Nexus One och Android 2.3.3 introducerar batteri problem

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av drarmi, 27 februari 2011.

1. tord00

tord00 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

10 timmar nu och
    Display 58% (1tim 42 min)
    Voice Calls 13% (11 min)
    Cell Standby 7%
    Phone Idle 6%
    WiFi 5%
    Android OS 3%

28% kvar.
    Har använt telefonen ganska mycket idag skulle jag vilja säga.

2. hubbabubba

hubbabubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollade in min Andriod CPU load time under förmiddagen och testade att slå av wifi och sync. Med dessa avslagna drog inte Android nån CPU alls, nästan. Sync gjorde ingen skillnad men när jag slog på wifi stack cpu:n iväg.
    Kanske gäller inte detta alla (verkar ju skilja mellan olika inlägg) men i mitt fall verkar det vara wifi som spökar, dvs inte troligt att det är nån app, dom kunde ju fungera via 3G när wifi var avslaget.

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

För att fatta mig kort, så kan jag bara säga att jag läst en hel del om att folk har problem när man ställt in att wifi ska koppla ner när skärmen är av. Jag har min inställt på att alltid vara på nu, och stänger av manuellt istället, och detta är har fixat mitt sleep problem till stor del.

/Söder

4. huffe

huffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

5. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Hade redan innan GB problem med batteritiden på min N1a. Den räckte aldrig en hel 16h dag vid normal användning (en timmes samtal, surf och lite spotify) men idag dog luren efter 7,4h...
    Har pratat en del i telefon så voice call låg på 35% men på 22% var Android OS och 100% belastning på båda a.core processerna. Displayen låg på 8%.

Jag är oerhört trött på just batteritiden och har haft liknande 100% problem tidigare vilket andra härlett till launcher pro och andra liknande apps. Men funderar allvarligt på att byta ut batteriet också även om man tycker det borde hålla lite mer än ett år innan det blir helt för klent.

6. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

batteritiden är grym! 50% kvar efter 34 timmar nu.

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om den dog efter 7,4h med bara 8% på Display så är det definitivt någon eller flera apps som jävlas med dig. Använder du launcher pro nu? Om isf, har du slagit på den experimentella 3d drawern? Trasiga widgetar kan kanske orsaka sånt här också.

Sen kan det hända att system loggen kan ge något för att felsöka 100% cpu för acore processerna, fås enklast med appen "Log Collector" eller med "adb logcat" från Android SDKn.

8. capture

capture Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där problemet hade jag redan i froyo och det verkar fortsätta vara det. Nu löser jag det med tasker som stänger av och på mitt wifi beroende på om skärmen är på eller ej

9. drarmi

drarmi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan meddela att en factory reset inte avhjälper problemet....

10. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Batteritiden beror ju till stor del vilka program man kör också.
    Har du tex spotify, irc, ebuddy (eller annan msnklient), eller något som tar emot/skickar konstant data via 2g/3g igång i bakgrunden så drar detta mer än DUBBELT så mycket batteri som om du inte har det. (och det vet jag stämmer eftersom jag själv brukar köra irc och ibland msn runt 7 timmar om dagen i bakgrunden på jobbet).
    Detta tar jag dock för givet att alla känner till, men man vet aldrig...

Ni med problem vad har ni för apps installerade och vilka körs större delen av dagen?

edit: Detta har ju iofs inget med att batteriet blev sämre i Gingerbread att göra kom jag på, men aja... :)

Last edited: 2 mars 2011
  11. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Ja självklart sugen såna tjänster rejält med batteri. Under en arbetsdag som igår använde jag inte mobilen till något annat än lite samtal och sms annars låg den på skrivbordet och dog alltså vid kl 16 efter att jag ryckt den ur laddaren vid halv 8.

Idag körde jag ett 20min samtal på morgonen, 10min spotify och annars idle som igår fast nu med WiFi manuellt avslaget. I skrivande stund ligger batteriet på 79% så det verkar ju onekligen ligga något i det där med WiFi-buggen..

12. jhws

jhws Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Jag kan sälla mig till skaran med 'wifi buggen'.

Testat det mesta, inkl. wipe/factory reset. Men nu när jag slog av wifi har jag lyckats få betydligt bättre batteritid.

13. deadmau5

deadmau5 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    en app som ballat ur är ju Swedish Keyboard (tryggve AA......) Iaf på N1. SÅ finns det inget svenskt språkstöd för N1, men det finns för NS? fragmentering var det visst nån som sa något om när det gällde android, elleeeeer? :D
    aja, menyer och skit bryr jag mig inte om vilket språk de är på, men tangentbord vill jag ha på eget språk! Då får man ta hem nått annat t.ex. Gingerbread Keyboard (den har stöd för svenska).

I övrigt tycker jag mig märka att min N1a blivit slöare och ryckigare vid skrollning i App drawern då man har Live Wallpaper applicerat. Kanske kommer det nån liten miniOTA med en fix för detta senare.

Annars verkar allt gå som det ska. Har iofs inte hunnit märka om batteriet tar slut fortare än vanligt än, men Android System ligger på normala nivåer iaf, runt 3-5%. Skärmen drar ju som vanligt M E S T. :D

14. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag vet inte om folk är dåliga på att förklara, men säger ni att ni är förvånade över att batteriet håller sämre när wifi är på hela tiden? God dag yxskaft.

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tror det är att det drar mer batteri att ha på wifi hela tiden än förut folk klagar på. Vet inte om det är ett allmänt problem med Gingerbread eftersom jag alltid haft för vana att stänga av wifi när jag inte använder det.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Det är nog att vi är dåliga på att förklara så du förstår.

Det finns en setting i Android, Wi-Fi sleep policy, där man kan välja:
    • When Screem turns off
    • Never when plugged in
    • Never

Det verkar bugga ut för vissa, att välja någon av de två först, så systemet hindrar telefonen från vila, då den inte riktigt hanterar det så bra att ha koll på om WiFi ska vara uppkopplat eller ej...

Sätter man det på NEVER istället för någon av de två översta, så dras bara batteri p.g.a. att WiFi ANVÄNDS och inte för att systemet buggar ur.

Bättre att helt manuellt sköta sitt WiFi då..

/Söder

Last edited: 2 mars 2011
  17. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, jag har mitt inställt på att "somna" när skärmen är släckt, kör wifi hela dagarna och kommer hem ed ca 50% kvar efter en dags tung användning...

18. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Som sagt, vissa har felet. Men detta är något jag haft på olika versioner och det verkar vara andra telefoner som har det också.

I mitt fall märkte jag det på att "Android system" var den app som hade hindrat telefonen mest, och detta väldigt mycket, från att "sova". Inte dragit mest cpu, utan hindra från att "sova".

Hittade som sagt vissa andra som hade detta problem. I samma veva hittade jag info om att /settings/Date & time settings/ ikryssat på Automatic kunde göra samma sak.

Jag kryssade ur den samt sätte wifi sleep policy på Never och har nu inte det problemet iaf...

Vilken av lösningarna som gjorde det har jag inte forskat vidare på..

/Söder

19. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Likadant för mig när jag hade telefonen och likadant nu på min Nexus S. Det där problemet måste dock vara irriterande. :P

20. drarmi

drarmi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

... går det inte att rapportera forumtroll någonstans? Barilla verkar ju inte skriva ett vettigt inlägg någonstan om man kollar hans inlägg...

Woxx och söder gillar detta.