Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Eller så köper man en Toyota alternativ lexus mild hybrid och så slipper man tänka på laddning etc :) min corolla är de bästa köpet jag gjort kostnadsmässigt. Kör endast inne i stan och en hel tank på ca 600-650km klarar mig över en månad. Snittar typ strax över 0.7 liter per mil. Min nästa bil blir en större modell, tänker mig rav4 eller camry, inte bestämt mig riktigt än

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Många här verkar fokusera väldigt mycket på bränslekostnader och servicekostnader. För nyare bilar är dock värdeminskningen den största kostnaden. En bil som bara är ett par år gammal kan lätt förlora några hundralappar per dag i värdeminskning. En grov tumregel är att en bil förlorar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år eller halva sitt kvarvarande värde var tredje år. Köper man då en bil för 365000:- (ny eller begagnad, el-driven eller flytande bränsle) tappar den i genomsnitt 200:- i värde per dag första året. En dyrare bil tappar mer i värde, en billigare bil tappar mindre i värde.

m v h Henrik

bernard, fredrik.m.hansson, Leo83 och 2 andra gillar detta.
  3. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471

MINA ENHETER

Någon här som har eller haft en BMW X5 F15? Funderar på att köpa en men vill ha info om hur tillförlitliga dom är och kostnader. Alternativet är att köpa en nyare X3, men den X3 F25 jag har nu tycker jag är i minsta laget. En 2017-18 4.0e är drömmen, men kanske vettigare att köpa en 3.0 disel bara.

4. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471

MINA ENHETER

Köpte du en F15?

5. DaBull

DaBull Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Har 3 liters dieseln på min F11 från 2016, motorn går som en dröm. Sen tycker jag dieslarna med större motorer har betydligt bättre utrustning än hybriderna

Sen känner jag att servicekostnaderna på just min bil är samma om inte lägre än icke premium bilar, om man slår ut det.
    På Bavaria verkstad

paulreedsmith gillar detta.
  6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I vilken ordning skall jag felsöka om alla lampor tänds, men startmotorn gör inte ett ljud ifrån sig/motorn startar inte när jag vrider nyckeln.

Batteriet är fulladdat/mätt och nyligen bytt dessutom, tillsammans med generatorn. Allt det ser bra ut och bilen ger inte några tecken på att effekten skulle vara dålig, allt lyser starkt och fint, fönsterhissar fungerar osv.

Bilen visade heller inga tecken på att något skulle vara fel tidigare, som att den var seg att atarta eller gjorde märkliga ljud etc. Den gick från att fungera utmärkt häromdagen till att inte fungera alls idag.

Bilen visar inte heller någon felkod i OBD-läsaren, och ingen varningslampa lyser.

Felsökning:
    1. Mäta om startmotorn får ström
    2. Byta alla säkringar som har med startmotorn att göra om startmotorn inte får ström (?)
    3. Byta tändstift (?)

Hittade en lista på säkringarna här, så jag antar att jag byter allt som har med ”starter” och ”start system” att göra: https://fuse-box.info/toyota/toyota-avensis-t27-t270-2009-2018-fuses-and-relay

Funkar det i den ordningen? Eller skall man göra något annorlunda? Något mer man kan tänka på att testa som lekman?

Bilen är rätt gammal (Toyota Avensis T27), så det kan mycket väl vara så att startmotorn kanske gett upp, men helst vill man ju att det är något mindre dyrt/göra vad man kan på egen hand :)

Last edited: 7 jul 2024
  7. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Ta en hammare och knacka (inte banka) på startmotorn, det finns kolborstar i startmotorn, de kan hänga sig och kan hoppa rätt om man knackar. De kan också vara utslitna, så hjälper det att knacka är det troligen dags för nya.

KTM, henca, Holabanarne och 2 andra gillar detta.
  8. Carlstein

Carlstein Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Liten fråga, morsan ska göra sig av med sin v70 d3 2013, gått 18k mil, kamrem bytt och skött servicen till punkt o pricka och här står jag med en auris kombi som gått 16k mil från 2013 som vi ägt i 4 år och funkat bra, inget krångel alls med men är sugen på en annan bil och provkört Volvon lite nu i helgen och det är ju en mycket trevligare bil helt klart, annan komfort och är tystare än toyotan.
    Båda är manuella växellådor så det stör mig inget..
    Kan få V70 till ett väldigt förmånligt pris så tänker att jag säljer Aurisen bara och köper V70n då kanske.

Tillägger att vi är 2 vuxna, 2 barn och hund

Nått man behöver va vaksam över gällande v70n?
    Har verkligen dålig koll på Volvo.

