I vilken ordning skall jag felsöka om alla lampor tänds, men startmotorn gör inte ett ljud ifrån sig/motorn startar inte när jag vrider nyckeln.
Batteriet är fulladdat/mätt och nyligen bytt dessutom, tillsammans med generatorn. Allt det ser bra ut och bilen ger inte några tecken på att effekten skulle vara dålig, allt lyser starkt och fint, fönsterhissar fungerar osv.
Bilen visade heller inga tecken på att något skulle vara fel tidigare, som att den var seg att atarta eller gjorde märkliga ljud etc. Den gick från att fungera utmärkt häromdagen till att inte fungera alls idag.
Bilen visar inte heller någon felkod i OBD-läsaren, och ingen varningslampa lyser.
Felsökning:
1. Mäta om startmotorn får ström
2. Byta alla säkringar som har med startmotorn att göra om startmotorn inte får ström (?)
3. Byta tändstift (?)
Hittade en lista på säkringarna här, så jag antar att jag byter allt som har med ”starter” och ”start system” att göra:
https://fuse-box.info/toyota/toyota-avensis-t27-t270-2009-2018-fuses-and-relay
Funkar det i den ordningen? Eller skall man göra något annorlunda? Något mer man kan tänka på att testa som lekman?
Bilen är rätt gammal (Toyota Avensis T27), så det kan mycket väl vara så att startmotorn kanske gett upp, men helst vill man ju att det är något mindre dyrt/göra vad man kan på egen hand

Click to expand...