Någon har hämtat ut vårat paket från Posten (ICA)

Diskussion i 'Off Topic' startad av TommyTS, 27 jul 2013.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Idag är det fredag :-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

2. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Hur har det gått?

Skickat från min LT26i med Tapatalk 4

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sjukt nyfiken på hur detta har gått ;)

4. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Ursäkta allt dröjsmål, nu kommer slutsatsen av hela historien.

Till att börja med vart ärendet Polisanmält.
    Allt grundar sig i att vi har haft "fönstertittare" och vissa personer som betett sig väldigt skumt på senare tid, snarare månader och uppenbarligen har det haft ett syfte.

Alltså, frågan har råkat ut för en identitetsstöld.
    I samband med att vi väntade våra paket har någon troligtvis väntat på Posten och AVI (Gud vet hur många gånger denna person har snokat i våran brevlåda) för att sedan hämta ut något som dom trodde var värdefullt.
    AVI:n var för övrigt hemskickad till OSS.

Kontaktade Posten och det kom då fram att det var någon som hämtat ut detta paket från ICA med frugans ID kort och förfalskat hennes handskrift för det var långt ifrån samma stil och med denna vetskap kontaktade vi såklart Polisen för att förlustanmäla ID kortet.

Efter detta kontaktade vi ICA's chef för att få reda på vem det var som hämtat ut paketet för dom har övervakningskameror precis bredvid utlämningsstället.
    Fick ett samtal efter några timmar och får beskedet att dom INTE kan se vem det var eftersom det var för långt tillbaka i tiden, deras kameror har inspelningar 6 dagar tillbaka, vi kom dit den 7:e dagen efter utlämning.

En och en halv vecka senare får vi brev från Polisen om att förundersökningen är nerlagd och ärendet avslutat, dock är ID kortet fortfarande anmält stulet och uppmärksammas vid eventuellt användande.

Det jag fortfarande undrar över är:

- Hur kunde vi få ut ett annat paket som vart adresserat till en helt annan person än frugan? Personen i kassan tog dessutom ID och jämförde och gav sedan ut paketet till oss från Telia, som inte var vårat. Verkar som att hon blint litat på Kolli-ID't som vi angav. Även där måste det blivit något fel ifrån Postens sida med nummer?

- Hur och varför gör man sådana saker som detta med nära vänner?

- Ska inte personen som lämnat ut paketet få någon slags tillsägelse? NOTERING: Det var ett rekommenderat paket!

Efter detta har vi noga valt våra närmaste vänner då vi troligtvis vet vem det är.
    Ett tips till er andra, "Nya" vänner kanske inte alltid är så bra som det verkar.

PS! Någon ersättningar har inte utfärdats då ingen av parterna anser att dom handlat fel i ärendet.

5. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    -.-
    Så det verkar inte lösa sig? :(

6. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Vi kommer inte få någon ekonomiskt ersättning i varje fall.
    Rätt surt, men vi fick dock höra hjärtljuden hos barnmorskan i alla fall ;)

Blir bara så trött på oärliga människor som inte kan sköta sitt utan måste stjäla från andra, vad ska dom med en hjärtljudsmaskin till? :eek:

7. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Vafan!? Identitetsstöld? Det är ju mycket värre än vad man hade trott i detta ärendet! Kändes som att det "bara" skulle vara ett misstag av personen som lämnade ut paketet, men tydligen inte.
    Kul att veta att någon går och snokar i ens brevlåda var dag, det finns verkligen personer till allt...
    Väldigt surt att polisen la ner ärendet och att ni inte kunde få med personen på film!
    Men om ni tror er veta vem det är tycker jag att ni ska anmäla personen i fråga eller åtminstone "konfrontera" hen om det är en så kallad "vän".
    Aja hoppas att det går bra med bebisen och att ni slipper den här personen framöver!

8. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ett tips:

Köp en sån där postlåda av metall med lås på. Den funkar finfint. Bara du å din fru har nyckel som kan öppna den å ingen annan. Det kan också vara en bra markering till era "vänner" så de vet att ingen kan sno något där längre.

Men ja, det är förbannat tråkigt när sånt inträffar. Speciellt om det är ens vänner! :scared:

9. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    +1 på den idén!

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Postlåda med lås eller postbox om du vill vara riktigt säker. :)

När det kommer till människor behandlar jag alla väl och med respekt som man bör göra, men när det kommer till förtroende och tillit är det något som dom får förtjäna genom årens gång. Även om jag aldrig litar på någon fullt ut, vilket du aldrig bör eller kan göra för den delen.

11. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Det med kollinummer så kanske ert kolli och andra paketet har samma slutsiffror brukar ju bara kolla fyra sista numrerna.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

12. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

De fyra sista är en unin kombination kontra de första, ungefär som att folk födsa samma dag inte kan få likadana fyra sista i sitt PR, och det finns en algoritm som styr och stämmer av.

Men som jag skrev tidigare - Vi fick hem en avi för att hämta ut ett paket, med kolli och ean kod, hela skiten. Väl hos ombudet så fanns inte kollit i Postens system - scannade både koden och skrevs manuellt, det fanns inte.

Paketet fanns dock där med ett annat kolli.

Slutsatsen är att Posten har problem.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

13. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Så du tror att alla länder synkar med varandra? Deras paket var från China paketet som dom fick ut var troligtvist från sverige, och sen alla avtalskunder i sverige får en vis serie nr dem får inte nya med vart paket dom skickar. Dom kanske får 1000 nummer och nästa kund hämtar hem 1000 nummer och så vidare.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4