Någon som har bra koll på eltandborstar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 feb 2020.

1. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    607
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Kanske https://www.apotea.se/jordan-smile-eltandborste-tbx300b med 45 dagars batteritid och Oral-B's borstar passar.
    Jag betalade 429 kr för min med gratis frakt, ett fullgott alternativ till de flesta dyrare eltandborstar, jag hade ett ganska stort antal Oral-Bborstar hemma sedan tidigare, alla passar på Jordanmaskinen.

Last edited: 15 jun 2024
    wmb gillar detta.
  2. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252

MINA ENHETER

Jag har gjort en snabb koll på prisjakt, men det är dåligt med filtreringsmöjligheter där. Det kanske ligger i sakens natur. Men experterna i den här tråden kanske kan peka mig i rätt riktning?

Söker mest pang för pengarna, max 700-800 spänn.

3. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag skulle köpt en Oral B tandborste i IO serien. Köper du en duo-förpackning (IO 3) kan du hitta den för så lite som 1099. Kan rekommenderas om ni är en familj eller om en vän också vill ha en ny tandborste. Dock så kommer det bara med en laddare men det är samma laddare som för de gamla tandborstarna. De nya snabbladdarna börjar från IO 7. I förpackningen kommer information om hur du registrerar din tandborste och då är garantin 4 år!
    IO 4 singel pack ligger idag på 899 men jag har sett den för så långt som 799. Denna tandborste är värd varenda krona! Köpte Gentle Care borsthuvud.

Vänligen Guillermo
    Leg. Tandläkare

Kristy och Dingus gillar detta.
  4. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    435

MINA ENHETER

Om man som jag får ilningar i tänderna av roterande borstar likt Oral B. Finns det något annat märke du skulle rekomendera? Pris gärna under 1500:-

5. Matte_N

Mottagna gillanden:
    607
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Senast jag köpte ett gäng Duo betalade jag runt 1000 kr för 3 st 2-pack (alltså 6 tandborstar), betalade vad tandläkarna köper dom för (från en stor leverantör av tandläkarutrustning), vad dom kostar i butik vet vi alla...

6. Matte_N

Mottagna gillanden:
    607
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har själv gått över till Jordan Smile med 45 dagars batteritid, de flesta Oral-B's borstar passar, jag gav nyligen 419 kr på apotea.

7. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag är tveksam till att det är själva rotationen som är problemet. I själva verket ocillerar och pulserar borsten vilket ska vara skonsammare när det kommer till slitage vilket i sin tur kan orsaka ilningar. Jag skulle säga att du måste försäkra dig om att använda mjuka borsthuvuden till tandborsten och att byta var tredje månad. Använd inte tandkräm med whitening för det sliter på tänderna. Tryck inte så hårt att dioden blir röd när du borstar.
    Men för att svara på din fråga så har jag inte förslag på annan borste.

Kristy och kupster gillar detta.
  8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Oj, 45 dagar är ju verkligen enormt mycket mer än vad jag får ut med min Oral-B. Då borstar jag antagligen en längre stund än gemene man, men ändå. Har du jämfört batterikapacitet mellan din Jordan och Oral-B, hur mycket skiljer det? Mätt i mAh typ.

Tandborsten jag beställde förra året heter: Oral-B Pro 3 3000 Svart
    Vet du ifall den också omfattas av sån garanti ifall man registrerar den?
    Jag minns inte att det följde med någon info om garanti, får väl leta om jag sparat några papper. Finns det någon möjlighet att registrera den ifall man inte har kvar pappren som följde med?

Ifall du har koll ;-)

Btw du som är tandläkare. Ifall man borstar med eltandborsten, undviker att pressa den så det lyser rött men ändå pressar den lite mot tänder och tandkött för att få lite effekt. Normal pressning typ alltså. Bedömer du att man ändå kan vara i riskzonen att få tandköttet att dra sig tillbaka mer, eller kan man lita helt på funktionen att den lyser rött när man borstar för hårt? Jag har gingivala retraktioner, inte superallvarliga nog men ändå så jag ofta blir orolig för att göra det värre.

"Whitening sliter på tänderna" skriver du, vad exakt är det som slits på tänderna? Emaljen? Sliter whitening-tandkräm även på tandköttet?

Kristy gillar detta.
  9. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Hur registrerar jag mig för Oral-B:s förlängda garanti? | FAQ

Du ska inte borsta på själva tandköttet. Tandborsten ska pressas en aning mot tanden så att stråna liksom böjer sig lite. Stråna ska sedan gå längs med tandköttskanten. De ska vidröra tandköttet men komma liksom från sidan så att de gör rent i mynningen till fickan.
    IO borstarna sensor indikerar när man trycker tillräckligt hårt (grön) och om du trycker för hårt (rött). Tusen-serien indikerar bara om du trycker för hårt (rött).

All tandkräm innehåller slipmedel, whitening tandkräm innehåller större och aggressivare partiklar. Emaljen kan slitas med whitening tandkräm, vanligast förekommande i kombination med medel/hård manuell tandborste och agressiv tandborstningsteknik.
    När tandköttet slits så drar det sig ner (gingival retraktion) och den övre delen av roten blir synlig (tandhalsen). Rotytan har en lägre hårdhet så borstar man för hårt där kan det bli som ett hack i roten (tandborstakada). Oral B IO, Gentle Care borsthuvud, sensitive tandkräm av valfritt märke med fluor så är du all set!

Kristy och N6290 gillar detta.
  10. Andersh

Andersh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Haft min Jordan Smile nu i 2 år ca, bäst jag köpt.

11. Humlegalning

Humlegalning Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Testa att byta tandkräm till Sensodyne Rapair och Protect. Finns motsvarande från andra märken också, som eventuellt är billigare.

kupster gillar detta.