Måste ranta lite.
I våras fick jag problem med bromsarna på Mercan. Åkte in med den till MB.
De testade bilen och kände vibrationerna vid inbromsning vid hastigheter över 100km/h. De kunde konstatera direkt att min vänstra bakdämpare var trasig. Tydligen så har min bil både luftfjädring och stötdämpare. Det var bara stötdämparen som var trasig men då måste båda bak bytas. Detta skulle de ha 24000kr för. Samtidigt ville de att jag skulle komma tillbaka en vecka senare så att de kunde mäta bromsskivorna för att se om de var skeva.
Väl på plats en vecka senare så ringde de mig vid slutet på dagen för att berätta följande:
*Motorkuddarna är slut, ena var av och den andra helt färdig. Detta skulle de ha 13000kr för.
*Bromsskivorna har den mätt och tittat på men ej hittat något fel, de anser att de måste bytas. Detta skulle de ha 23000kr för (Då fick jag 10% rabatt).
Jag hade köpt bilen i November 2015 och dåvarande ägare berättade för mig att tidigare ägare bytt bromsskivor runt om innan han sålde den till min säljare. Detta skedde någon gång i April 2015, så mina skivor var då alltså inte ens ett år gamla och hade inte rullat mer än 1000mil. Så jag började forska i det hela och ringde runt och fick då tag i denna ägare som bytt skivorna. De gjordes hos MB i Malmö.
Han var väldigt ledsen att det blivit problem med bromsarna igen då han bytt alla skivor och belägg sasmt spidelled för just den anledningen som jag upplevde. När jag nu fått det bekräftat så ringde jag till MB i Akalla där min bil stog och krävde reservdelsgaranti. Vilket de hade börjat kolla på redan och enligt dem skulle jag inte få det då MB hävdade att det var "handhavande fel". "En AMG ska man köra på ett visst sätt". Jag menade då att en "AMG" ska väl tålas att köras som en vanlig bil utan att skivorna blir skeva?
Jag hade aldrig kört bana med den, och såvit jag vet så har inte tidigare ägare heller gjort det (men visst, de kanske ljuger).
Jag låg på MB som fan och ringde runt och skällde på folk (tenderar att göra det när kontorsnissar ska tycka och tänka) och tillslut kom det fram att de i deras system ser att man gjort ett byte men att det inte finns dokumenterat att det är betalt. Alltså har tidigare ägare antingen fifflat med kvittot (Han jobbade själv på MB) eller så har de bluffat att det har gjorts ett byte och de i själva verket bara gjort en svarvning.
Jag skulle då bestämt inte få något på garanti. Jag fick betala 2500kr för felskökningen och hämta bilen. Körde den till samma verkstad som bilen står på nu och bytte stötdämpare samt motorkuddar där och skickade mina skivor för svarvning. Detta kostade runt 30000kr.
När allt var klart så var vibrationerna helt borta och jag var väldigt glad. I Ca 3 mån för sen kom vibrationerna tillbaka och nu står den återigen på verkstad.
Det har gjorts en felsökning på framvagn för att se om det är något annat som spökar men allt ser perfekt ut och de tycker att vi ska byta skivorna och belägg runt om. Kommer kosta ca 30000kr
Ibland så älskar jag bilar, men för de mesta så hatar jag dem

Click to expand...