Nätverks och batteriproblem

Diskussion i 'Hero' startad av snurreludde, 5 nov 2009.

1. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Problemet verkar uppstå först när du skickar sms med HTC's meddelandeapp. Att den startar när du får ett sms spelar ingen roll. Skickar du sms med Handcent/Chomp så ska dom inte uppstå.

I första posten på tråden durd länkade till står det såhär

"WORKAROUND FOUND:

Quick recap if you didn't read above: a bug has been found in the HTC sms app. For some reason when you SEND a text message it puts a lock on the dialer app. This lock prevents the phone from ever going to sleep, even when the screen is off. This is causing a HUGE drain on battery life because the CPU is still awake. The current workaround is to disable the internal sms app and use one of the free ones from the market instead. Thanks to mobilehavoc for testing out a new sms app and realizing that it didn't create the lock.

The current two recommendations are ChompSMS and HandCent. It is has been confirmed by multiple users (mobilehavoc, freshlyill, spork27, and myself) that the phone is sleeping properly if you don't use the internal messaging client (and of course assuming you don't have a different issue than described here!)."

Det kan dock inte vara alla som råkar ut för det här. Jag använder HTC's meddelandeapp hela tiden men har inte dom problemen. Aktiveringstiden ligger stadigt på 28% (snart en månad sen omstart) och det beror nog på att jag inte kan låta bli att pilla på telefonen hela tiden. Batteriet brukar räcka drygt 1 dag.

Jag gjorde även lilla testet som dom föreslog och min telefon verkar sova som den ska.

"Q) How do I know if my phone is sleeping?

A) When your screen is actually turned off, there's no way for to know. However you can check your timer at: Settings < About Phone < Status < Awake Time. Pull it up and then put your phone to sleep. Wait 1 minute and then wake it up. If your awake time has counted by more than 5-10 seconds then your phone isn't sleeping. Also the % should be less than 100%. The lower the better. You can reset the timers by powering the phone off and on again."

2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kommit fram till att min inte sover. Sitter nu & dödar app efter app för att hitta boven, spännande!

EDIT: Nu ger jag upp, dödade allt & inte fan sover den om man följer instruktionen ovan. Vissa saker startar ju dock om, typ handcent, så nästa steg blir väl till att börja avinstallera.

Sanslöst!

Last edited: 6 nov 2009
  3. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

Prova byta operativ då. ModaCo funkar kalasbra, jag har 30% batteri kvar & har inte laddat sedan onsdag morgon.

4. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    oj oj. Är inte så sugen på att roota men kanske har hittat boven nu, får testa lite mer men efter att jag avinstallerat vizbattery, batteriindikator så är jag nere på ca 12 sekunder i stället för över 40 när jag gör ovanstående test på en minut... Ska dock gå till botten med detta då jag har en känsla av att jag kan ha mer som ligger & suger ur batteriet...

Jag är skeptisk till att min skulle gå mer än max 18-20 timmar om den fick ligga orörd, skillnaden mellan att jag använder den eller har den i standby är förvånansvärt liten vad det gäller batterihållbarheten men jag får se vad denna åtgärd gjort.

Last edited: 6 nov 2009
  5. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Alltså istället för att gissa och byta romar hit och dit; ladda ner Spare Parts från Market den är gratis. Gå sedan in på Battery History och jämför både under CPU usage och Partial wake usage och se vad det är för något som drar kraft och vakentid. Sedan kan ni börja titta på att stoppa saker :-)

6. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det har jag gjort länge men spare parts grejar inte det problem jag pratar om...

7. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

Om man nu köper en sådan här "avancerad" telefon så vill åtminstone jag ta tillvara på alla finnesser & uppdateringar, därför var första åtgärden -> Bort med orginalimg och roota den + testa lite olika img. Då först ser man potentialen med denna lur / operativ. Jag som kommer från *nix-världen känner mig direkt hemma i den öppna världen.

Annars kunde jag lika gärna köpt en eländig Symbian-lur.

8. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Håller absolut inte med dig :)

9. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu sitter jag här med 32% användningstid i stället för 93% som tidigare, detta sedan jag avinstallerade viz battery. Om passningstiden ökar markant efter detta så startar jag nog en ny tråd & informerar om detta då det verkar vara många heroägare som aldrig kommer över en dag i batteritid...

Hade tidigare ännu större problem men hittade då boven i Ebuddy, ett chatprogram som jag körde hela tiden. Detta syntes dock i spare parts men viz batteryproblemet såg jag inte där?