Nexus 10 eller Ipad 4

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av frenil941, 8 nov 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. frenil941

frenil941 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej. Men jag räknade ut att den skulle kosta (32gb) 4900kr. Sedan + frakt blir det jämförbart med ipad i samma storlek.

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej. Kanske inte läste ordentligt. Men faktum är att Bowser/javaScript Benchmarks är meningslösa. Då det inte bara är cpu och gpu utan även hur bra browser du använder.

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Eftersom det inte finns någon svensk återförsäljare ännu så kan man ju jämföra i england där båda priserna finns.

Nexus 10 32 gb kostar 389 pund = 4 170kr.
    Ipad 4 32 gb kostar 479 pund = 5 135.

Nästan 1000kr dyrare. Kollar man på Nexus 7 så verkar inte priserna skilja sig så mycket mot de engelska priserna.

4. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hade rekommenderat 4:an om du nödväntigtvist ska ha en 10 platta (föredrar själv 7-formfaktorn, tykcer att 10:orna oftast är för klumpiga på språnget).
    Har ägt nu en iPad 3/mini och N7 och det finns självfallet nackdelar och fördelar med båda plattformer.
    iOS vinner dock tablet kriget för tillfället mycket på grund imo att flytet i apparna för iOS känns aningen stabilare. Är ioförsig relativt petig och märker de millisekunderna som flipboard kan hacka till på N7:an, i jämföresle har iPadsens inget av detta.

iOS har 275k tablet designade appar (november 2012), osäker hur många android har. Har också märkt att även fast det flesta iOS appar har snarliknande appar till playstore så är det oftast sämre designade och apparna känns inte alltid ''färdiga''. Påminner lite om när vi fick först gens iPad i hushållet år 2010, fanns en del bra guldkorn i plattan men det kändes fortfarande lite beta.

Mina förhoppningar är att android tablet appar har kommit ikapp iOS till viss del lagom tills nästa nexus serie iallafall. Hade tänkt köpa Nexus 4 ASAP när jag reser till staterna i veckan, men även fast 10:ans pris är luktrativts och jag har gått i tanken på att köpa en sådan hade jag INTE satsat på den.
    Hade hellre tagit en iPad även fast det är ett STORT irritationsmoment iochmed att det inte har någon drag-and-drop (något som Windows Phone 8/RT även har nu, när ska apple lära sig?!).
    Avvakta imo med Nexus plattan tills nästa uppdatering och kör på iPad om plånboken tillåter! N10:an är säkert inget dåligt val, men har du råd så finns imo ingen bättre overall platta än iPad.

5. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, tror det får bli en Ipad 4 i alla fall. Android har kört om iOS gällande telefoner men jag får nog ge android ett år på plattorna ;)

6. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Så du menar att högre upplösning ger sämre grafik?

7. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Instämmer i att det är ett underligt resonemang. Fast min pappa är ändå starkast.

8. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nej, jag menar att mer detaljer och effekter ger bättre grafik.

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Alla andra appar är dock värdelösa på en iPad, medan Android skalar alla appar, om de inte är tabletanpassade. Att apparna ofta är sämre håller jag med om, får väl ge alla utvecklare en rejäl känga.

Igen, det är pga utvecklarna. Sen är det skitsnack att ett spel eller app inte skulle rulla bra på en nexus 10, min sxs klarar allt jag har testat hur bra som helst, likaså min dhd när jag hade den. Visst om två år ser det säkert annorlunda ut, men precis som det kommer finnas fler nexusar då släpps det fler ipads, 3-4 st.

10. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Köper du en platta för endast benchmarka och köra spel på den?

Både Nexus 10 och ipad 4 har liknande hårdvara. Dula core Cortex A15 och hög upplösning. Vad gäller framtidssäker, så är android den mest framtidsäkra OS än instängda iOS/Windows 8 och i framtiden så kan förmodligen interaktivt kommunicera/styra med andra elektronik i hemmet eller ute.
    Möjligheterna är mycket mer hos android och det har andra tillverkare också nappat på.
    Kylskåp, mikrougnar, tvättmaskin o.s.v börjar komma med android OS och mer annat elektronik som kör med android.

