Någon mer än jag som vill tjäna pengar på att göra program

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrBase, 19 jul 2010.

1. madr

madr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En annan fördel med betalapps är att det genast medför en strävan att skriva appar av fantastisk kvalitet.

Lösningen på problemet kring "Om en betalapp har samma som en gratisapp väljer alla gratisappen" är faktiskt enkel: betalappen måste vara bättre. Mycket bättre rentav. Det här är sanning och verklighet för alla som utvecklar appar, utvecklare förväntar sig inte att någon köper en app som känns någon spänn för dyr. För konsumenten och slutanvändaren innebär det en ännu bättre sits.

Alla utvecklare och smartskallar tänker alltid tanken "vad har den här appen som gör den värt 50kr när den där appen, som gör samma sak, är gratis"?

(Jag är professionell utvecklare, men också konsument, för Android och iPhone.)

2. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tror det beror på att de försöker utveckla en webbaserad Itunes-konkurrent:

http://juabjab.wordpress.com/2010/05/20/ny-android-market-pa-gang/

http://techcrunch.com/2010/05/20/um...tly-launch-a-web-based-itunes-competitor-yep/

Jag tror att de väljer att inte pilla med Market innan de fixat den. Men det kan också vara önsketänkande från min sida...

3. MrBase

MrBase Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ta spel till Android som ett exempel , gratis spelen är typ "fia med knuff eller solitaire", finns väl ingen som vill lägga ner tid på 3D grafik, musik, speltid på minst 30tim om man inte får något betalt. Jag menade inte att allt skulle vara betalapps. Jag utvecklar gärna program tex tidtabell och mindre program gratis bara för att erbjuda den tjänsten. Men i exemplet ovan ligger ju år av programmering särskilt om man dessutom är själv.

4. madr

madr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På ett filosofiskt plan handlar allt om paketering, vilket ofta glöms bort.

Innehållet går att få via API:er och andra RESTful Services. Det kan vem som helst med litet tålamod luska fram.

Att ta sådan data och paketera snyggt åas är en konst. Gör man det väl, går det att tjäna stålar via reklam eller en avgift för appen. Gör man det halvhjärtat, är det inte lika lätt att tjäna nåt.

5. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du kanske vill komma hem till mig och städa lite, du verkar ju inte vilja ha något betalt för arbete du utför, så det är ju perfekt för mig! Kanske kan tvätta min bil också? Du verkar ju inte ha något bättre för dig... :D

6. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det är klart att människor vill tjäna pengar, men finns det inga pengar att tjäna blir inget gjort, så enkelt är det. Personligen gillar jag att små människor kan tjäna pengar på smarta lösningar, men stör mig lite på att banker och elbolag tjänar massor av pengar på sådant som blivit oumbärligt i dagens samhälle. En App som gör att jag och min sambo kan hålla ordning på budgetten där hemma lättare och bättre är lätt värt 20 kronor enligt mig till skillnad från ett störigt bankkort som jag måste betala cirka 200 kr per år. Gör man bra saker ska man enligt mig såklart få tjäna pengar på det.

7. Sir Anselm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ska inte ICA få tjäna pengar på att sälja mat heller menar du? Vill du inte betala 200kr per år för ett bankkort är det ju bara att strunta i det, stoppa pengarna i madrassen istället :P

8. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jag betalar gärna en slant. Faktum är att jag skaffat ett simkort från UK på orootad telefon just för att få tillgång till betal-apps. Nu vet jag inte iofs vilka jag skall ladda hem och köpa men det kommer väl med tiden då jag haft simortet i någon vecka bara. Hittils har jag köpt 5 st appar för ca 150:- totalt. Givetvis önskar jag att det skall finnas tillgängliga gratis appar också. Men som sagt, jag pröjsar gärna.

9. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte riktigt vad du fick det här med ICA ifrån, jag har i vart fall aldrig skrivit något om att ICA inte ska få tjäna pengar :)

10. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Alltså sportmats är uppenbart ett troll. Alternativt en tolvåring från den lite grundare delen av genpoolen.

Köpapps i de länder som nu inte har det hade inneburit att fler programmerare hade kunnat lägga ut sina apps på market det hade också inneburit en större frihet för alla användare. En ökning i både kvantitet och kvalitet. Hoppas bara Google lägger in lite filtreringsalternativ också så man lättare kan bläddre igenom olika apps efter popularitet, rank, osv.

11. Sir Anselm

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är vi hyffsat OffT., men du skrev:

Mat är väl också oumbärligt? Eller är det bara just elbolag och banker som inte ska få tjäna pengar?

12. Onkel Kostja

Onkel Kostja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ska dra till tyskland och handla lite gudavatten inför hösten och då tänkte jag såhär att jag skulle fråga er... om jag köper ett tyskt sim-kort (typ kontantkort) kan jag då köpa appar tro? Eller har jag missat nått här?

13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 394
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du kan mycket riktigt köpa appar om du köper ett tyskt SIM-kort.

14. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Visst vore det skönt med valfriheten och möjligheten att betala/ta betalt för applikationer på android market. Dock bör påpekas ang ovanstående diskussion att en betalapp på intet sätt säkerställer kvalitet lika lite som att en gratisapp är dålig. Se bara på den stora open source-rörelsen som finns, och som android är nära släkting till.

Att tro att man blir rik per automatik bara för att man släpper en betalapp är också feltänk; räkna in kostnaden för att få in sin app på market och utvecklingskostnader på det (plus marknadsföring och kringadministration), så krävs en hel del för att man ska uppnå total succé—i alla fall om man vill kunna leva på det som enskild utvecklare.

15. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det går iofs att tjäna pengar på appar, utan betal-market. Två exempel:

Spotify
    Cardiotrainer

Bägge har gratisappar, men den ena tar betalt för själva tjänsten, den andra säljer moduler via appen.

Just sayin'

Last edited: 20 jul 2010