Musik "hackar" när man lyssnar

Discussion in 'Hero' started by lixenstrand, Nov 26, 2009.

1. Brother_B

Brother_B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mmmm.. Tack vare taskmanagern kan jag nu kolla vilket eller vilka program som är igång när det hackar och eliminera en efter en. De program som jag stängde denna gången var endast medföljande "orginal" program, och jag vet ju inte om musiken hackade innan jag stängde dessa.. Borde ju ha kollat innan. :)

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Musikspelarkomponenten borde ju ha "realtidsprioritet" så att andra program inte KAN avbryta den. Samma sak med samtal osv. Det är det jag klagar på, vanliga applikationa SKA inte kunna förstöra sådant helt enkelt.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag ju inte vilka program som orsakar hackandet. Men det kan ju mycket väl vara så att de använder trådar som är satta till THREAD_PRIORITY_AUDIO eller ännu mer prioriterade. Finns inget som hindrar att man gör så eftersom annars hade det inte gått att skriva egna appar som faktiskt behöver högre prioritet, tex spotify, google listen mm mm.

4. salo

salo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade samma problem, i Heros standardmusikspelare. Efter lite testande upptäckte jag att mp3-filer fungerar bra (utan att hacka), medan andra typer av musikfiler hackade. Vet inte om det kan vara en lösning (det kanske redan är mp3-filer som används?) men det hjälpte i mitt fall. Sedan kan man ju fundera på om inte alla filformat som stöds av telefonen borde gå att lyssna på...

5. elitz

elitz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ett riktigt skumt problem med Spotify på min lur (3g)
    Senaste veckan har vissa låtar börjat hacka och det är helt värdelöst att lyssna på dessa låtar. Att notera är att de låtar som inte hackar är låtar jag mer ofta lyssnar på.
    Har 1gig surf i månaden och när den tar slut ska hastigheten sänkas. Fick ett sms från tele2 dagen efter detta började om att jag hade använt 90% av mitt surfpaket men nu är det ny månad och problemet är fortfarande det samma. Lyssnar jag via wlan så är det inga problem alls.

6. Nissdroid

Nissdroid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ny månad? Räknar inte Tele2 kalendermånader?

7. elitz

elitz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo men jag menade att det har gått mer än en månad sen jag startade paketet så borde nu surfa på min nya gig denna månad.

8. appel

MINA ENHETER

Om du använder en app som tex speedtest.net vad får du för nedladdningshastigheter när du använder 3g då?

9. elitz

elitz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra idé!
    Får 0.12 mb/sek ner
    0.27 mb/sek upp
    Ping 399ms
    :S

Testet är gjort mitt i Sthlm

10. Brother_B

MINA ENHETER

Jag tog ett speed test med Extremelabs speedtest och fick 3078 kb/s i dl och 377 kb/s i ul. Kör också med Tele2.

Faktiskt snabbare än med wireless. :)

11. Nissdroid

Nissdroid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag (gissar) att Tele2 inte bryr sig om när i månaden du startar ett paket utan du får 1GB i november, 1GB i december osv. Har du då nyligen fått ett SMS så har du nog bränt din pott för december och får leva med lågfart fram till 1 januari.

Men jag gissar, jag vet inte hur de räknar. Ring och kolla med dem och posta svar här. Jag har själv 200MB-versionen så jag är lite nyfiken.

Eller så missförstår jag dig fortfarande. :)

12. Vegetables

Vegetables Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har exakt samma problem, spelar upp musik i standard spelaren och så fort mobilen låser/ skärmen slocknar så börjar musiken lagga. Har haft problemet från innan då ja började installera nya apps från marketen

13. appel

MINA ENHETER

Det är lite långsamt, antar att din hastighet fortfarande är strypt. Spotify rekommenderar 256 kbps, låtarna är i 160kbps.

Tills dess att du får snabbare bitrate så kan du ju alltid ladda ner playlists du vill lyssna på över wifi (offline playlists), så behövs ingen datatrafik medans du lyssnar.

14. lajbans

lajbans Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem - roliga är att telefonen funkat bra i 1 månad och problemet kom från ingenstans.

Har inte installerat något från market så frågan är vad som skapar etta värdelösa bekymmer.

15. Brother_B

MINA ENHETER

Jag hade exakt ditt problem i början när telefonen var ny, jag skaffade en taskkiller och avslutade alla program som var öppnade, sen dess har jag aldrig haft det problemet.

16. elitz

elitz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja måste vara så att min surf fortfarande är strypt. Men jag får läskigt nog flera sms från tele2 där dem talar om att jag förbrukat mer än 90% av min datavolym. Har nog fått 4-5st senaste veckorna. Senaste kom i morse...

17. Brother_B

MINA ENHETER

Jag tycker att du ska ringa till Tele2 och höra dig för om varför det är på detta viset. Kan ju inte vara normalt att du gör av med så mycket data trafik.

18. sih

sih Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du kommit på någon lösning på problemet? Jag har problem med främst en skiva - det är den enda med .wma och 128kbit/s (fast jag har inte hunnit kolla alla låtar). Ska rippa om den och se om det funkar bättre.

(och jag har en tattoo så det är inte ett hero-problem)

19. p_d

p_d Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv stora problem med lagg i spotify (v 0.3.27) på min Hero. Kör i dagsläget Elelinux_Legendary v1.1 (2.1 rom) men hade även samma problem på Villian 3.4.

Det fungerar bra då jag endast använder spotify men försöker jag surfa eller skriva mail /sms börjar ljudet lagga, blir tyst i långa perioder. Vid surf gäller det alltid vid inladdning av sida eller om jag scrollar. Vid mail/sms då jag skriver.

Får samma problem vid Offline-listor. Den vanliga musikspelaren fungerar bra utan lagg.
    Har gjort speedtest och fick följande resultat:
    Ner 2.2 mb/sek
    Upp 0.25 mb/sek

Har inte upplevt dessa problem med spotify innan men är inte säker om det beror på att jag inte märkt av det eller att dom ej funnits där :)

Har gjort full wipe, formaterat om minneskortet.
    Har inte ovanligt mycket processer igång och 30mb ledigt i ram. Har ej igång GPS eller Wifi.

Någon som har några tips?

20. SteaDy

SteaDy Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej alla ni som haft problem med att musiken hackar när skärmen slocknar.

Min Hero har lidit av samma problem ett tag men inte längre! :D

Upptäckte att mp3 filer med VBR kodning hackar och mp3 filer med CBR kodning inte hackar.
    Vad innebär detta?

Jo, att om du startar upp en mp3 låt i winamp så har du alltid lite information om kvalitén på filen i form av "kbps" och "khz", oftast står det 44khz men siffran framför ordet kbps brukar variera. Antingen visas en fast siffra, t ex: "128kbps" eller så är det en varierande siffra, dvs. den hoppar mellan olika siffror.
    Hoppar den mellan olika siffror så är det VBR kodning på filen.(Variable BitRate)
    Är det en fast siffra så är det CBR, alltså (Constant Bitrate) och det är just som jag ovan nämnde CBR kodning som gäller om man vill ha laggfritt.
    Om dina filer nu råkar vara kodade med VBR så är det bara att koda om mp3 filen.

Förslag om gratis kodare är välkomna!

Ha det gott. :-)