mVideoPlayer

Diskussion i 'Applikationer' startad av afzkl, 29 dec 2009.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ber om ursäkt om det blir tjatigt, antar att fler frågat. Men rockplayer klarar ju att spela upp divx, är det svårt att fixa? Går det inte att kopiera någon kod eller något från rockplayer så att din spelare stödjer divx?

Så mycket smidigare att bara slänga in filmen än att konvertera den (får väl sätta i mitt gamla nvidia gforce 9000gt).

Använt rockplayer innan, men din spelare är väl den enda som ser bra ut.

Sen hur är det med kvaliten på filmerna, har inte divx bättre kvalitet på bild och ljud än 3gp?

Fattar inte att telefontillverkarna fixar divx-stöd. Det borde ju sälja ganska bra om telefonen har en välkänd divx-symbol på sig -> "Aha, en film-telefon"

2. RodbaN

RodbaN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag håller med, jag kommer inte att använda mig utav det här programmet fören den tar Divx filmer.

3. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag förstår, tyvärr är det inte så enkelt som att kopiera någon "kod", för det första så är inte RockPlayer open source alls, alltså finns det ingen kod att titta på.. Dock så har de ju släppt just FFMPEG delen då licensen krävde det.

Men ffmpeg är opensource i vilket fall som helst och är skriven helt i c/c++. Jag har aldrig arbetat med något av dessa språk så det ser ut som grekiska allt ihop.

Det är inte så mycket man kan göra när man inte har kunskapen och jag är inte beredd att lägga ner 10 000 timmar på att skaffa den heller direkt...

Vad det gäller kvalitet så är nog konverterat (om det är gjort på rätt sätt) oftast bättre. Jag vet inte vad du har för telefon men om du har en högupplöst sådan typ Desire så är upplösningen på de flesta divx filmer betydligt lägre än din telefon vilket resulterar i uppskakning av bilden. I detta fall hjälper det dock inte med att konvertera då det blir samma sak. Men jag konverterar alltid från 720p mkv filer vilket ger riktigt bra bild.

Ja som ni förstår så har jag själv ingen större nytta av DivX/XviD support då jag inte har några sådana filmer (för dålig kvalitet helt enkelt) och spela mkv filer på telefoner är ju bara dumt, dels så tar de en jäkla massa plats och sedan lär de käka upp batteriet på nolltid. Just nu finns det ingen annan telefon än Galaxy S (+ Tab tror jag) som klarar spela upp dessa filer utan lagg. Tror inte någon annan lur klarare det med RockPlayer, VPlayer, arcMedia eller annan spelare heller.

MenMen, något som kan vara föga användbart ifall du har blandade format på din telefon är det nya menyalternativet som kommer i nästa version. "Öppna Med..." där du kan välja att öppna med annan spelare. Dock så sparas ju inte resume point och sånt men du slipper använda RockPlayers "fula" lista...

4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Okej. Jag ska ju inte uttala mig då jag inte kan ett dugg om programmering, det var bara en tanke :) Men om man har en mkv 720p fil och ska konvertera den, vilket format ger bäst kvalitet? mp4, 3gp, m4v eller divx?

Jag kan inget om sånt här, men känns som divx skulle vara det bästa då det är det som används mest?

Hur som helst kommer jag använda din spelare då den ser bra ut.

Vad menar du med det sista du skrev? Betyder det att man i din spelare kan välja att spela upp via rockplayer, fast fortfarande i din spelare så att det ser ut som din spelare? Det är ju galant i så fall!

5. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ingen aning vilket som ger bäst kvalitet. Anledningen till att divx används så flitigt är för att det ger välldigt bra kvalitet i förhållande till filstorlek. Men idag tror jag mp4/h264 ger ungerfär samma kvalitet. Dock fanns inte denna kombination när filer började ditribuearas på nätet DivX/XviD blev välldigt populärt och sedan har det bara fortsatt. :P

DivX är licensierad btw så är antagligen därför den inte finns med by default i android. Google kan inte betala mass dyra lisenser på deras gratis operativsystem. ;)

Och det sista, på sätt och vis, alltså du kan använda min film browser, listan och allt annat skoj runt omkring. Men istället för att öppna filen i min spelare så öppnas den i RockPlayer's spelare. Det blir ungefär som när du öppnar en filmfil i en filhanterare på din telefon. Du får upp alternativ för vilket program du vill spela upp filen med.

Tror det kommer bli ganska uppskattat då det är många som antagligen har mer en en spelare installerad. Jag har det iaf.

6. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Menade mer att själva telefontillverkarna kunde lägga in stödet. Har inte samsung gjort detta?

Jag har testat programmet och jag är frälst. Det känns som en iphone-app, alltså fullständig och bra design. Att man kan ladda ned undertexter och omslag direkt är riktigt bra!