Mvh Anders

9. Calvin&Hobbes

Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    ROM:
    HyperOS
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Som @jogge@jogge skriver.
    Om du har en kortslutnings säkring på plus kabel vid batteri kan det vara en god ide att kolla kontaktytorna så de inte har oxiderat.
    Med reservation på hur det fungerar på modernare bilar: Annars så får du väl göra på dem gamla tiden och tjuvkoppla plus direkt till plus på startmotorn. Se bara till att du har friläge så du inte blir påkörd av dig själv! Försiktighet gäller när du petar med plus 12V några centimeter från chassit och motorn som är jordade! Göres på egen risk!
    Om start motorn går runt då så är det iallafall inget fel på den.

bernard gillar detta.
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Se på satan, den gick igång efter att ha gett startmotorn några lättare slag!

Tack för tipsen!

IMG_1579.jpeg

Antar att den sjunger på sista versen nu då som du säger, så lika bra be dem byta vid nästa service. Det verkar inte vara en så hemskt kostsam del i alla fall…var desto värre med generatorn.

Last edited: 7 jul 2024
    jogge, matssoderstrom, svenix och 2 andra gillar detta.
  11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Ofta är det solenoiden i startmotorn som tjärvar, då kan det hjälpa med lite knackningar med hammare. På sikt är det kanske ändå bäst att byta startmotor, denna typ av fel tenderar enligt Murphys lag att komma tillbaka när man minst önskar det.

m v h Henrik

jogge gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag har upptäckt detta nu.... Det återkommer om jag låter bilen stå ett par dagar, och man behöver då knacka till den igen. Eftersom samma fel återkommer känns det i alla fall definitivt som det är startmotorn det handlar om.

Har bokat en tid på verkstan för att byta den, men de hade ingen lucka förrän om någon vecka, så får hålla tummarna för att den håller fram till dess.

13. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har de fixat bilen och den går som en klocka igen, men dessvärre är länkarm både fram och bak rätt rostade och det var väl lite tveksamt om de går igenom besiktningen. De ville ha 30k för att byta bägge, vilket ju lät rätt magstarkt, typ fyra gånger mer än vad jag betalade för startmotor och att byta syresensor+service...Kanske ville de bara inte göra jobbet.

Får se om den går igenom, men någon som vet vad man kan tänkas behöva betala för byte av dessa hos en mer prisvärd verkstad?

Last edited: 25 jul 2024
  14. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 469
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    30k låter helt orimligt dyrt? Men vem vet, japanerna kanske krånglat till det ordentligt så ett byte kanske är väldigt besvärligt? Men nej, det borde inte kosta så mycket!

frpl gillar detta.
  15. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag tror bara inte de ville göra det helt enkelt, och drog till med något tossigt pris av den anledningen. De lät inte särskilt entusiastiska över saken direkt. Får ta en tur imorgon och be om en second opinion/begära offert.

16. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 609
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Har man en äldre bil får man försöka hitta någon bra billig verkstad, de finns, ofta ute på landet. Märkesverkstäder är aldrig billiga, debiterar ofta runt 3000kr/timma.

frpl och bernard gillar detta.
  17. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Blev påkörd i början av maj i en bilkö,först nu verkar det röra på sig på försäkringsbolaget. Inga större synliga skador utvändigt. 136k är senaste budet från skadeverkstaden som försäkringsbolagaget verkar acceptera.

18. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Har en V60 från 2020 men börjar bli sugen på nytt.
    Vi är en familj på 5, 3 barn.
    Gärna lite sportig & gärna lasta mkt. Hade en Tiguan innan men lastutrymmet är för litet.
    Kan inte ladda hemma.

Tips?

19. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Finns många svartverkstäder, oftast ägda av balter (många klart seriösa), slaver (hyfsat seriösa) och araber (klart mindre seriösa) som brukar ta från 250 kronor i timman. Men det förutsätter att man har med sig alla reservdelar som behövs.

Länkarmar till en Avensis T27 brukar ligga på några hundralappar styck hos https://www.autodoc.se/

Men det gäller att verkligen kolla upp så man beställer RÄTT reservdel. WIN underlättar!

20. xTQ

xTQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Någon med tips på ny bil?

Familj, två vuxna, tre barn. Tre bilbarnstolar, två framåtvända och en bakåtvänd.

Korta resor, till och från skolan cirka 3km. Ibland 14 km till och från jobb, mest motorväg.

Står utomhus året runt, så värmare är ett måste då Sverige blir kallt, ibland.

Budget: upp till 400tkr men föredrar lägre då vi ska renovera badrum om något år.