Nån Android som kan matcha iPhones batteritid?

Discussion in 'Allmänt' started by improwise, Jan 9, 2016.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Precis.

För mig räcker det dock om det håller en dag enbart för jag laddar per automatik varje natt.

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag med ofta men har börjat gå två dagar på en laddning ibland oavsett vilken av mina tre mobiler jag använder. Alla har från bra till väldigt bra batteritid. Huawei Mate S har förvånat aningen med sitt relativt lilla 2700mAh batteri på 5,5" skärm. Dock är standby drain cirka en procent i timmen, oavsett. Inte så jättebra.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Finns hittills ingen mobil som nånsin räckt två jobbdagar för mig, haha, en är absolut max. Är jag ledig kan den hålla två dagar. :)

4. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, har inget att säga om att iphone6+ har bättre batteritid än edge+ vid samma användning och användarbeteende. Dock sa du ju något totalt annorlunda tidigare:
    "Edge+ var senaste inköpet och den hade inte en suck heller, inte ens när den låg helt oanvänd utan SIM i sig kunde den matcha batteritiden hos min iPhone 6 plus som användes som "daily driver". När den hade dött var det sällan under 50% på iPhonen, även med Custom ROMs och olika kernels."

Jag tolkade detta som sagt att edge+ låg i standby medans du använde din iphone 6+ och då edge+ var tomt på batteri efter att ha legat orörd så hade du sällan under 50%. Men måste ju ha uppfattat det hela fel kanske.

Herrputte likes this.
  5. improwise

improwise Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske får bli en Sony som nästa inköp, var några år sen nu :)

Honda likes this.
  6. improwise

MINA ENHETER

Det är väl lättare sagt än gjort idag när fler och fler kör med fasta batterier. Reservbatterier är annars jättebra...om man har dom med sig när man behöver dom :)

masze likes this.
  7. improwise

MINA ENHETER

En ledtråd, Edge+ drog inte mindre batteri när den användes än när den inte gjorde det :)

8. improwise

MINA ENHETER

Om jag ändrar min fråga lite, vilka high end androider klarar sig bäst sett till batteritiden i dagsläget? Och gärna då baserat på egna erfarenheter av faktiskt användande snarare än syntetiska tester. Borde avgöras av en kombination batterikapacitet och hur effektiv hårdvaran är, tex typ av skärm osv.

9. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    mjukvaran väldigt mycket också. Jag gillade batteritiden på alla mina xperias. Däremot har jag aldrig kört stock rom och kernel. Men det är ändå inte skillnad som dag och natt. :)

10. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är extremt svårt att jämföra batteritider. Dotter hade en iphone 5s som hon ständigt laddade och nu med Nexus 5X är hon mycket mera nöjd.
    Hon använde den som en typisk tonåring. Snapchat, insta, fb och andra sociala medier. Sällan spel.
    En del spotify blev det.

Så hon blev iaf glad över bättre batteritid när hon bytte till Nexus 5x

Terrawatt and Hund like this.
  11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mysko tråd. Att 6s+ har bra batteritid tvivlar jag inte på, stora lurar ska ha det. Hur bra vet jag dock ej?

Kämpar dock med min frus 6s, blåst den nu flera gånger men likt förbaskat så håller den knappt dagen ut för henne trots att hon är en lugn användare.

Min gamla Note3 däremot, trots att jag är en tung användare, ok större batteri.

Nu har jag införskaffat 6p & även den grejar uppemot 7 timmars skärmtid & ska visst vara nåt i hästväg vad det gäller standbytid.

Det senare vet jag dock inte så mycket om då jag mest doat sen jag köpte den, blir den fjärde i morgon men det var ju en helt annan sak ;-)

Macke.M likes this.
  12. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Beror ju så klart på användningsmönster och så men 6S Plus har en batteritid som jag personligen bara har sett blivit slagen utav LG G-Flex. Den är ett riktigt arbetsmonster vid användning och även standby är grym brukar bara förlora 1-2% på 8 timmars sömn. Man ser ju inte skärmtid på den men det är garanterat 7 timmars skärmtid vi talar om det känner man på användingsmönstret efter åren. Den är svår att slå, batteritiden som Plusmodellerna har, då iOS känns lite mer strömeffektivt i sig, kombinerat med ett stort batteri. Huawei Mate 7 med 4000mAh batteri slår till exempel inte 6S Plus när det gäller batteritid.

hickan likes this.
  13. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Z3 med konceptprogramvara slår allt!

Skämt åsido så är den grym. Sony går ut ed två dagar batteritid med "vanliga" Xperia-mobiler. Med konceptprogramvaran ökar det säkert med minst 50%. Så räkna tre dagar. Och då är synkronisering m.m. på. Och normal användning. Det är en en grym produkt.

/Xperia-fan-boy

14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är en normal användare tror jag. Jag ringer I medel 45min per dag, kollar mail och surfar 1,5 timme, skickar 10 sms, fotar 3 bilder, samt kör 3tim musik per dag. Mobilen är även väckare och fjärrkontroll. Min z3c klarar sig alltid 2 dagar. Glömmer man ladda natt 2 så går den oftast hela arbetsdagen dag 3 men då kan man vara lite försiktig med surf. Använder stamina mode med standardinställningarna och slår på 4g endast när jag ska surfa. Wifi alltid på, ansluter automatiskt. Bluetooth alltid på.
    Baserat på min erfarenhet har z3c mycket bra batteritid, har inte varit i närheten av dessa tider sen min Galaxy första generationen.

bernard likes this.
  15. tobswe

tobswe Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Sonys premiummobiler med staminaläget aktiverat, då kan man få nästan 2 dagars normalanvändande på en laddning!

16. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tvivlar inte alls på att den är mycket bra i det fallet men är inte de bästa moderna stora androiderna om allt står rätt till i en liknande klass?

Min gamla Note3 drog när allt stämde nånstans mellan 0.5-1% i timmen i standby med allt igång vad det gäller synkning, Bluetooth, Wifi mm. Skärmtid med mitt användande vilket innebär surfning, fb, Tapatalk lite youtube och dylikt (inga spel) låg i bästa fall på en liten bit över 7 timmar. Från den skärmtiden får man självfallet dra bort om jag hade en standby på många timmar.

Nu har jag sen en knapp vecka Nexus 6P och upplever än så länge en liknande skärmtid, kanske något bättre men för att utröna det får jag nog ha den ett tag till. Standby när den ligger på ett bord och Doze hoppar in är helt sjuk men jag vet inte jag, hur ofta gör den det då? I dag när jag sov (jobbat natt) så drog den då 3% på 9 timmar liggandes på mitt sängbord men den siffran hade ju blivit nåt helt annat i min ficka då Doze bara hoppar in när luren är helt stilla.

Frugans iPhone 6 lever sitt eget liv och är hyfsad ibland men en katastrof emellanåt, har försökt att utröna varför men tålamodet tryter, borde väl blåsa den och börja om från scratch.

Men om man då kikar på tester, hur ser det ut där då? Har uppfattat det som att Sony rent allmänt och Samsungs stora lurar typ S6+ och Note5 är riktigt bra där, samsungerna då i skärmtid, eller? Min 6p är väl då hyfsad men inget fantastiskt, ja bortsett då från när Doze hoppar in för då är den nog outstanding men personligen så kommer det inte att hjälpa mig mycket då jag i princip aldrig har mobilen liggandes still.

Jag ser runt omkring mig både androidfolk & iphonefolk som omvartannat har problem med batterihållbarhet, vissa nöjda andra inte. Dottern som igår köpte min gamla Note3 ringde nyss från tåget och klagade på att den hållit dåligt, dock bättre än hennes gamla iPhone 5s som var helt kocko och tömde sig på några timmar även utan aktivitet. Ja vad ska jag säga? Kolla upp vad som drar, alternativt kan det 2 år gamla batteriet börja ge upp.

Idag är jag nöjd med typ 7 timmar skärmtid, självfallet så vill jag ha mer men... I standby utan Doze så ska den dra någonstans mellan 0.5-1% i timmen med allt igång vad det gäller Bluetooth, wifi, synkning mm. Drar den mer än det så får jag felsöka vad som suger ur den.

Har ju hyfsad erfarenhet efter 6 androider (den första Hero) en Windows Phone samt en vecka med en lånad iPhone 5s då jag ville se om IOS är något för mig då jag sneglade lite på 6+, det var det inte men det var en annan sak ;-)

Edit: Vet att jag läst nån test mellan 6s+ och Note5 och att de båda var outstanding i skärmtid, likvärdiga. Kommer dock inte ihåg var? Standbytid vet jag inte.

Last edited: Jan 29, 2016
    Macke.M, bvb and hickan like this.
  17. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Mycket bra skrivet. Min nu gamla Note 4 levde verkligen sitt eget liv. mellan 3-6h SOT. Ibland höll den 6 timmar när jag spelade och ibland bara 3 timmar när jag surfade då och då. Dem senaste 10 mobiler jag haft har bara haft bra batteritid :)

18. hickan

hickan Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jävligt bra skrivit punkt!

19. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Slutsatsen man kan dra av det där är ungefär samma som man skulle dra en slutsats av 60% kvar efter en dag.
    Dvs du vet att 5h usage inte säger mycket alls på ios? Tex så är det 1h usage minst om dagen även om du inte skulle röra eller ens titta på telefonen under den tiden. Saker den gör utan då skärmen är tänd ökar den tiden också.
    Har inte apple problem med att batteriprocenten fastnar lite då och då som de misslyckats med att fixa? Kan tänka mig detta orsakar en hel del tjafs på internet. Någon har 55% kvar men i själva verket 16% kanske utan att veta om det.

Går det inte gå in på individuella appar på ios och se skärmtid för just den appen?

Denna telefon som säljs just nu för 99$ verkar ha rätt bra batteritid:

20. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det finns dock ett problem, vilket är att såna här trådar tenderar att resultera i diskussionen "Android vs Apple - vad är bäst och vad är sämst".

Sett till vad OP hade för frågeställning "Finns det för närvarande någon high end Android som kan matcha batteritiden som en iPhone 6+ har?" och den fortsatta frågan "Vilka high end androider klarar sig bäst sett till batteritiden i dagsläget?", så finns det inte speciellt mycket som har varit på topic här.

Det har diskuterats vad man ska göra för att maximera sin batteritid, Android vs Apple, ROM-utveckling, varför vissa inte kan ta till sig information och allmänt tjafs. De fyra senaste sidorna har ytterst få relevanta svar som går på topic. Vill man diskutera iPhones batteritid så går det utmärkt att göra i rätt forum och andra ämnen går i sina respektive trådar, alternativt off-topic-delen.

Den här tråden behöver rensas och som jag ser det just nu så fyller den inte sitt syfte öht.

chraist, Herrputte and indika like this.