Nexus Batteritid

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Raowlman, 5 feb 2010.

1. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bättre, ja definitivt, men mycket lite. Jag kikade på en del grafer om detta för ett par år sedan, och under de 40 åren som grafen täckte hade effektiviteten ökat mycket lite.

Edit: För att klargöra, när jag talar om mycket små förbättringar så talar jag om förbättringar i relation till andra tekniska framsteg som har gjorts under samma period. En förbättring på 100% på 20 år är småpotatis i relation till Murpys lag. Jag antar att det handlar om en definitionsfråga, samt vad man jämför med.

2. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som vet var man kan köpa extra batteri, helst original. Har tidigare köpt batterier till mobiler från eBay, men har varit blandade resultat med dessa.

3. swipe

swipe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej! Det där är om något en myt. Telefonen skadas inte av att mjukvara stänger av mjukvara. Tvärtom borde en tk-app göra att det slits mindre på hårdvara, eftersom man sparar batteri och minskar antalet laddningscykler. Var har du läst detta? Ja, telefonen stänger av vissa apps men inte alla vad jag har förstått.
    För övrigt är det riktigt omständigt att skriva detta på min relik - SE P1- och väntar med spänning på leverans av N1 nästa vecka. Bara den inte drar lika mycket "juice" som SE X1 så är jag nöjd :)

4. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag installerade task killer för ett tag sen. Men den appen drog mer ström än de andra jag hade tänkt hålla koll på. :)

5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det skadar inte telefonen eller mjukvaran i sig men om du hela tiden dödar processer så finns det risk att du dödar nått som behövs och då kanske telefonen inte funkar som den ska. I värsta fall får du starta om telefonen.

6. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror inte mycket på den där batterimätaren, den mäter bara CPU cykler + en uppskattning av andra saker tex displayen som det verkar. Tex GPS o förstärkning för ljud är inte korrekta siffror, känns som min drar en hel del mer om man tex spelar musik trots att batterimätaren inte märker a det. har man GPSen aktiv men inte använder den så verkar de också dra mer (alltså den e på men iconen e inte tänd i statusbaren).

7. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Förstår inte varför folk har full ljusstyrka. Tycker nästan man blir bländad då. Jag har den på vad som ser ut att vara ca 20-25% och tycker det ser väldigt bra ut.

8. riper

riper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Finns det fler lägen än 3? Med Slå-på-wifi/bluetooth/gps-etc-widgeten som från början låg på skrivbordet till höger om hemskrivbordet kan man ju iaf bara välja 3 lägen på brightness, av, halvpå å på typ, eller har jag missat nåt?

9. inact_0052

inact_0052 Guest

Jag läste ganska många inlägg här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5146&highlight=task
    om att det i långa loppet bara gjorde telefonen segare.

Jag kommer nog inte använda nån Taskkiller iaf.
    Enligt kommentarerna där, så verkar det som att telefonen kommer fungera prima så länge det finns minne kvar att arbeta med. Och skulle minnet börja ta slut så kommer Android automatiskt att stänga ned apps.

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är helt riktigt och du har som jag ser det ingen fördel av att använda taskkiller. Telefonen kan börja bete sig konstigt och det kan krävas en omstart för att lösa problemet. Det jag menade var att hårdvara och mjukvara i sig inte tar skada av taskkillers.

Jag har själv inte haft någon taskkiller installerad på många månader och tänker inte heller installera nån. När jag tycker att telefonen hackar lite kollar jag till processerna mha Astro men det är mycket sällan jag väljer att döda nån. De få gånger jag gör det så beror det på att nån app har hängt sig och förbrukar massa cpu. Minnet bryr jag mig inte om alls för det sköter Android bättre än mig :)

11. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Använde det förut men tog bort det av precis samma anledning som du påstår. Märkte att fotogalleriet laggade.

Till och med nu har min Nexus enbart använt 40% av batteriet. Tänka sig vad några laddningscyckler kan göra för batteriprestandan.

12. Mantisen

Mantisen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan gå in under inställningar och välja exakt hur mycket ljus du vill ha i skärmen :)

13. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fanns det ingen som kunde bekräfta att era skärmar fungerar så där? Isf, borde ju val av tema osv spela rätt stor roll för batteritiden, tex ett tema med mycket mörkt borde ju fungera bättre. Kan man köra browsern i svart läge med vit text?

Kan ni avläsa hur många mA skärmen drar med programmet? :teeth:

14. korv

korv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7 timmar sen laddning nunere på 25 % batteri. Ska det verkligen vara så?

15. Kevmo

Kevmo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror väl på vad du har gjort med telefonen?

16. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har väll aldrig varit tillräckligt bra batterier på smartphones, hur man än vrider och vänder på det. Precis som mannyb påpekar så har det inte hänt speciellt mycket med batteriutveckling i relation till övrig teknik.

Personligen tycker jag att det är lite blåögt att tro att en sån kraftfull telefon som nexus one skulle ha bra batteritid :eek: Bra batteritid är en relativ term när det kommer till smartphones. Olika tjänster som är på drar olika mycket etc. Däremot så tycker jag batteriet laddar snabbt, inge snack om det. :)

17. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Tycker min batteritid är kass! Vet ej om jag har någon app som ligger och drar mycket. Ändå trycker jag på task manager ganska ofta. Laddar så det är 100% på morgonen vid 07.00 sedan aktiverar jag wifi och tittar mailen på morgonen. Stänger av wifi skickar kanske 5sms och har en total taltid på 10min. Använder inte uppkoppling på hela dagen.
    kl 19.30 så stängs mobilen av för batteriet.
    Ska det vara så? Legend,A1 och magic var inte så för mig iaf.

18. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

laddar min hela natten, sen är den nere på runt 30% efter lunch, då laddar jag upp den igen, men måste oftast ladda den igen senare på kvällen...

19. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Det låter illa, hur ser din anvædning ut?

20. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har märk på min lur, om Wifi'n ligger påslagen i bakgrunden så tar den väldigt mycket ström, Heptic feedback tar sin beskärda del, då en elmotor skall varvas upp varje gång man skriver eller använder funktions knapparna.
    En del battery widgisar, ligger på hela tiden och låter inte luren gå ner i viloläge..
    Sareparts kan vara till stor hjälp att hitta sådant.