När ska de Kinesiska smarttelefontillverkarna sluta med sitt bondfångeri?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jack63, 16 sept 2015.

1. Froyo

Froyo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Har haft många Sony, HTC som fått max en uppgrading av Android, typ 4.2 -> 4.3, sedan ingenting så kineserna ägnar sig knappast åt bondfångeri! Ska man få varje uppgradering som dyker upp är det väl bara Nexus och Vanilla som gäller?

devylia och ASR gillar detta.
  2. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Svar till Ara.

"För egen del tycker jag det är spännande och kul med dessa "kinamobiler"."

Nog är det spännande och även kul med dessa "kinamobiler". Du har en poäng.

Svar till devylia.

"Köp en telefon av dem i framtiden"

"Doogee uppdaterar, umi uppdaterar, xiaomi uppdaterar"

Kan jag verkligen lita på din information devylia. Att informationen överensstämmer med de verkliga förhållanden vad berör ovanstående tillverkare? Eller????

När jag köpte min telefon var Leagoo ett hett ämne i forumet. Inte så mycket mer om andra kinamobiler.

Jag var inte medlem då. Jag följde forumet passivt under ett antal månader.

Allt var positivt om Leagoo. Textinnehållet är slående likt de en besökare idag finner i trådar och inlägg om Doogee, umi med flera. En svensk officiell hemsida Leagoo Sverige. En nyutnämnd lokal ledning för Leagoo Sverige med fina titlar. Vad mer att önska.

Men allt visa sig vara en bluff. Eller???? Det är min åsikt.

Jag har under en längre tid sågat Leagoo längs med fotknölarna i många inlägg. Har Leagoo Sverige besvarat kritiken. Nej! Inte enda gång, siffran är 0. Att Leagoo Sverige inte följer swedroid.se är mina ögon inte ett korrekt svar. Det är lögn.

Svar till: Froy

Jag uppger följande . Se nedan.

Sony och andra etablerade tillverkare av smarttelefoner uppdaterar Android OS. Naturligtvis inte för all framtid men någon eller några versioner av Android OS erbjuds ägaren av en Sony smarttelefon.

Vad skiljer din information Froy från vad jag redan uppgett? Mitt svar är inget.

Last edited: 21 sept 2015
  3. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du kan lita på att DOOGEE gör uppDATERINGAR av Android. Jag har fått min DOOGEE uppdaterad flera gånger redan. Om DOOGEE gör uppGRADERINGAR till nästa Androidversion är dock högst tveksamt.

devylia gillar detta.
  4. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Utveckla språket Ara.

Härskartekniker.

Att försöka göra dig rolig på andras bekostnad.

Försöker du att vinna något humorpris eller?

Eller söker du endast andras gillande?

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eller möjligtvis Motorola kanske :)

Många kinesiska tillverkare pumpar dock ut modeller på löpande band - speciellt Doogee. De har rimligtvis små marginaler och små möjligheter att underhålla mjukvaran för alla dessa enheter.

Det är helt enkelt en fråga om upp till bevis. Z1 Compact och Z1 (2013...), HTC One M7 (2013), LG G2 (2013) kör samtliga idag Lollipop 5.1.

Kan den som köper ett "flaggskepp" från Elephone, Doogee m.fl. förvänta sig att 2017 köra Android 6.x? Det får väl tiden utvisa.

Det är i alla fall rimligt att anta att Sony, HTC, LG och Samsung fortsätter på inslagen bana. Det vill säga med ~2 års uppdateringar (vad gäller flaggskeppen - resten av enheterna är förstås lämnade åt sitt öde dagen de lämnar fabriken, dvs med undantag för Motorolas budgetlurar...).

6. Froyo

Froyo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Undrar också varför inte alla kinesiska tillverkare inte bara kör Vanilla rakt av? Kan de inte garantera att modellen klarar framtida versioner? Då hade de ju inte behövt lägga tid på anpassningar av Android OS:et!

jnsson gillar detta.
  7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte bara gränssnittet som ställer till det. De använder ofta plattformar från kinesiska halvledartillverkare och de måste också anpassa drivrutiner/firmware/radio för nya Android-versioner. Tillverkarna kan inte göra så mycket åt den saken, utan de får snällt vänta. De är också förfärligt dåliga på att delge källkod, så det blir likaså klurigt om man vill hitta en ROM från tredje part för att byta till en ny Android-version på "inofficiell" väg.

Qualcomm innebär i regel mycket snabbare uppdateringar eftersom Nexus-enheterna i regel bygger på deras kretsar.

Sedan är det ju så att Googles Play-tjänster inte fungerar i Kina, men visst, utanför Kina borde de ha en "vanilla-version". Å andra sidan kostar det förstås mer pengar och kräver mer tid ju fler ROM:ar du har per enhet, så det riskerar bara bli ett moment 22. Det är ju också klart att de kinesiska tillverkarna försöker differentiera sig genom mjukvara för att stå ut i konkurrensen. Det är nog fortfarande en relativt liten andel som faktiskt bryr sig om regelbundna uppdateringar/tänker på det, tyvärr :cry:.

Ara gillar detta.
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har ingen aning om vad du pratar om. Du är oförskämd och osaklig. Trollar du? Om det är något du inte gillar med det jag skrev så förklara vad det är istället för att skriva i gåtor. Inget av det du påstår är sant.

