Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Drömbilen jag har nu är en Nissan GTR gärna senaste versionen.

Men den bilen är bra mkt över min budget så tänkte köpa något billigare i mellan vilket jag ägnar rätt mkt tid på att kolla på. Nissan 370z Nismo var ett alternativ nackdelen med den är att den skulle behöva lite mer hästkrafter. Ett annat alternativ är Mazda Rx7. Med wankelmotor vilket har de mest brutala ljudet vid 8000 rpm.

Jag har nu en svart peugeot 308 GTI på 200 hk är helt ok nöjd med denna men givetvis vill man ha något häftigare, det är avgassystemet som är som hos de flesta vilar dess akilleshäl.

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Vad har du för budget och hur öppen är du för andra förslag? RX7orna har väl börjat stiga i pris en hel del? Har en bekant som handlat lite med sådana, Skyline och Supror.

3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    370z Nismo ligger väl kring 350hk? Är väl en bra början om siktet är inställt på en GT-R.

Är antalet hästkrafter viktigare än körglädjen? Om inte så slå en kik på Honda S2000. Ligger förvisso rätt högt i pris, men herrej*vlar vilken rolig bil! Maxvarv krin 9000rpm :) Inte en optimal året-runt bil kanske..

Den mest insprierande och underhållande körningen tycker jag sker på kurviga vägar, och då är antalet hästkrafter inte det viktigaste.

4. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Min budget är nog typ 320 000.

Men ja om jag hittar något annat billigare så slipper jag ta den med finansiering...
    Är väl bra om den håller andrahandsvärdet på ett bra sätt.

Jag är öppen för alla förslag igentligen.

Honda Civic Type R är säkert roligast bil för pengarna även om man köper den ny.
    (Man tjänar inte allt för mkt att köpa en Civic Type R beg då honda är väldigt bra andrahandsvärde).
    Men Hona Civic Type R ser acceptabelt Tuff ut i svart, den maskerar nämligen de horribla "fake" luftintagen som sitter på fram och baksidan av bilen detta för mig känns extremt fult..dessvärre lever vi i dessa tider då det är mkt fake på bilarna många har fake exaust pipes tex typ mercedes har det...
    Blir väl allt svårare att komma undan.

Jag säger bara om man använder hjärnan mer än känslorna så att säga så är civic Type R förmodligen den bästa bilen som ger mest körglädje och funkar även året om hyfsad bränslekonomi.

Vad dock Hondan inte ger är kanske den status man vill uppnå, och coolhets faktorn är kanske begränsad.
    Grejjen med Type R är att när man sätter sig i bilen glömmer man bort allt detta, när man väl sitter bakom ratten och i recarro sätena glömmer man ju bort att man sitter i honda till viss del.

Inga läckor tyder på att 2019 modellen kommer ändra utseende märkvärt, fake luftintagen kommer finnas kvar trots kontroverser hos media. De ser betydligt värre ut i andra färger än svart då de framträder otroligt mkt tydligare.
    Men jag gillar de röda Ascenterna.

Men hur man än vrider på det så lägger man kanske 340 000 på en bil man ändå inte är helt hundra procent stolt över, som sagt... när man väl sitter på insidan bakrom ratten är detta en fantastiskt och perfekt bil, Jag har sett mkt youtube klipp och man ser verkligen körglädje i deras ögon jämfört mot många andra i liknande prisklass...

Nissan 370Z Nismo (bara intresserad av nismo modellen som lyckligtvis verkar vara rätt vanlig i sverige).
    Även om den har liknande HK så verkar det inte direkt kännas mkt i magen när man drar gasen i botten, det saknas torque
    på denna bilen dessvärre, i kurviga vägar ger den dock en enorm körglädje hur den skiljer sig mot hondan i kurviga vägar vet jag inte, vet inte vem som drar längsta strået där.

Nackdelen med Nissan bilen är nig att man främst kan ha denna som en sommarbil.
    jag är dock öppen till att ha bara en sommar bil också.. och peugot som vinterbil...
    men har inte riktigt bestämt mig ännu det bästa vore ju att ha något man kan ha året om.. men jag vet ju att vägssalltet förstör andrahandsvärdet på sportbilar..rätt mkt...

Som sagt.. jag låter mig gärna inspireras jag vet inte ännu vilken bil som ger mest kul för pengarna.

Ett annat alternativ är Mercedes A45 AMG, men jag tror jag har övergivet de planerna, den är perfekt på många sätt, framförallt bra exaust men när det väl kommer till kritan känns de som man betalar väldigt mkt för pengar för något som ändå inte kanske når hela vägen för att vara drömbilen.

my17_civic_type_r_wallpaper_desktop_07.jpg

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ¨
    Jag vet inte hur mkt man ska stirra sig blind på hästkrafter igentligen, för är ju mkt annat som styr också typ vikt på bilen.. får kolla in mer honda s2000 då.

Tror sporthybrider är framtiden, att inte peugot släpper denna skulle bli fullständig knockout på konkurrensen verkar ge ifrån sig väldigt roliga spaciga ljud också..

