Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Givetvis är det så att vi har alla olika behov och situationer hur laddning osv fungerar. För min del som jag skrev är det inte aktuellt så länge jag behöver lägga extra tid att stå stilla. Men vem vet det kanske passar som handen i handsken för @Salvion@Salvion :⁠-⁠)

Salvion och eastbound gillar detta.
  2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 412

MINA ENHETER

Det är väl precis som du skriver.

Alla stannar nog ändå innan batteriet är slut och i minst 10 min. Tror 50 mil är den magiska gränsen.

DanielÖ gillar detta.
  3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 312
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Söker tips på en bra felskodläsare/obd, men gärna prisvärd då det är en tråkig utgift.

Något som kanske sparar pengar är om enheten inte har någon skärm utan något man kan koppla via blutooth till en padda eller telefon.

Hade gärna kunnat koppla till en padda eller telefon där man kan se sensorer i real tid på skärmen.

Någon som nördat ner sig i detta ?

Fick ett temporärt problem där det stod "fel på drivlina kontakta verkstad" felmeddelenadet har inte kommit upp igen och troligtvis var det bara någon sensor som hade en en dålig dag.

4. chraist

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    En ELM327 bluetooth/wifi tillsammans med appen Torque har jag sen många år tillbaka. Kolla bara att den är kompatibel med din bil, vissa funktioner finns ej eller stöds ej beroende modell på bilen osv.

ELM327 - Hitta bästa priset på Prisjakt

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Finns kanske bättre alternativ idag men inget jag själv behövt titta efter.

henca och Oceanic gillar detta.
  5. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    ja där är jag inte riktigt med hur du tänker och hur det i så fall är applicerbart på mig?

Min vardag ser ut som att jag åker ToR arbetet på motorväg 11,6 mil och jag räknar på en Tesla 3 normal range som har en c.a sträcka på 45 mil behöver jag ladda 1ggr/vecka under tiden som jag jobbar

Kostnaden för att ladda batteri fullt på jobbet blir c.a 162 kr

Det är ungefär så långt jag kommit just nu, sedan är ju kostnaden för bilen i inköp/leasing/lån

Min nuvarandebil drar 0,63 l/mil diesel som nu kostar straxt över 23 kr/l det får jag till straxt under 3000 kr/månad i bränsle.
    Lån tillkommer på drygt 2000 kr/mån
    Försäkring + Service/slitage
    Arvsskatt straxt under 3000 kr

Och så vidare....nu är jag helt borta i matten.... o_O

Min nuvarande bil är helt grym på många sätt, motor och kvalitékänsla på bilen, men jag saknar vissa saker.

Min poäng är att det är värt att forska vidare i och möjligen byta OM det är bättre ekonomi i det, jag längtar inte efter en Elbil eller specifikt en Tesla men jag är nyfiken på vad som kan vara positivt för ekonomin, sedan kanske jag får vissa övriga saker som är Plus och vissa som är Minus.

6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det låter intressant! men jag tappar bort mig i matten...kollar på begagnad tesla på Blocket och försöker jämför med en ny basic version av en 3:a men det går sådär.

Har som sagt ingen hög inkomst så att det blir rätt är viktigt, börjat pilla med ett dokument för att ställa kostnader mot varandra o_O

DanielÖ gillar detta.
  7. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 085
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Hat du funderingar så bara upp med dem. Jag har en hel del svar och säkert andra också. Titta på en nyare än 2021 så du får med värmepump också.

En stor fördel för Tesla är avsaknaden av serviceintervaller. Laga när något går sönder i stället. Kupefilter byts själv när det luktar illa men dit har jag inte nått ännu efter ca 3800 mil.

Jag jämförde inför köpet mot vår Kia Optima PHEV och Teslan blev billigare vid ett soppapris på drygt 17.50kr. Vi fick miljöbonus men å andra sidan behöver man ju inte köpa en ny om man inte vill dläet.

Salvion gillar detta.
  8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 312
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  9. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    om du vill bara läsa av koder och inte ändra på några avancerade inställningar så klarar du dig med ELM327
    har en i varje bil OM det skulle behövas
    kostar ju typ 100:- :D

OBSeleven ska vara bra
    men kostar det inte att använda den om man ska ändra inställningar?

kör själv med VCDS har haft det i säkert över 10år
    har alltid ägt VAG bilar så dom pengarna har jag nog fått tillbaka några gånger om
    kalibrerade G85 senast igår för att jag uppgraderade rattmodulen

henca och Oceanic gillar detta.
  10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Nej, det är sällan ekonomiskt fördelaktigt att byta till en nyare bil. En tumregel har varit att en bil tappar ungefär 20% av sitt kvarvarande värde varje år eller halverar sitt värde på 3 år. Just nu gäller inte riktigt denna tumregel längre, dels då vi har en inflation på ca 10% som gör att fast egendom stiger ca 10% i värde varje år bara på grund av inflationen. Men främst då planekonomiska politiska ambitioner styr biltillverkare i en annan riktning än marknaden önskar. Denna planekonomi leder till kö för att köpa bilar som tankas och det leder till ökad efterfrågan på begagnade bilar som tankas.