Nexus 10 kommer förmodligen bli den första platta jag köper. Har aldrig haft behov av en platta och ser inga syfte med en. Då den använder mesta del till att slösurfa och enkla dagliga behov.
    Om priset hamnar runt 3500:- här i Sverige eller kan importeras, kommer jag slå till och testar ut vad en platta kan göra vardagligen för mig. :)

En öppen plattform har mer användnings områden än en stängd plattform.

11. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Hade kört med ipaden. Kvaliten och skärmen kan inte mätas med något annat.

Har 3an nu och är super nöjd. :) Men smaken är som baken.

12. slobo

slobo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag skulle nog ha slagit till på en iPad, eller kikat på en Windowsplatta nu när de börjar dyka upp. Android känns fortfarande inte moget på större enheter, något som bara bekräftades av de videor som dykt upp på Nexus. Inte lika intuitivt och inte alls samma flyt i gränssnittet. Speciellt surfningen reagerade jag på. Väldigt hackigt stundtals.

13. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Pratar vi uppdateringar, så vinner faktiskt Nexus. Visst, även på icke-nexus enheter är Apple "bättre" på att uppdatera. Men du får sällan hela uppdateringen på äldre enheter. Ipad 4 kommer säkert få iOS 7 och kanske iOS 8, sen kommer nog plattan få begränsade versioner av framtida iOS uppdateringar. Nexus 10 lär på samma sätt garanterat få de kommande 2 versionerna av Android, om inte något riktigt radikalt händer (typ 3D hologram UI) och hårdvaran borde räcka för ytterligare en eller två OS uppgraderingar kan jag tycka. Annars är Nexus rätt enkel att själv lägga in ett nyare Android på. Men då får man såklart vara medveten om att det kan gå lite segt på enheten. Men du slipper få iOS 8, men inte xxx, xxx, xxx samt xxx. Du får alltid hela kakan med Android :-)

14. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Till Er som anser att widgets suger på plattor, hur tänker Ni då? För mig är det just på min Tab 10.1 som jag känner att de kommer till sin rätt.

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

15. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Så skärmen på Nexus 10 är sämre än ipad 4?
    Samma med kvalitéten, lite tidigt att säga det än?

16. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det jag tycker är överlägset med min androidplatta över iPad är att man kan använda den som en riktig dator.
    T.ex. kan man koppla in USB-minne, skicka filer via bluetooth, se alla dina filer på enheten, och kunna skapa zip-filer direkt på surfplattan.
    Och även om flash inte funkar direkt på N10 så kan du ju lägga in det manuellt, vilket inte går på iPad. Det är riktigt trevligt att utan problem kolla på youtube-klipp på hemsidan, istället för att kolla i youtubes jobbiga app som pausar videon så fort man minimerar...

Prestandan på iPad 4 N10 är inget du kommer märka skillnad på, båda är de kraftigaste enheterna inom respektive OS idag.
    Båda skärmarna är också väldigt bra, med likvärdig upplösning.
    Uppdateringar kommer ju båda få i flera år till, men när dom tillslut slutar få uppdateringar så kan du ju utan problem lägga in senaste android-versionen manuellt på N10.

Den enda fördelen jag ser med iPad över N10 är antalet tabletanpassade appar. Dock så finns de viktigaste till android, och precis som någon sa tidigare så blir det mycket snyggare att köra en telefonanpassad app på N10 än att köra en iPhoneapp på iPad.

Ascii gillar detta.
  17. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har haft min Ipad 4 i 2 dagar nu och är lite besviken faktiskt. Visst, den funkar och gör det den ska och visst finns det appar. MEN, app utbudet var inte så jävla överlägset enligt mig, de flesta kostade ändå. Det var bara de enklaste spelen som var gratis. Bra notes app kostade 75 kr.

Så att säga att man bör köpa ipad framför nexus 10 för apparna är inte helt rätt. Imorgon åker jag och lämnar tillbaka min Ipad 4. Ska aldrig mer svika android :D

Janne303, Ascii och dannyh gillar detta.
  18. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En iPad 4 (och Apples övriga produkter) är en premiumprodukter, det är ingenting man ska köpa när man har ont om pengar.

Last edited: 13 nov 2012
  19. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad menar du?

20. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag menar vad jag skrev, Apple tillverkar premiumprodukter som inte är lämpade för alla.
    Har man ont om pengar finns det massvis med prisvärda budgetprodukter.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.