Nexus One 720P Sample (FroYo)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 3 aug 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ok. Tack för tipsen.

    Funkar den Kernel sedan med vanlilga FroYo också om man vill byta tillbaka? För Kernel hänger väl inte med i Roms och nandroid backups.

    EDIT: BTW verkar det som jag har en kernel som heter 2.6.32.9-27227-g3c98b0d ?
    Baseband är 32.36.00.28U_4.06.00.12_7

    /Söder
     
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    en kernel brukar vara inbakade i ROMs, 2.6.32 e old, och de finns en nyare radio än den du har, jag har 32.41.00.32H_5.08.00.04

    nya radion: http://www.multiupload.com/KLJAXW9G4C

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=723839
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men är det inte något som är viktigt med Radion, som ska passa med den rom man kör? Så att man inte brickar?

    Du säger att "det finns" nyare radio. Är det något från google, och som de stödjer, eller är det på annat håll så att säga?

    Om det är googles, varför har man inte fått det senaste i så fall med FRF91?

    Samt, innebär det att om jag tar en nandroid på det jag har nu, och sedan uppdaterar och testa CM med ny kernel, och sedan byter tillbaka, att jag får tillbaka den äldre kernel'n då?

    /Söder
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Kernelen ligger i boot.img som alla roms inkluderar. Radion måste passa den SPL (bootloader) telefonen kör. Till N1 är alla kompatibla med den SPL som kommer från början.

    Den nya radion (5.08.00.04) kommer från Google/HTC ursprungligen, precis som alla andra radio-filer som finns ute. Just denna fanns först i den Froyo-uppdatering som släpptes för en operatör i Korea. Den kom senare vad jag hört med i den europeiska Froyo-uppdateringen också.

    Själv gick jag tillbaka ner till 4.06.00.12_7 eftersom jag upplevde att batteriet tog slut märkbart snabbare med 5.08.00.04. Testade under några veckor.

    Förövrigt är det dumt att flasha denna 720p-fil nu eftersom den officiella implementationen från Evo 4G har portats till N1 nu och finns med i senaste nightlyn.
     
    Last edited: 5 aug 2010
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Så man kan alltså lungt uppdatera Kernel på en N1:a? Är det DET du säger?

    Alltså är inte nyare radio i detta fallet en bättre radio? Då kan jag lika bra ligga kvar på den jag har.

    /Söder
     
  6. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kan vara inbillning, men jag upplever 3g-tæckningen mycket bættre med 508-radion.
     
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Kan man enkelt byta radio fram och tillbaka?
    Kan finns det någon "update".zip för den gamla också, så jag enkelt kan byta i recoveryn?

    /Söder
     
  8. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ja, du flashar en .zip på samma sætt som du lægger in nya versioner av t ex Cyanogen.
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Var hittar jag den jag har nu då, i .zip?

    /Söder
     
  10. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
  11. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Söder

    Hur kan det ta lång tid att återställa med titanium? Ett knapptryck och alla apps och inställningar finns kvar.
     
  12. phoneist

    phoneist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Detta alternativ funkar oxå bra!
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nej, just denna fråga gick jag inte in och sökte om, eftersom vi diskuterade det här.

    Men tack för länken.

    Hmm, alltså jag kommer inte riktigt ihåg.
    Vet att jag bara gjort det en gång, efter att ha wipe:at allt via recoveryn efter att precis installerat frf90.

    Kommer ihåg att jag var "rädd" att något skulle bli fel efter som jag återställde systeminställningar till ett nyare system.

    Det skulle ju kunna vara befogat när man byter till CM också? Hur går det med det? Om man återställer allt med Titanium?

    Dessutom, följer cache och sånt med i en titanium backup? Eller det stannar "rent" efter att wipe:at?

    Tack.

    Funkar för vad? Att få 720p i kameran eller vad?

    EDIT: Såg nu att du menade för att dra hem radio-filen. Tack.

    Ny fråga: Kan man även byta kernels fram och tillbaka? Eller var det så att kernel:en hängde ihop med en ROM?

