Vi har haft en Kia e-Niro i
tre år (leasad) och kommer med största sannolikhet byta till bensinbil inom någon månad när det går ut.
Generellt sett har vi varit väldigt nöjda med bilen, MEN en stor faktor som vi missade var att det tar typ en timme ladda till 80%, men två för att ladda till 100%. Eftersom vi ofta åker precis bilens räckvidd (40mil) gör det att det blir väldigt osmidigt och att en timmes extra paus krävs åt varje håll. Nu överlever man ju det med ett extra besök på McD, men jag saknar ha möjligheten att "blåsa på" om det går.
Vi har inte heller laddning hemma - så prisökningen på offentliga laddare har gjort att det är löjligt dyrt med el nu. Snittsnabbladdaren ligger väl på runt 7kr/kW, vilket ger oss 1,6*7=11,2 kr per mil i elkostnad.
För
tre år sedan kunde vi ofta ladda nästan gratis. I praktiken blir det billigare med bensin på långresor (0,45*20=9kr/mil).
Vi har erbjudits att köpa loss vår elbil efter leasingen, men riskprofilen med massivt prisras på elbil jämfört med fossilbil gör att det inte lockar, alls. Nuvarande leasingpriserna är nästan dubbla mot när vi tecknade oss på vår bil, tror vi låg då på 3600kr för 1500 mil per år, nu är det ju typ över 7000. Jag kan inte tycka det är avlägset rimligt med 100k per år för att leasa/köra en bil, som iaf vi kör kanske 1200 mil per år med, för oss. Andra har andra prioriteringar.
Med det sagt - hade vi kunnat leasa en motsvarande bil till den vi har, för de pengar vi tecknade oss för från början, hade jag fortsatt. I stort sett nöjd med elbil, men det blir väldigt kort med räckvidd på vintern. Inte ett problem alls om man kan ladda hemma, men det kan som sagt inte vi.
Click to expand...