N1 har inget grafikchip?

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by Barilla, Mar 25, 2010.

1. Mautana

Mautana Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte så att den hackar då? Sist jag kollade behöver man inte ha bra latency för att mobilen ska kännas mjuk.

2. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag vet vad lagg är... Det används dock av de flesta för att beskriva det vi pratar om nu.

Så sluta muppa dig.

3. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Låter som du ska ha en Iphone då det är ditt ideal..

4. Barilla

MINA ENHETER

Nope, tycker bara att det är synd att man inte verkar lägga någon tid alls på att få ett mjukt UI. Varför ska man då har så pass avancerad hårdvara som man trots allt har?

5. Mautana

MINA ENHETER

Jag muppar mig inte, det är fel att använda sig av ett ord som egentligen betyder något annat.

6. Barilla

MINA ENHETER

Du menar som när du skrev att telefonen ska kännas mjuk när du förmodligen menade upplevas som eller se mjuk ut. För att det är lite svårt att känna ett UI. men jag förstod dig ändå...

7. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Var inte min mening att skapa ett "krig" här med ordet flimmer kontra lagg/hack. Dessa betyder ju samma sak egentligen.

Jag kan också uppleva lite hack/lagg ibland men är inget som stör själva skrollningen för mig i alla fall då det bara påverkas hur bilden ritas upp visuellt, att den skipar att rita upp allt. Detta är bara väldigt lite och större mig inte alls. Tror det är mer på Stock än på CM5 dock.

Last edited: Apr 1, 2010
  8. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast nä.. Framedrops och lagg skulle man kunna säga är samma sak, eller det upplevs nästan likadant i alla fall.. Framedrops sitter i hårdvaran (grafikkort inkl gpu och/eller cpu) och lagg beror på hög ping på nätverket. Men flimmer däremot beror på det medium som visar informationen, i det här fallet en AMOLED-skärm.

9. ztrafe

MINA ENHETER

Nu släpper vi det här tycker jag och går On Topic istället ;) Då alla förstår vad alla menar i vilket fall som helst :D Det du säger låter rätt iaf! Punkt slut.

10. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Ontopic blir ju enkelt: jo. nexus har ett grafikchip. Klart :)

11. Mautana

MINA ENHETER

Absolut

12. Barilla

MINA ENHETER

Då är ju nästa fråga, varför används det inte? o_O

13. ztrafe

MINA ENHETER

De har väl prioriterat andra funktioner och förbättringar istället för GPU i menyerna. Grejen är att det går att fixa redan nu, i alla fall om man gör egna appar, men man kan inte använda sig av enbart java då.

Jag tror att det kommer att komma snart i alla fall, främst på grund av att Google har uttalat sig om att eclair (2.0 & 2.1) är en besvikelse och det kommer mycket bättre versioner av Android framöver. T.ex. JIT och bättre dalvik VM ryktas det om, så att telefonen blir 3-4 gånger snabbare på många saker. Lägg till bättre stöd för GPU. Kan bara bli "bättre". ;)

Idag har jag läst att man får ut ca 10 Mflops (Stavning?) av Android, men det finns de idag som fått ut över 40. Med JIT får man ut drygt 20. :)

Last edited: Apr 2, 2010