Nexus One - 28 Weeks Later?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av asimov, 14 jun 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men ADW är ju faktiskt bättre på allt, iom att man kan göra alla inställningarna själva.. :)

/Söder

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Kan inte annat än att hålla med Brasse83. Bästa telefonen sedan T28, även om jag var mycket nöjd med T68an också. Nexusen är ungefär likvärdig med T68 (som jag fortfarande har kvar och tar fram ibland när jag vill ha med mig en nätt och rolig telefon).

Det enda jag saknar är väl att den inbyggda ActiveSync inte har tillräckligt med säkerhetsprofiler (inte ens i FroYo som jag kör nu).

Har haft min sedan början av februari då jag var i USA och har inte ångrat mig en enda gång...

Kör förresten både desktop-docka och bil-docka och är nöjda med dessa också, även om Nexusen i kombination med dessa ibland drar igång mediespelaren utan att jag bett om det...

3. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med de som lovordar Nexusen nästan till 100% men jag är dock besviken på ett fåtal saker dessvärre, för det första så är högtalarna HELT horribla. jag som kommer från en gammal nokia 5800 kan inte annat än skämmas över N1:an. Nokian hade dunder ljud i högtalarna, och då menar jag verkligen state of the arte! men jag trodde knappt nexusens högtalare gick på halvfart när volymen egentligen var maxad, pinsamt HTC.

Ett annat problem som jag haft lite av och till är att peksärmen reagerar ibland efter uppstart 3 cm längre ned än vad jag egentligen sätter fingret, detta har hänt flertalet gånger med flera olika ROMs :(

Men med nästan allt annat är jag supernöjd! ;) Idag tex. så har jag använt mina bluetooth lurar (a2dp nokia BH-604) en hel arbetsdag, ca 9h och snackat telefon, lyssnat ljudbok och musik nästan konstant ändock har inte batteriet gått under halva när väl jag kom hem, ska påpekas att telefonen var fulladdad vid avfärd hemifrån.

4. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Ja! Jag har inte testat ADW som det snackas en del om men LauncherPro är guld. Jag var tveksam till att lägga till något ovanpå standard men det är verkligen värt det!

Jag fick min Nexus i mars och har varit otroligt nöjd sedan dess. Det värsta jag kan komma på är att man alltid lyckas komma åt touchknapparna när man skriver SMS packad :P

Att batteritiden inte är någon höjdare förstod jag innan jag köpte den, det gäller alla smartphones så det har jag svårt att se som ett minus. Å andra sidan, om man stänger av WiFi, 3G och allt synkande så klarar man sig länge på en laddning.

5. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

har du en N1 själv? annars: var tyst

Missat filmen där en kille försöker repa sin N1 med en sax utan en skråma?

6. bellemannen

bellemannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trist att du känner att du måste vara otrevlig. Jag har fullt på små repor på min skärm och den har absolut inte varit i närheten av en sax.

7. bellemannen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För min del visar sig problemet att 3g ibland inte kopplar upp sig efter man haft wifi på i många timmar. Så fort Jag startar om telefonen kickar det igång igen. För en del verkar det räcka att gå över till flightmode och tillbaka. Har du inte märkt av problemet så finns det nog inte på ditt ex.

8. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag är klart nöjd med Android, köpte en Magic på releasedagen och älskade den. Tog hem en N1 när den släpptes...men den är jag inte lika nöjd med bland annat pga följande:

• 3g buggen är sjukt irriterande!
    • Telefonen bootar om lite när den vill, ibland flera ggr per dag
    • Powerknappen fungerar lite sådär, glappar en del (är rädd att den ska lägga av helt)
    • Skärmen buggar ur ibland, omstart krävs
    • Jämfört med tidigare ägda telefoner så har N1 ganska sunkig mottagning

Batteritiden är däremot helt ok sen jag slutade använda Dolphin som browser eftersom den låg och drog hela tiden (Dolphin HD är bättre)
    Jag använder inga Taskkillers, apndroid, juicedefender eller liknande, det stör mer än det hjälper

Jag kommer inte att behålla min N1 så mycket längre, förhoppningsvis dyker det upp något bra alternativ snart så jag slipper lämna Android bakom mig

Edit: Måste bara tillägga (även om det inte är N1 per se) att orginal cardock var en stor besvikelse. Högtalaren är kass och ingen möjlighet att koppla till stereon från dockan

Last edited: 16 jun 2010
  9. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 147
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    BenPool: Du har inte funderat på att lämna in den på service?
    Min har inte startat om en enda gång sedan jag köpte den.
    Någon 3G-bugg har jag inte upplevt (hur yttrar den sig?)

10. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

JA!

11. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Säger killen som inte kan göra en inställning själv utan att skapa 19 trådar.

Vad är det du kan ställa in adw som du inte kan ställa in i Launcher Pro?

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ok. Inget jag haft. Däremot hade jag problem med det omvända innan, att den inte kopplade upp sig på routern automatiskt. Den försökte, men det gick inte. Fick inaktivera wifi och sedan starta igen för att telefonen skulle få IP.

Dock har jag inte märkt det alls i 2.2

/Söder

13. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    662

MINA ENHETER

Helhetsintryck: Supernöjd. Speciellt efter FroYo som verkligen innebar en helt ny telefon. Sjukt mycket rappare på allt.

Negativt:
    - Täckningen kunde varit bättre. När jag har min gamla SonyEricsson liggande bredvid har den nästan alltid en eller två pinnar bättre mottagning.
    - Bluetooth verkar inte fullt utbyggt. Exempelvis har jag problem ibland med mitt HBH-980
    - Eftersom jag använder telefonen väldigt mycket tar batteriet slut väldigt fort. Men det var likadant på min 3GS så det är väl ett generellt smartphone-problem.

För övrigt, någon klagade på att telefonen startar om flera gånger om dagen. Varför lämnar du inte in den på service!? Och killen som lyckats repa sin skärm. Bra jobbat! Trodde jag nästan var omöjligt.

14. bellemannen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste isf vara fel på min skärm, är ganska försiktig, men kanske råkat ha den i samma ficka som nycklaena ibland. Skärmen har några små fina repor som framförallt syns om speglar in den ljuskälla. Får kanske ta och reklamera den, trodde skärmen var sån, men har ingen annan repor så..

15. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

du menar inte de rutnätet som man ser ifall man kollar noga i motljus? det är inte repor utan touchpanelen under skärmen.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Pojk, du skriver som du talar! :)

Jag är ingen expert på att skriva själv, men jag har lite svårt att förstå dig. (Ni andra får så klart gärna påpeka om någon jag skriver är oklart).

Vad menar du med "Skärmen har några små fina repor som framförallt syns om speglar in den ljuskälla"?

/Söder

17. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Hmm, rutnätet går diagonalt och korsvis över skärmen på min N1:a, samt att det finns prickar.

Rutnätet ser ut ungefär såhär

\/\/\/\/
    /\/\/\/\
    \/\/\/\/
    /\/\/\/\

Och prickarna ungefär på det här viset

. . . .
    . . . .
    . . . .

Det kan tänkas att prickarna uppstår där linjerna skär varandra, men överhuvudtaget är det väldigt symmetriska mönster som går över hela skärmen så de bör vara lätta att upptäcka i rätt vinkel och ljus.

18. Straycat

Straycat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är mycket, mycket nöjd med min Nexus. Utan tvekan är det den bästa telefonen jag någonsin haft. Jag instämmer alltså med många av lovorden ovan. Framförallt är telefonen rena drömmen om man -- som jag -- är hardcoreanvändare av Googles tjänster (mail, kalender, kontakter, appkonton o.s.v.).

Uppspelningen av Flash i 2.2 är inte annat än helt fantastisk.

Trots det finns det en del brister att känna till.

- Kameran ger dåliga bilder
    - Högtalaren är endast strax över gränsen för användbar
    - Skärmen är något oskarp i fråga om textåtergivning
    - Powerknappen ger lite dålig känsla och känns "opålitlig"
    - Outlook synkningen lämnar mycket att önska (och är buggig i 2.2 demo)

19. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Kan bara stämma upp i kören, har inte haft några problem med att den rebootat. Den gjorde det några gånger i början men då berodde det på spotify och det kom en uppdatering som åtgärdade detta. Min gissning är med andra ord att om den startar om sig hela tiden har du troligtvis en applikation som är anledningen till detta, om det inte är något fel på den i övrigt.

20. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du kan vara lugn, det ska vara så ;)