View: https://www.youtube.com/watch?v=WFze6NEgUk0

View: https://www.youtube.com/watch?v=AJE3MN06USk

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    nu har jag kollat in honda S2000 på youtube, dessvärre verkar det vara mkt kvalitets problem med motorn och annat på denna bilen. Detta hade varit ok om det inte vore för priset, priset är i högsta laget för vad man betalar för. Jag vill helst ha en moddad med spoiler och helst icke avtagbart tak.

Känns som RX7 är ett bra mkt hetare alternativ till S2000.
    De kantas med likartade problem dvs problem med motor osv.
    Nej RX7 vinner denna duell utan tvekan för mig...

Tack för tipset dock kom gärna med mer tänkbara alternativ.

Skyline kan vara av intresse om man hittar någon moddad i bra skick men dessvärre när man hittar sånna brukar dom landa på över 200 000 och då känns de som man kommer upp i pengar att de finns bra mkt mer alternativ, känns som man verkligen måste gilla Skyline då. Skyline kan vara snygg om den är rejällt upppimpad med större spoiler och snyggare fälgar osv, i dess original utseende är den för mig inte mkt att hänga i julgranen

7. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Mecka med en rx7a eller s2000? Jag väljer s2000 alla dagar i veckan [emoji23] wankel är inte kul å mecka med, dock en helt annan femma om man har full koll på den. Å delarna är väl inte heller billiga.

S2000 med renoverad motor(med bättre interna delar) är man vill kika efter [emoji123] finns några kärror i sverige som kör kompressormatat utan konstigheter, känner en som kör kört s2000 i 7 år utan större bekymmer.

Så farlig är inte hondan :)

Men... Wankel is bad ass ändå! Sjukt trevligt ljud ur maskinen.

8. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Helt sjukt att Peugeot inte har släppt den... Kör själv 308 Gti å chassit är underbart, med elmotor i baken förstår jag att den går riktigt riktigt bra.

Synd, men tror som du sporthybrider är nästa vanliga Gti/leksakerna som kommer sedan helt EL när väl kostnad och batteriräckvidd blir så pass bra att man kan nöjesköra å ändå ha 50mil i räckvidd.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Rx7an är snyggare och finns mer bargains

10. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Där säger jag ej emot [emoji41]

11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 313
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag vill gärna ha motor ljud! Så nej tack till helt el. Men hybrid kan bli nice såvida det finns ett sport och prestanda fokus.

Ja 308 har bra chassi men instrument panelen är inge vidare. Interiören över lag kan förbättras.

Last edited: 18 jul 2018
  12. Dejan195

Dejan195 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

BMW M2 manuell <3

13. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Audis RS-modeller har ett väldigt speciellt ljud. Testat någon av fem? RS3 kanske ryms inom budget?

14. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 623
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Om du vill ha ljud så kolla efter något med en V8a i, ex Ford Mustang. Kanske inte den bästa på kurviga vägar med orginal chassi och upphängningar osv men motorljudet från en V8 är svårslaget. Eller varför inte en Mercedes AMG med deras V8, grannen har en sådan och man skiter nästan på sig när han startar den.

15. jonko

jonko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Mercas 63:or ryter riktigt fint, brukar skrämma yngsta sonen med lite torrvarvning när han står utanför garaget :)

220volt gillar detta.
  16. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    567

MINA ENHETER

BMW M135/140 alternativt m235/240 är fina bilar. Kör själv en m135a med cirkus 360kusar och fyrhjulsdrift. Riktigt fina bilar och motorer :)

17. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Har en toyota yaris - 00 där jag får felkoden p0171. Betyder att luft/bränsleblandningen är för mager med för stor andel luft. Jag läste att man kan rengöra LMM och få det fixat men går det bra att rengöra med biltema elektronik spray? Jag har frågat runt hos Mekonomen, autoexpert etc efter crc air sensor cleaner men de har inte den inne någonstans. Skruvat har denna inne MAF sensor cleaner, Universal - 189 kr - Skruvat.se - 189128

Men går det inte i ärlighetens namn att köra med denna? Elektronikrengöring

All hjälp uppskattas

18. osterlindh

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Det går men det är lite aggressivare mot sensorn, så den kan skadas vid för mycket användning så att säga. Kolla även att det inte är några insugsläckage.

19. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    919
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Bilkunniga!!
    Valet står mellan BMW 320 xDrive för 340k eller en Mercedes E klass Fleet ed för 360k? Båda 2018
    Demobilar båda två, ca 400 mil

Fördel Mercedes: behöver egentligen inte det grymma lastutrymmet, men fan vad trevligt att kunna kasta in vadsomhelst... går grymt fint på vägen, luxury, oväntat trevligt motor trots sina ynka 150 hk... duger gott..

Fördel BMW: Mer hjärta (iaf mitt), 4 hjulsdrift, smidig lätt bil, bättre prestanda.

Någon som har konkret input på dessa?..

20. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Antar det är en E200?
    Demobilen är den med mkt extra? Den kostar ju 340k listpris ny.
    E220 är ju dock dyrare.

Ingen konkret input merän att jag skulle valt mercan för jag tycker det är mer bil för pengarna.