När kommer drönarleverans till Sverige ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 28 mar 2019.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det inte så att all luftrum kring flygplatser (och en stor radie) är reserverad? Det bör gå att lösa som du säger dock. Hur ser det ut i Island och Reykjavik?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, man kan bara få leverans till vissa adresser. De har tydligen sex rutter de får åka på, och jag antar att rutterna medger en viss flexibilitet/omfattar en viss zon, för annars vore det ju extremt begränsat.

    Skall se om det finns någon karta.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Snackade med en pilot som flyger privat, och han berätta så länge han inte flyger över en viss höjd får han i stort sett flyga fritt vart han vill..men ja finns ju vissa zoner som man inte inte får flyga i, men det är väldigt fritt, samma gäller helikopter, något liknande ramverk borde få finnas för drönare för företag, men det måste fortfarande regleras så det inte missbrukas på olika sätt.

    Så flyger man under en viss höjd behöver man inte någon tillåtelse från tex de olika flygtornen eller vad det nu kallas, men man måste få grönt därifrån annars. Drönare flyger ju långt under...

    Vore som sagt intressant om det fanns någon som var lite mer insatt...
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här var en utmärkt artikel @Zooklubba@Zooklubba: TECH: Reykjavik drone deliveries interactive infographic

    De får frångå varje rutt med upp till 700 meter åt endera håll.


    Det står dock inte hur de gör med landningen. Det vore ju intressant att veta var/hur de landar.

    Däremot står att de kan leverera direkt till en fastighet om den är i ett tillåtet område:

     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    "
    General Rules for Flying a Drone in Sweden
    Based on our research and interpretation of the laws, here are the most important rules to know for flying a drone in Sweden.

    These rules apply to these use of drones weighing less than 7 kilograms (15 pounds):

    • Drones weighing less than 7 kilograms (15 pounds) shall be marked with the operator’s name and telephone number.
    • No liability insurance is required for drones weighing less than 20 kg (44 pounds) and being used for recreational activities.
    • If flying in the dark, the unmanned aircraft shall be equipped with lighting in such a way that the position and direction of the unmanned aircraft can be clearly understood.
    • Prior to flying, the drone pilot will receive updated information about any restrictions or special conditions from AIP, AIP Supplement, NOTAM, County Administrative Board, Police and the municipality.
    • Flights shall be made such that the drone is well within sight of the pilot.
    • A flight in uncontrolled airspace may occur at a height less than 120 m (400 feet) above the ground or water.
    • Drones may not be flown over nuclear power plants, prisons, nature reserves, and military areas.
    Special permission from the Transport Agency is required for these situations:

    • All drones weighing over 7 kilograms (15 pounds).
    • Any flight beyond visual line of sight.
    • Any flight over 120 meters (394 feet) in uncontrolled air.
    • Any flight over people, or over animals or property that does not belong to pilot.
    You must apply for a permit from Lantmateriet before sharing, uploading, spreading or selling images, video or other material that in some way depicts Sweden’s land areas from the air. A permit must be obtained for:

    • Distribution or spread of aerial photographs and other types of depictions of Sweden’s surface produced by aircraft.
    • Distribution or spread of beam scan data, video, registrations from the infrared camera, radar data and so on of landscapes.
    • Distribution or spread of maritime geographic information, such as deep data and images of the seabed, must be authorized by the Maritime Administration.
    • Spread of images depicting the following areas do not require a permit:
      • Residential buildings with associated land and buildings
      • Areas for public events and events
      • Public places in accordance with Chapter 1 of the Order Act. 2§ (for example, public roads, streets, squares and parks)
      • Your private woodland, if nothing but forests and forestry facilities are included in the material
      • Arable land and other cultivated fields
    For more information on Sweden’s drone laws, see this page on the Transport Agency’s website.

