Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Beror väl på. Vore coolt om man hade laddstolpar som var kopplade till gröna källor som vind och vattenkraftverk.

Solenergi är dock inte grön energi om man tänker på hur energin tillverkas.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det där får du gärna utveckla i ett PM. Som drifttekniker är jag sugen på att höra hur man tillverkar energi, och varför solenergi inte är grön

3. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag gillar helt klart inredningen, riktigt riktigt trevlig och grymt att dom stöder både Android och Apple bil OS.

Utsidan är jag inte riktigt lika het på. Fram påminner den mycket om BMW och bak ser den så...stor ut. Lite för mycket döyta. Men har ju hänt innan att man sett bilder/film på någon bil sen när man ser den i verkligheten så är det helt annorlunda.

Ska bli kul och se hur dom andra modellerna blir. Var väl V90 och S90 som var nästa att släppas?

Dom måst verkligen lyckas dock med denna rejäla satsning annars lär Volvo gå samma öde som SAAB...

Såpass alltså. Hade du en S4 eller S4 Avant innan? A6 Avant som du har nu jämfört med en S4 Sedan om du hade det innan är ju en viss skillnad viktmässigt så om man går på en A5 coupé kan du inte skilja mycket alls då...?

Haha nä det är ju det. Alla ska vara så gröna och fina, visst det är ju absolut inte fel. Men vad hjälper det om man kör elbil och får att få fram den elen skitar man ner lika mycket ändå eller tar det från kärnkraftverk som vi alla vet kan bli en total katastrof om det ska gå riktigt illa.

Kolla bara på Toyota Prius som inte alls är så jäkla snäll mot naturen då många komponenter i den är riktigt taskiga mot naturen. T ex allt nickel som sitter i dom och alla batterier, hur snälla är dom?

Sen myten om att den är smutsigare än en Hummer har ju visat sig vara en myt, men Prius är verkligen inget rullande underverk...

Lite sorgligt är det dock med alla dom som kör i sina Prius och tror dom räddar världen. Att dom inte kan tänka lägre än att den ska också produceras dessutom med delar som är allt annat än bra mot naturen + att den ska ha el från kolkraftverk, kärnkraftverk och annat.

Dessutom går den väl endast 2 mil på el innan bensinmotorn tar över. 2 ynka mil.

Last edited: 27 aug 2014
  4. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Jag hade S4 Avant och den hade en tjänst vikt på runt 1850kg och min A6 Avant ligger på runt 1950. Jag vet faktiskt inte hur mycket en A5 väger.

Klipp på en A5 3.0 TDI som spöar en S5 (filmat från A5) http://m.youtube.com/watch?v=AxsQQI6dFIQ
    Visserligen är A5 såklart trimmad men ändå

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nja, det är ganska stor skillnad på SAAB och Volvo. Volvo går bra, och gick bra, redan innan lanseringen av denna som bara kommer putta upp marknaden än mer.

The auto maker sold a total of 427,840 cars in 2013.

"This is a significant step in a longer path toward sustainable growth," Bernard Bradley, vice president of global sales, said in an interview.

The shift in focus means that the company's sales in China sales are nearly equivalent to its deliveries in the U.S., which has traditionally been the largest single market for the company. A total of 61,233 cars were sold in the U.S. in 2013, compared with 61,146 in China.

Sales in China grew 46% in 2013, while U.S. sales declined 10%. Sales to European markets were essentially flat during the year, and sales in the company's traditional home market of Sweden were up nearly 1%.

Segmentet med dessa nya bilar lär öka försäljningen i USA men där Volvo tjänar pengar, och är i expansionsfas, är fortfarande Kina.

Detta är bland det senste:
    Volvo Cars’ global sales up 17.9 per cent in March, marking nine consecutive months of growth

Global sales of 47,850 cars in March, up 17.9 per cent versus March last year
    First quarter global sales up 9.5 per cent compared to Q1 2013
    Positive developments in company's three major markets – US, China and Europe

SAAB var oerhört vilsna i sitt modellprogram och i sin prissättning. De hade egentligen två bilar i två varianter. En stor och en mindre. De brandade en jättestor som knappt sålde och deras sista 9-5:a togs emot svalt minst sagt.

The company also reported strong first quarter of sales for 2014, increasing 9.5 per cent compared to the same three month period in 2013. Sales have now increased for nine consecutive months, underlining the strength of the turnaround currently underway at the Swedish carmaker.

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Den saknar en V10a :o

7. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Jag kan hålla med om att det är jävla tjat om Teslas, själv har jag drömt om att kunna bila till Spanien och inte ens behöva betala för bensin utan att endast behöva ladda batterierna varje 40-50 mil. Den drömmen har nog de flesta som gillar att köra bil men jag säger vakna upp! Den dagen vi slutar köra bil som använder någon typ av bränsle så kommer ju staten torska massa skatteintäkter ifrån bensin, diesel eller etanol... Det kommer säkert komma en skatt som ska ersätta det!

8. Lundberg

Lundberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Min A5 sportback 3.0 tdi har en tjänstevikt på 1795kg så den är lättast av nämnda bilar.

Är mycket tack vare vridet som gör att A5:an spöar S5:an.

Har läst lite på ett engelskt A5 forum och där har dom lyckats plocka ut en bit över 400 hk och runt 800nm som mest utan att riva isär motor och växellåda.

Men vid sådan omfattande trimning så kostar det så pass mycket att man nästan kunnat köpa en S5 på en gång istället

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

9. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Jag såg ett klipp på en sån som din som de lämnat in till V-Tech. De tog bort den, byte till Miltek avgassystem och mappade och jag tror de fick ut 320hk. Det kostar ca 20000kr vilket är värt det. Jag funderar på att göra det nästa år om jag behåller bilen. Bilen i fråga ändrade motorljudet också, lätt som en bensinare....

10. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Länk? Har inte 3.0tdi runt 300 hästar som max, från fabrik?

11. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

12. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Deras nya har 313 hk från fabrik.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

13. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Det är en bi-turbo 3.0l v6

14. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Går bättre för Volvo ja. Men menade mer att dom inte har råd att misslyckas nu med den nya plattformen och modellerna. Dom har ju siktat ganska högt (vilket dom antagligen måste pga kostnaderna för utvecklingen) och det krävs verkligen att USA och Kina nappar på XC90 och övriga modeller.

Annars kommer det nog se rätt mörkt ut. VDn erkände väl t om det i en tv-intervju när XC90 lanserades häromdagen om jag inte minns fel. Att det måste gå bra nu.

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Njae? 245hk är det väl i 3.0 TDI?

16. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    De har lite olika motoralternativ! Tre motorer på tre liter varav en än på 205 hk, den andra på 245 och den tredje på 313. :)

17. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Hittar ingenting om det. Inte ens på Audis hemsida?

Var inne och provbyggde A5 3.0 tdi. Så kan man bara få den med automat låda. Seriöst, varför envisas fler och fler tillverkare med detta...

18. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Inte vet jag? Står 313 där i alla fall! Vet även att det rullar en 313-hästare i vår by.

19. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Dyra reperationer så klart. [emoji6] Där är BMW E60/E61 M5 fint exempel på lådor som behöver bytas tätt för en fin slant.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

20. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nu hittade jag, finns till A6. Inte A5.

Möjligt, tycker dock att det är upp till köparen att få välja och inte tillverkaren. Köra automat med en stor motor är som att ha en 4k TV och enbart kolla på VHS filmer...

Oavsett hur bra automatlådorna är så blir det aldrig samma känsla som att växla själv :(