ROM: Nedgradering möjlig?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av yamaha, 14 jul 2017.

  1. yamaha

    yamaha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Har ett favoritprogram Garmin StreetPilot i min Samsung Core Prime (5.1.1) som fungerar alldeles galant, fick tag på en Samsung S5 Mini i nyskick men som dessvärre har 6.0 och omöjligt att köra SP med detta OS
    Enl Samsung support så går det inte att nedgradera till 5.1.1, kan detta vara möjligt?
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det skall gå att nedgradera genom att välja "uppdaterings verktyget" Odin och sedan välja en 5.1.1 rom.

    Skall tillägga att det nog ingenting troligtvis Samsung officiell support rekommenderar eftersom att det kan uppfattas som "svårt" för en vanlig användare.
     
    bernard gillar detta.
  3. yamaha

    yamaha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar, har lyckats nedgradera till 5.1.1 vilket var önskemålet men hur förhindra en uppgradering, har rootat samsungen s5 mini med Chainfire (tror jag i alla fall, är sk. "supersu") men lik f-b så vill mobilen uppgradera till 6.0.1
    Förslag på vad jag behöver göra för att undvika en uppgardering till 6.0 mottages tackasamt
     
  4. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Prova följande (på min S5 så har jag nu 6.0, så det kan vara lite annorlunda.):
    Öppna Settings
    Gå till fliken General, och välj About Device
    Bocka ur "Download update automatically" samt se till att "Scheduled software updates" inte är satt.
     
  5. yamaha

    yamaha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar men det är tyvärr inte så enkelt, har rootat, följt div tips på xda, samobile forum och annorstädes men har som de flesta andra som försökt sig att lösa detta problem misslyckats
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Hmm, svårt att föreslå utan att veta vad du har testat.

    Det som brukar fungera för mig är att frysa/inaktivera "Software Update" genom Titanium Backup eller liknande app.
    Ett lite mer drastiskt alternativ kan vara att installera en network firewall, där du endast tillåter appar du vill skall kunna kontakta internet.
     
  7. yamaha

    yamaha Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Verkar som att jag är dig ett stort tack skyldig, det har nu gått några timmar utan meddelande "Programvaruuppdatering väntar" och "Uppdatering till Android 6.0.5

    Det fanns 2 Programuppdateringar i Titanium, jag frös båda för säkerhetsskull :)

    Jag är så förtjust i GarminStreetPilot, som inte funkar i 6.0 eller senare, där jag kan köra vilka garminkartor som helst typ, Citynavigator, Fripro, Fastighetskartan, Skoterledskartan, Sjökort mm, visst det kan jag det i min "riktiga" navigator också men det är gott att inte behöva släpa med sig enheter i onödan utan kan ha det även i mobilen
    Tack igen
     
    rufy93 och bernard gillar detta.