Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Får man fråga hur mycket du köpte bilen för? Kom över precis bilen på Youtube och har tittat på en del reviews, den ser faktiskt riktigt grym ut. Sägs att en version med 5 cylindrar ska släppas nästa år
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag gav 479.. Jo jag är medveten om det om den släpps i miljö landet Sverige är nog ytterst oklart. Sedan tror jag du får betala minst 100 000 mer.. Men 579 vore ändå prisvärt men smärtgränsen för många ligger runt 500. 310 versionen går dock mjukvaru trimma ganska enkelt upp till 385 hästar och med större turbo kan du få runt 600. 5 cylinder versionen kommer ha 400 hästar samma som sitter i Audi rs3

    Skulle de visa sig att man bara behöver betala 50 000 mer eller liknande för den motorn då vill jag skjuta mig själv
     
    BrearedsDea och ASR gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Köpte idag på rusta. Billigare än den på biltema 29 kr. IMG_20201030_193615.jpg
     
    Ara och BrearedsDea gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Med tanke på klimatförändringarna så tror jag inte den kommer att användas så mycket. Det gick inte åt mer än 1-2 dl senaste vintern.

    Men det beror ju på var man bor förstås.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi får alltid hoppas!
     
    Ara gillar detta.
  6. Prillinator

    Prillinator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2019
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip
    Kör med en Mini Cooper S F55 (2017)optimrad till 285hp/450nm. Har Eventuri air intake och Remus "catback" med fjärr. Detta generera 300hp+. Skön å köra och även snål (om man vill). Värt å köpa bromsar för mellan 30-40k? Upplever en del gnissel till och från. Bor ju som sakt i Sverige och kör aldrig bana. Men fort går det ibland på motorvägen....

    20200924_222036.jpg
     
    Ara gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Gnisslet från mina brembo bromsar har nu upphört. Är mkt nöjd med dess bromsar blir helt klart en annan bil med dessa bromsar man kan köra betydligt mer sportigt. Fråganr vad livslängden är på dessa? Tycker även dom. Är grymt snygga och ger en sportigare touch på bilen.
     
    Prillinator gillar detta.
  8. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Fränt, men skulle vilja se bromspapper på att man lyckas få ur 300hk+ hästar ur en 1.6 prince motor.

    Edit-
    såg nu att denna faktiskt har 2.0an vilket gör det mer möjligt med 300hk+ då senaste JCW redan har över 300hk orginal i deras 2.0or :-)

    Bara du själv som kan tycka det är värt med sådan dyr uppgradering av bromsar. Kör man inte bana eller tycker inre det fadeas/blir överhettat för fort kommer du inte titta över systemet.


    Gnisslar det endast.. Ja kör vidare. En snabb bil gnisslar det alltid om bromsar att [emoji6]
     
    Last edited: 4 nov 2020
    Prillinator gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @djaxxo@djaxxo Behöver byta bakre bromsbelägg på vår C4 Grand Picasso (elektrisk parkeringsbroms). Finns det någon hyfsat billig utrustning som kan sätta motorerna i serviceläge?
     
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    9V batteri.
     
  11. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Antingen så får man fixa icarsoft för citroen, låna någons citroenläshuvus med diagbox, en verkstads obdläsare eller varför inte köra manuellt, men följ videon så går det bra


    View: https://youtu.be/aS-yHISlyaQ
     
    Kate gillar detta.
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Funkar det verkligen? Lär väl vara en stegmotor?
     
  13. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ähh jag vet inte. Dåligt av mig att svara utan att veta men jag har sett att man kan göra det på vissa bilar.
     
    Kate och BrearedsDea gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @djaxxo@djaxxo

    Är det skadligt att segdra när man växlar manuellt med en C4 Grand Picasso EAT6?

    Tycker lådan är efterbliven när man kör i automatläge. Den varvar motorn hårt utan att det behövas för kraften. T.ex. petar den inte in 6:an förrän ca 85-90 km/h. När man kör manuellt kan man utan problem köra 6:an från 70 km/h och uppåt.

    Om man ska svänga i en korsning och inte behöver stanna så växlar lådan gärna till 2:an och ibland 1:an. Kör man manuellt så går det fint med 3:an så länge man inte behöver stanna. Dock behöver den ju slira kraftigt på momentomvandlaren.

    Är det någon anledning till att de programmerat lådan så här eller är det helt enkelt bara efterblivet?
     
  15. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kolla med citroen verkstad om det finns någon ny mjukvara eller göra en adaption av lådan hjälper.

    Tyckte inte eat6 lådan på peugeot 508a jag hade va sådär super nice i lägre hastigheter än 90 typ eller högre än 60-70. Men den tål segdragninen så kör manuellt i värsta fall.

    Men vet inte om det finns något vettig åtgärd på detta. Man anpassar sig tillslut efter lådan, å inte lådan efter dig som förare... Som det skall vara [emoji52]
     
    Kate gillar detta.
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det verkar ologiskt både komfortmässigt och förbrukningsmässigt. Så min tanke var om motorn/lådan mår dåligt av segdragning. Det är ju trots allt en liten motor i en stor bil (BlueHDi 120).

    Det är ju verkligen ingen bil man vill varva och gasa med. Stor, tung, hög och oftast full av barn.
     
  17. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Alltså vad jag vet skall även din bil ha i lådans mjukvara att om motståndet blir för stort i den växeln som ligger i, även i manuellt läge, skall den tvångsväxla, ned, i detta fall.

    Säg om det hade varit en manuell låda och man segdrar på 1000 varv å man hör hur den kippar efter luft å bränsle, det är lite väl då.

    Men "normal" segdragning som man vanligtvis gör på en diesel manuell är inget fel med å göra på automatare i manuellt läge när den inte gör det den du vill i sitt automatläge.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo den tvångsväxlar ned vid kanske 65 km/h på 6:an om det börjar gå lite uppför. Då är varvtalet i princip tomgång. Så lågt behöver man kanske inte köra. Men 70+ på plan väg tycker jag låter helt ok.

    Körde essingeleden häromveckan t.ex. I autoläge pendlar lådan mellan 3:an till 5:an. Långsam på att växla upp och väldigt sugen på att växla ned när man trycker på gasen det minsta. Det går dock utmärkt att köra på 6:an hela tiden i manuellt läge utan tvångsväxling.

    Känns som ett konstant sportläge typ(som inte finns på denna bil).

    Väldigt ologiskt sätt att köra en bil stor och tung bil som alltid är full av barn.
     
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Okej då så, men som sagt kolla med närmsta auktoriserade citroen verkstad. I norrort finns det vettiga verkstäder i infra city, åkersberga och täby.
    Söderort har jag inte koll på.

    Å då se om det ens finns en lösning på detta idag, för jag har ingen lösning i min ryggsäck för det där. Utan det är upp till den som kan justera mjukvaran, PSA och möjligen vissa riktigt duktiga optimerare möjligen.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Bilen ska in snart av andra skäl. Ska de vad de säger :)

    Kan även köpa en timme i servicebox och se om det finns några servicemeddelanden om detta. Ibland är det lättare att hänvisa verkstaden till en speciell åtgärd.