Nexus One - Seg GPU och onödigt klena apps/spel?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Klonka, 21 feb 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Måndags ex? Av vadå, processorn? Du har bra koll... Not.

Det finns forumtrådar på googles supportforum som är fullt med detta. Google har erkänt att problemet finns och jobbar för att lösa det. Men du har kanske fått den enda Nexusen i hela världen som klarar av att köra ett flimmerfritt UI utan hjälp av GPU´n.

Vissa märker dock inte av detta, mest troligt på grund av dålig syn.

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Du har nått fel på din mobil.. o jag har det inte, Om det hade varit ett sånt vanligt förekommande fel så hade det funnits många inslag på tex XDA. Men nu finns det inte, så det måste vara mera lokalt i Barillalandet :)

3. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nope, den är precis som din...

Om det är vanligt förekommande så hade det stått på googles supportforum....

Hmmm vänta nu...

http://www.google.com/support/forum/p/android/thread?tid=79967f44ddd5d178&hl=en

Ägd. :cool:

4. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Men för guds j***a skull! Såhär ligger det till.

Av trådar att döma tippar jag att cirka 50% av användarna upplever samma "lagg/ryck/oflyt" som Barilla beskriver. Det är fakta, och jag vägrar acceptera att 50% defekta lurar passerar QA.

* Antingen beror det på att det faktiskt FINNS en skillnad. Säg att HTC t.ex. köper minne från billigaste tillverkaren och har två batches med lite olika timings. Slutresultatet är att kärnan råkar vara liiite bättre optimerad för den ena vilket skapar ett lagg. Troligen kan det lösas med en enkel anpassning.

* Alternativ två är att folk är olika känsliga, vissa ser helt enkelt inte "lagget" och det finns på alla enheter. Det beror inte på kass syn, bara att alla har olika referenspunkter och uppfattar omvärlden på olika sätt. Vi är inte stöpta i samma form, thank god.

* Alternativ tre är att alla upplever och märker "lagget" men att vissa är för styvnackade för att erkänna det. Har man lagt X antal tusenlappar på en pryl kan det lätt bli så.

I vilket fall, de diskussioner som dras upp i varannan tråd GER INGET. Det är bara sjukt störande att behöva läsa samma trött argument, gång på gång. Finns en dedikerad tråd om det, kan ni inte hålla er till den?

Jag vill inte vara ett arsle, men det dödar liksom snacket om andra, mer intressanta saker.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

6. Putte

Putte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Word! Försök hålla uppe nivån på tråden och ta sandlådesnacket i pm.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gah! Inte denna diskussion ännnu en gång, låt oss i stället vara ense om att vara oense i denna fråga.

Hur telefonens gränssnitt känns är upp till användaren själv att avgöra. Hävdar DrT att han upplever allting som 100% mjukt så gör han förstås det, det finns ingen mening i att hävda att en annan persons personlig upplevelse är fel och detta leder ej heller någonstans.

Det är ungefär lika meningsfullt som att försöka övertyga sin kompis som älskar lever om att det i själva verket är äckligt och att han har helt fel som gillar lever: "Googla på det då, "lever+äckligt". Det finns massor av folk som säger att lever är äckligt."

@Lezziter Tack, bra inlägg.

8. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Något av dessa är det... Jag menar det är ju bevisat sedan länge att den inte använder GPU´n. Då är det idiotiskt att tro att allt skulle flyta på perfekt. Varför har man då stoppat dit en GPU?

Men som du säger. Vissa vägrar inse sanningen. o_O

9. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Håller inte med, det är en jävla skillnad på något så subjektivt som en smak. Men detta finns det fakta på. Det flyter inte på bra, alla vet varför och längtar tills de löser problemet. Så det blir bara löjligt när vissa påstår att det inte finns på deras telefoner. Sen är det en helt annan sak om man stör sig på det eller inte. Jag har "vant" mig så nu stör jag mig inte längre. Men längtar tills "smootheten" kommer.

10. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja nu har det glidit lite off topic här. Hårdvaran har diskuterats, och den kan säkert bli bättre då. Däremot tycker jag inte min andra fråga har nämnts så mycket. Lite mer fokus på den nu kanske?

"En annan sak som oroar är dels antalet olika androidtelefoner, och dels äldre androidversioner som körs. Kommer apps och spel tillverkas med kraftfulla telefoner som Nexus One i åtanke? Jag är rädd för att tillverkarna främst gör sådant som ska kunna köras även på mindre kraftfulla telefoner och äldre versioner av OSet. Detta borde i så fall innebära att utvecklingen hämmas, och att ägare av en smartphone i toppsegmentet får nöja sig med apps/spel som inte utnyttjar hårdvaran till fullo."

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Det som är märkligt är väl att så få ser fenomenet. Så kanske vissa ser nått som ej finns.

12. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

du är den enda som påstår att dom inte ser det.

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Och 98 % alla nexusägare.

14. amc0

amc0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lagget existerar. Standardlaunchern som är felet och det löses smidigast genom att använda home replacements.

Engadget, mobileburn och mobiletechreview har alla påpekat det på sina hemsidor så det är ingen tvekan om att det existerar, vare sig du vill eller inte vill erkänna det.

Jag är en Nexus ägare och jag kan väll påstå att den inte är helt felfri, men jag är nöjd med den som den är.

Last edited: 22 feb 2010
  15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Ok, använder ej standardlaunchern så kanske därför jag inte ser nått lagg.
    Märkte tidigt att standardlaunchern med orginal rom får slut på ram.

16. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Den ska väl få slut på ram, för att sedan frigöra när det behövs. jag har också bytt luncher. men flimmret finns kvar i menyer. Dock så märks det inte lika mycket. men det behövs lite gpukraft för att få det att flyta på bra.

17. marukusu

marukusu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag är en av dem som inte märker lagget eller flimmret :). Är mycket nöjd över det.

18. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Allvarligt talat, gick inte Lezziters och bernards inlägg in?

Till topic!

Det var en del diskussioner om att det fanns en uppenbar risk att utvecklarna skulle sluta utveckla mot äldre lurar när Droid var på gång. Vill minnas att detta var när ADP2 skulle presenteras. (Istället blev det Magic som presenterades som ADP2.)

Jag tror inte de äldre lurarna kommer göra att utvecklingen tappar tempo för jag tror inte att de som utvecklar just spel är så noga med bakåtkompabilitet (så är det ju iaf när det gäller datorer). När det gäller apps tror jag dock man tänker annorlunda.

Jag spelar enkla spel i min telefon och vill jag spela något avancerat blir det på PS3an så personligen ser inte jag spel som något avgörande vid ett telefonköp.

19. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kommer man från en iphone märker man tydligen hur scrollen laggar på N1. Men kommer man från nån gammal SE eller nokia har man ju inget vettigt o jämföra med.

Men som sagt lär de ju fixas i uppdateringar som allt annat :) hårdvaran e ju grym i N1

20. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hoppas verkligen att det här kommer lösa sig, gör mig rejält orolig då jag tycker flytet i en telefon är viktig. Inte minst om man ska visa sin Android för någon med Iphone. Det verkar vara rätt stor skillnad i flytet där som sagt.

Tror ni Google kommer arbeta fram en lösning så man kan uppdatera detta redan på 2.1 eller kommer en lösning först med 2.5 eller senare?

Känns nästan sorgligt när man kollar på 3d-spel och i menyer och jämför med Iphone som ju trots allt dessutom kommer i en ny version till våren.

Spel, flyt och prestanda är helt klart viktigt för mig.