Vad är det för skillnad mellan betalversionen och gratis? Är betal-varianten endast för att stödja dig eller? Köper den vilket fall dock :)

7. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Btw vilket format som spelaren stödjer är bäst att använda?

8. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Visst kan telefontillverkarna göra det, men Samsung är väll den enda som hoppat på det. Eller, sa inte Swedroid i en artikel att Desire HD skulle ha DivX stöd åtminstone? Jag har inte hört mer om det sen iaf.

Det var mycket snack tidigare om att den vanliga Desiren skulle få en updatering med DivX stöd men när någon mailade HTC för några veckar sedan sa de att ingen sådan kommer komma då det kostar pengar med licenser och annat...

Haha ja jag tycker det ser ut som en Android app jag, som de bör se ut iaf. ;)

Enda skillnaden mellan betal- och gratisversionen är att det inte finns någon reklam i betalversionen. Jag skulle kunna plocka bort saker från gratisversionen men det känns inte rätt mot all de människor som använt det här programmet gratis i snart ett år.

Angående format så använder jag själv mp4/h264/AVC. Jag använder HandBrake för att konvertera filmerna. Om du behöver mer specifik hjälp för att få ut bästa kvalitet så säg till ska jag försöka hjälpa dig. Annars finns det en hel del bra guider om du söker på Google.

Länkar:

För Desire/Nexus One/Annan Highend Telefon:
    http://www.frankie.bz/v3/blog/tips-and-tricks/convert-video-nexus-one/

En sak där dock, på bild 3 så har han satt bitrate till 1500, du kan lätt sänka den till 900-1000 utan att tappa kvalitet och samtidigt få en betydlig mindre fil.

Last edited: 3 nov 2010
  9. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Haha jo, illa vore det ju annars;) Menade att den håller samma kvalitet som iphone-appar, till skillnad från genomsnittet på alla android-appar (rockplayer) där man helt skitit i design osv.

Jag köper programmet direkt, man måste ju stödja ditt arbete:)

Btw du får väl in pengar på gratisverisionen med, med tanke på reklamen? Fast det kanske inte är så mycket..

Konverteringen gör inte så mycket när jag tänker på det, man får ändå bäst kvalitet ifall man konverterar ner från 720p, så då kan man ju lika gärna konvertera till annat format:)

Handbrake tar ju sinnesjukt lång tid på sig. Får slänga in mitt gamla nvidia 9800gt och köra badabom konverteraren så det går betydligt snabbare. Det enda programmet som stödjer Amd radeon är ju MediaEspresso, och det fick jag inte ens igång..

Annars är det inte så farligt att bara klicka på filmen och välja "öppna med rockplayer" i de fallen man inte orkar konvertera.

Men som sagt, sjukt bra att! Betalar direkt

10. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Konverterade några 720p filmer precis enligt guiden. Samtliga laggade redigt när man spelade upp dem med mvideoplayer. I rockplayer flöt det betydligt bättre, men inte helt laggfritt. Vad har jag gjort för fel?

Btw filmerna blev strax över 1gb stora

11. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag vet faktiskt inte vad du kan ha gjort för fel. Själv har jag aldrig lyckats spela upp mina mp4'or i RockPlayer, får ut runt 10fps på min Nexus One...

Men filerna du konverterad med Badaboom, de har inte laggat eller?

För vad jag har gjort med HandBrake är att välja Iphone profilen och ändra upplösningen samt bitrate så har det blivit riktigt bra, testa att göra det bara. Du kan spara din egen profilen sen när du fått det bra. ;)

12. Gurkan

Gurkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vet inte om någon har sagt något om detta tidigare i tråden... Jag har några filmer som jag tror är anpassade för iphone. Dom fungerade förut i mvideoplayer men inte längre... Varför?

13. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    One Plus 11 5G, Nexus 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Tack för en fin spelare, mkt bättre än den som ingår i Desire HD orginal. En liten fråga/önskemål bara:)

I orginalspelaren kan man välja mellan vanligt ljud, dolby och srs. Är det möjligt för dig att lägga in dessa valmöjligheterna i din spelare? Tycker själv de ger en rejäl förbättring på ljudet så det skulle uppskattas:)

mvh Peter

14. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tyvärr så är det ju så att detta är en funktion som HTC lagt in specifikt på sin lur (Samsung har något liknade med på SgS) och på grund av detta så finns det inget standard API för att sätta på eller stänga av dena funktionen.

Därför är det i stort sett omöjligt för mig som tredjepartsutvecklare att använda dessa funktioner såvida inte HTC/Samsung släpper ett eget litet API för just denna funktion eller släpper sina mediaspelare som öppen källkod..

gatsten gillar detta.
  15. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Okej. Tack, visste inte detta men när jag tänker efter så låter det ju attans logiskt:)

mvh Peter

16. whiteman

whiteman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

trist bara att den inte tar alla format. Annars hade rockplayer rykt fort som fan!