    Know something we don’t about drone laws in Sweden? Send us an email at support[at]uavcoach[dot]com. We are not international aviation attorneys and do our best to keep this page up-to-date for drone pilots, but the reality is that given the pace of the small unmanned aerial system (sUAS) industry and how governments are responding, drone regulations in Sweden can change throughout the year, and those changes can be hard to track. If we missed something, please reach out to let us know.

    Want to get a feel for the kind of footage you could get flying a drone in Sweden? Here you go:"
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Här hade jag önskat en gilla knapp i offtopic.

    Jag är Göteborgare men bor i Stockholm, tittar man på Stockholm är i princip hela stan skyddad pga Bromma. När jag sneglade på LFVs, Swedavia och länken du gav kring Reykjavik tycks lfv vara mer restriktiva (eller så ligger Bromma för centralt) 0-600m tycks vara restriktivt luftrum. Även Göteborg tycks vara väldigt nedstängt.

    Div källor:
    Sveriges Luftrum
    Luftrum
    Drönare | Bromma Stockholm Airport
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vilken höjd snackar vi om nu ?
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    @Oceanic@Oceanic källa på din senaste copy paste? Att man behöver tillstånd över 120m tycks inte alls stämma, givetvis i majoriteten av landet men inte där majoriteten bor. Det jag hittade var att 0m gällde (mitt senaste inlägg) och inte alls 120m.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    4444.PNG
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Drone Laws in Sweden | UAV Coach (2019)
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    0m till 600m I Stockholm är skyddat (se Sveriges luftrum karta). Centrala Göteborg har jag för mig hade typ 0-450m
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fast den screenshoten kommer från LFVs hemsida och de har också en mycket större yta utanför bollarna.

    Och Stockholm city är av mer intresse
     

    Bifogade filer:

  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 120
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fler leveranser per rutt = billigare, kommer alltid vinna över spexigt. Större drönare, färre ställen att landa på, ännu längre från kunden.

    Jag tror drönare i stan är lite av en utopisk dröm, flyga drönare till mer otillgängliga ställen på landet/skogen, möjligtvis, men då blir det nischgrejer som t.ex medicin eller reservdelar till otillgängliga platser.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kostnaden att skicka en vara med drönare är idag tydligen USD 7 eller ca 70-80 SEK då (man får väl plusa på momsen).

    Det är för en DJI Maveric med en räckvidd på totalt 8 km och en lastkapacitet på 3 kg.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Med nuvarande lagstiftning är det det. Fler leveranser per rutt är att lura kunderna, om jag betalar för leverans för en pizza vill jag då fan inte de ska åka till 3 st andra medans min pizza blir kall, vet jag det på förhand skulle jag inte beställa pizza, och får jag en kall pizza dröjer det tills jag beställer därifrån igen.
    Drönare kommer vara så billiga i framtiden att det kommer snarare bli en sport om vem som kan leverera snabbast.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är ju rätt dyrt, fast det beror ju iofs på hur många rätter man beställer, beställer man bara till sig själv blir det ju dyrt. Men ja drönare är ganska dyra i dag så priserna lär gå ner i framtiden.
    Här i karlstad på onlinepizza så är det väldigt många pizzerior som har gratis utkörning.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det priset går säkert ned snabbt i takt som drönaren blir billigare/får utökad räckvidd och antalet leveranser blir fler antar jag.

    Ändå rätt lågt med tanke på hur färskt konceptet fortfarande är.

    I jämförelse tar de flesta lokala utkörningstjänster, tex Uber eats, 49 kr, så kan man redan idag leverera med drönare till det "endast" det dubbla priset får det ändå ses som en bedrift.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    aa jag beställde från hungrig.se idag, det kosta runt 49 kr det med... är rätt besviken på den hamburgaren jag fick som skulle vara av det lite finare slaget. Så lär dröjja innan jag beställer från hungrig igen men är man mer än 1 person som beställer är priset överkommligt.

    WhatsApp Image 2019-03-28 at 20.48.26.jpeg
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA




     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alphabet’s Wing launches commercial delivery in Australia with quieter drone