Jag skrev ett så tydligt och ärligt svar som jag kunde. Det är allt.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

DOOGEE har enligt vad jag läst (både från DOOGEE själva och från flertalet tester) en relativt ren version. De lägger på väldigt lite. Så de bör kunna uppgradera till ny Andriodversion ganska smärtfritt.

Men sen är det ju precis som Bernard skrev frågan om hårdvaran sätter stopp för uppgradering. Så har det ju varit i många fall.

10. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nej! Du är säkert en trevlig prick Ara. Men du har en tendens att delge ett svar övertydligt. Att du gillar DOOGEE är glasklart. Men i sak handlar inte min tråd endast om DOOGEE. Någon DOOGEE lär nu allra testas i min värld.

Det handlar om följande. När ska de Kinesiska smarttelefontillverkarna sluta med sitt bondfångeri?

"kinesiska butiker finns det nästan alltid en massa skräp och skadliga appar på telefonen"

"blåsa den helt och hållet innan jag gjorde något"

Ovanstående text av: d71

Textens ursprung är från följande tråd. https://swedroid.se/forum/threads/importera-from-kina-googlefunktioner.126027/

Men ett stort problem är att hitta en ROM som fungerar.

"De är också förfärligt dåliga på att delge källkod, så det blir likaså klurigt om man vill hitta en ROM från tredje part för att byta till en ny Android-version på "inofficiell" väg" Av: bernard

11. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Kan du påverka med en sådan rubrik eller frågeställning?

Ja! När det berör frågan nedan.

"skräp och skadliga appar på telefonen"

Att tiga är aldrig en lösning. Det finns ett antal stora Androidforum eller mötesplatser i Europa och USA. Samma frågeställning avhandlas i samtliga forum. Inte kan min futtiga tråd i Sverige göra någon skillnad. Det är SANT! Men i ett större sammanhang tillsammans med allt annat så kan opinionsbildning påverka de många nya Kinesiska smarttelefontillverkarna.

Alla ska också vara medvetna om den ofantligt stora skillnaderna på (Asien marknaden/nya marknader,(utvecklingsländer) och den Europeiska marknaden. Vi i Europa har en försvinnande liten marknadsandel. I ett större sammanhang är Europa försumbart för de Kinesiska smarttelefontillverkarna.

Men för alla nya Kinesiska smarttelefontillverkare är det prestige, erkännande och en ära om de lyckas etablera sig även på den hett eftertraktade Europeiska marknaden. Här kan vi verkligen PÅVERKA samtliga Kinesiska smarttelefontillverkare. Det räcker med att några av de nya Kinesiska smarttelefontillverkarna fattar ett beslut om en garantimärkning av något slag för en ( skräp och skadliga appar ) fri miljö.

En Kinesisk smarttelefontillverkare riktar även direkta krav och regler för deras återförsäljare butiker/nätbutiker vad berör deras produkter. Vill ni sälja vår för närvarande populära smarttelefon via butiker/nätbutiker följ företagets direktiv. Det räcker med att endast en av de nya Kinesiska smarttelefontillverkarna fattar ett sådant beslut så följer resten efter garanterat. Ingen vill tappa marknadsandelar eller de så hett eftertraktade europeiska kunderna.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är en mycket god i idé att vara närmast övertydlig. Så fort man är det minsta otydlig så kommer någon in och påpekar det att så är det minsann inte! Det är mycket bättre att försöka vara så tydlig det bara går än att få en lång diskussion om vad man egentligen menar.

Jag skriver om DOOGEE eftersom det är något jag känner till. Jag tänker inte sitta och kritisera tillverkare som jag inte har erfarenhet av.

13. d71

d71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Nexus Player
    Bara för att förtydliga. Xiaomis officiella romar som levereras från fabrik är alldeles utmärkta. Problemen ligger i att butikerna för att vara "snälla" lägger in egenihopkokade varianter som inte håller särskilt hög kvalitet. Att få tag i en officiell ROM kräver att man går till officiella miui.com i sin webbläsare, laddar ner den och installerar den. I det här fallet är det inte tillverkaren man ska skylla på utan butiken.

14. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nedanstående bekräftar allt jag berört i några trådar i forumet. Jag har dock inte skrivet ut i detalj vad det handlar om och vilka appar som berörs. Jag har delgetts kritik och misstroende som berör mitt beslut att inte svara. Som enskild medlem i forumet vill jag inte ta en sådan debatt. Men swedroid.se testpersonal är mer lämplig för uppgiften.

Det kan skilja mellan olika tillverkare av "Kinalurar", inte samma appar. Men syftet är alltid desamma ( "förinstallerade, och icke avinstallerbara" och "omfattande behörigheter till såväl telefoni som samtalsloggar, SMS och video- och ljudinspelning"

Jag tycker att swedroid.se testledare är allt för vänliga, "Varför? Slarv eller lathet". Inte är det slarv eller lathet. Det är planerat och medvetet utfört. Har du som läser någon form av kunskap om den kinesiska kulturen så är alternativet "Varför? Slarv eller lathet" inte ett alternativ.

Nedan från swedroid.se recension i ämnet "Kinalurar.

"systembehörigheterna som Ulefone har gett vissa av deras förinstallerade, och icke avinstallerbara, appar. Kompassappen, som vi har nämnt tidigare, har getts obehagligt omfattande behörigheter till såväl telefoni som samtalsloggar, SMS och video- och ljudinspelning. Varför? Slarv eller lathet från apputvecklarens sida, eller något mer illavarslande? Oavsett vilket kände vi oss inte bekväma med detta, så vi rootade telefonen och avinstallerade dessa appar omedelbart"