr.
    När allt var klart så var vibrationerna helt borta och jag var väldigt glad. I Ca 3 mån för sen kom vibrationerna tillbaka och nu står den återigen på verkstad.
    Det har gjorts en felsökning på framvagn för att se om det är något annat som spökar men allt ser perfekt ut och de tycker att vi ska byta skivorna och belägg runt om. Kommer kosta ca 30000kr

Ibland så älskar jag bilar, men för de mesta så hatar jag dem :(

13. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tänk va roligt man kunde ha haft för dom pengarna om man körde något annat märke [emoji16]

14. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

#pepptalk [emoji22]

15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

du verkar ha en otursbil, eller verkstäder som skinnar dig.
    priserna de tagit av dig verkar vara helt uppåt väggarna enligt mig. nog för att MB är dyr och AMG ännu värre men är reservdelarna gjorda av rent guld eller?
    svarva skivor trots att de inte mätt upp fel är helt onödigt på vilken bil som helst, svarvning brukar dessutom inte hjälpa om skivorna har börjat slå sig.

byta skivor och klossar ja, men inte runt om direkt. det ska gå att se på skivorna (mäta) vilken som är skev och kan man inte det är felet inte i skivorna. sen måste man ju ta reda på varför det ev. slår sig. jag kan tänka mig att en kolv i ett bromsok går tungt och därför snedbelastar skivan
    att kolven går tungt skulle i sig själv kunna framkalla vibrationerna utan att skivan skulle bli skev. andra saker det skulle kunna bero på är ett litet glapp i ett hjullager (blir lite snett mellan skiva och ok) eller en okbåge som inte är rak, allt detta går att mäta. en outsider är en skev fälg, är det samma fälgar som suttit på hela tiden?

vill man bara byta på vinst och förlust för att se om det hjälper kan du likaväl byta själv, inte svårt och oerhört mycket billigare! då skulle du dessutom kunna få slitsade/borrade skivor och green stuff (eller motsvarande) belägg för mindre pengar.
    att MB ens börjar tjafsa om att "en AMG måste köras på ett visst sätt" visar bara att de skiter i kunden och gör allt för att skylla på kunden (och skinna kunden på mer pengar). gämför med Apple och "ni håller mobilen på fel sätt", det är samma resonemang.

Jag tycker att en annan firma borde få titta på bilen om du inte vill och/eller kan pilla själv. felet går självklart att hitta men att bara byta delar och hoppas känns som ett dyrt och dåligt sätt att felsöka.

lycka till

16. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jättetråkigt att man skall få massa problem och att det blir dyrt pga dåliga verkstäder eller/och förra bilägaren ljuger, fifflar med papper osv. Där kan jag ge sympati för det är fasen inte kul! Hade samma jobbiga läge när man ägde en japansk raritet.

Men sen att det handlar om en AMG är inte intressant egentligen. Jag gillar åka baugette med vinglas i handen iofs [emoji23]. Billigt, roligt och problemfritt än så länge [emoji38] *tar i trä... *

17. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Okey

Okey, men det spelar ingen roll att det är två olika märke på däcken?

Daytom fram (gamla) och nya bak?
    Bästa däck alltid bak, vet jag om.

Men ska nog bestika bilen nästa vecka innan problemer börjar att synas och se hur rostigt bilen är under. [emoji14]

18. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Gammal och gammal, den kör dom väl ännu? [emoji23]
    Fy fan vad tråkigt!
    Vänta, ska du bara köpa två däck?

19. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Aa, har två dubbdäck som man köra. Mellan dom andra är slut.

Tänkte att köpa två dubbdäck då.

20. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    2 olika märken är inte olagligt men 2 olika typer, 2 dubb å 2 friktion. (dubbdäck utan dubb klassas som friktion).

Och ja sämst fram är en huvudregeln. Men eftersom du har två olika märken så får man tänka extra noga när det är halt. Dom nya i bak kan ha sämre grepp om det är budget däck vs fram lite slitna premium.

Men helt ok :)