Men om vi leker med tanken att den gamla hederliga tumregeln med ca 20% värdeminskning per år fortfarande gällde, hur skulle det då se ut för din nuvarande BMW? Med ett nuvarande värde på ca 200 kkr skulle den då sjunka ca 40 kkr i värde kommande år. Det kan jämföras med de bränslekostnader som det är så lätt att fokusera på. Om du lägger 3000 kr i månaden på bränsle så innebär det 36 kkr på ett år, nästan i samma storleksordning som värdeminskningen.

Vad händer då om du köper en bil för ca 400 kkr? Då får du en värdeminskning på 80 kkr första året, drygt dubbelt så mycket som bränslekostnaden.

Om du i stället för att köpa en bil väljer att leasa en bil ser du tydligare månadskostnaden. Företaget som leasar bilen till dig måste då ta betalt både för värdeminstkning och räntekostnader. Sen kan du fundera över hur mycket du måste spara på bränsle för att räkna hem dessa större kostnader.

Bränsle är dyrt, men totalt sett till vad det kostar att ha bil är det bara en liten del.

m v h Henrik

matssoderstrom, chraist, jogge och 1 annan gillar detta.
  11. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @henca@henca
    Bra exempel och jag tror att du har rätt, delvis därför jag frågade här, för att få et exempel.

För övrigt har jag räknat på flera olika alternativ och det bästa blir ungefär lika dyrt per månad som min nuvarande bil eller dyrare, inget blir billigare men då har jag inte räknat på värdeminskning, slitdelar och service, samt jag har ignorerat miljöpåverkan.
    Med ovan kostnader har min nuvarande bil en kostnad på c.a 5500 kr/mån.

Lyssnade på detta inslag också och där säger man ungefär samma sak att elbil eller elhybrid inte var för mig ur ett ekonomisk synvinkel, åtminstone inte idag.
    Då förlorar du på att köpa elbil - Ekonomiakuten

henca och chraist gillar detta.
  12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 193
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    P_20230808_174749 (1).jpg

Hepp! Då var det dags för ett nytt problem efter att ha fått byta generatorn, en olycka kommer sällan ensam. Verkar som en Lambda-sensor behöver bytas ut, hittat delen på Autodoc (~600 kr), men vet inte riktigt hur svårt det är att göra på egen hand. Såg att de hade någon hylsa också som man använder för att skruva ut sensorn.

OBD:
    Det här kom dagen efter att bilen gick igenom besiktningen, vet inte om allt bankade kan ha bidragit, men en av sensorerna byttes för några år sedan och då nämnde de att den andra kan behöva bytas snart med (bilen är ~15 år gammal, men har bara gått 10k mil). Det var dock rätt dyrt på verkstan (2-3k vill jag minnas).

Edit: Verkar som OKQ8 har en tjänst där man kan låna en lyft, vilket ju hade...underlättat.

Vad är svårighetsgraden på denna operation? Är inte superhändig direkt, men kan ju följa en YT-video. Eller tycker ni man skal låta verkstan fixa det? Räknar med att det landar på ~3k igen om de gör det.

Last edited: 13 aug 2023
  13. Calvin&Hobbes

Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 10 Ultra
    Jag hade bytt den själv med reservation för hylsan du nämner. Om det är ett special verktyg som kostar pengar är det nog inte värt att göra själv, men annars borde det vara vara en mutter att lossa, och lossa lambdan ur hålet.
    Med tanke på att det är varma partier och 15år så kan lambdan (dykrör) sitta fast rätt bra. Om den är lättillgänglig och kan bytas utan special verktyg så tycker jag att en lyft och en timmes jobb är rätt väg att gå.
    Kolla noga på YT så du vet vilka verktyg du behöver ta med.

chraist och bernard gillar detta.
  14. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Den sitter som fan, inte ovanligt att man måste värma för att få loss den. Sen måste gängorna på nya sonden smörjas med specialfett eller om du inte får med sånt går kopparpasta bra. Varmkör bilen, spreja på bra med rostlösning (kan rekommendera biltemas) ha ett bra hylshandtag och gärna en rörbit som förlängare, så är det rätt enkel muskel mekning som gäller.

15. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

@bernard@bernard
    Förresten, hylsan du nämner är väl en sån med slits för kabeln, den används för att sätta dit den nya, den tål inte att dra så hårt med, men det ska man inte heller, en vanlig ringnyckel går lika bra. Man brukar klippa av kabeln på den gamla och dra loss med en rejäl vanlig lång hylsa, men då gäller det ju förstås att man får loss den. ;)

16. bernard

Mottagna gillanden:
    47 193
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för tipsen @jogge@jogge och @Calvin&Hobbes@Calvin&Hobbes. Försöker mig på ett byte, får jag inte loss den får jag inte loss den, men då har jag i alla fall gett det ett försök.

Har en varmluftpistol, så tar även med. Vet inte om den värmer tillräckligt, men det är nog det bästa jag har.

17. chraist

Mottagna gillanden:
    8 953
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Saknar du ett rör att förlänga för att lossa kan jag rekommendera att ta och spara röret från en dammsugare. Har samtliga från de gamla maskinerna i garaget och har räddat en flertalet ggr.

@bernard@bernard

bernard gillar detta.
  18. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    189
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Sonden brukar vara 22mm.
    Vad är det för bil?

19. bernard

Mottagna gillanden:
    47 193
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en Avensis T25, 2006

20. 4x4

4x4 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    189
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Ser det ut såhär så är det en enkel operation.
    watch

bernard gillar detta.