    /Söder
     
    Last edited: 6 aug 2010
  14. phoneist

    phoneist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag brukar byta och testa kernels titt som tätt (liksom olika ROM).Det enda jag gör vid kernelbytet är att wipa casche,DalviK cache,batteristatus och rotation.
    I vissa fall anger OP att man ska hålla sig till en viss kernel för att inte funktioner som exvis 720 p ska brytas.
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men flashar man in en ny kernel på samma sätt som man gör med en ny rom, eller med en update, eller radio?

    Finns det några combos man ska passa sig för?

    Just nu kör jag en root:ad original typ. Skulle jag kunna smacka in en ny kernel och radio för att testa på den bara, och sedan gå tillbaka igen om jag inte gillar det?

    Om man dessutom bara behöver wipe:a cache, och inte allt, så skulle det ju inte innebära något större jobb...

    /Söder
     
  16. phoneist

    phoneist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ja,på samma sätt som du flashar ROMi recovery.Skillnaden är att alla program är kvar eftersom man bara gör en cachevipe,alltså inget stort jobb !
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Är det kernel'n som fixar hastighet och sånt? Upp-clockade och ned-clockad och så? Vad mer finns det för mening med att byta kernel?

    Finns det någon som är uppenbart bättre för mig än den 2.6.32.9 jag har nu, som jag antar är den de flesta har?

    EDIT: Verkar som det är skillnad på att köra en update.zip via recoveryn gentemot att köra en .img i fastboot? Någon som skulle vilja förklara skillnaden? Händer det "mer" saker med en update.zip?

    Hittar även lite info som Blunden skrivit, som kanske han skulle vilja förklara vad det innebär.

    "Also, to stop people asking the same old H/U question, I'll quote myself.

    Originally Posted by blunden
    They are the same. The difference is only your setting for ro.ril.hsxpa in build.prop. If you set it to 2 it will display U, otherwise H. If you are rooted you can change it yourself and see. It's function is to enable/disable HSDPA and HSUPA. If I remember correctly 0 = HSDPA/HSUPA disabled, 1 = HSDPA enabled, 2 = HSDPA/HSUPA enabled."

    EDIT2: jag tittade precis på min egna telefon, med den radio jag redan har, och då hade jag ro.ril.hsxpa satt till 2. Antar det är detta man ska ha för att få bäst hastighet. Är detta något som kunde ändras beroende på om man uppdatera till nya radion via .zip i recoveryn eller via .img i fastboot?

    /Söder
     
    Last edited: 6 aug 2010
  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den kan påverka prestandan en hel del, ja. Ja, den hanterar tillgängliga klockfrekvenser och liknande samt en väldig massa annat. Den är den som interagerar med din hårdvara kan man säga.

    Lite mer detaljer

    Förutom att fastboot skickar filerna från datorn medan recovery arbetar med filer på sdkortet eller filer tankade till telefonens interna minne (i fallet med OTA-uppdateringar) så gör funktionen write_radio_image i detta fall i princip samma sak. Skillnaden är att recovery är ett bootat mini-OS medan fastboot är en del av bootloadern och således innan systemet har laddats.

    Tycker det där var ganska tydligt. :) Om det står H eller U beror enbart på vad du ställt in i build.prop. Den är inte beroende av radion i sig.

    Att sätta den till 2 låser upp HSUPA som när det stöds ger klart högre uppladdningshastighet. Denna inställning ändras aldrig av radion utan av romen. Den går att ändra i en update.zip (jag gör det i den fil jag flashar efter varje CM-uppdatering) men det kräver att man skapar ett shell-script som kör sed med rätt parametrar och sedan kallar på detta script med run_program i sitt update-script. Med andra ord ganska enkelt att se om det görs eller inte.

    För att svara på din tidigare fråga. Ja, du kan byta kernels separat från romen men om de är för olika så kan det hända att vissa saker inte fungerar eller att telefonen inte kan boota innan du flashar tillbaka en fungerande kernel. I fallet med Froyo så ändrades radion där vilket kräver en kompatibel kernel för att video ska fungera korrekt.
     
    Last edited: 7 aug 2010