Nexus S

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Urindanger, 6 dec 2010.

1. Nilssonnet

Nilssonnet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angående det med att mobilen inte har minneskortplats står det annorlunda på samsungs produktsida:

http://www.samsung.com/se/news/news...roduct&news_ctgry=mobilephones&news_seq=22865

Där står detta: "En gigabyte inbyggt minne och plats för minneskort upp till 16 gigabyte." Kollar man sen på denna hemsida http://intlo.com/en/shop-nexus-s står det +272SEK för 16GB minne... Kanske finns hopp om kortplatsen?

Sen så undrar jag, är det känt om mobilen kommer att ha JIT (SGS har inte det va?)?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

JIT kom ju i Android 2.2 och de har knappast tagit bort det i 2.3. Är väl egentligen bara problem med JIT på äldre modeller med för svag cpu och för lite minne vad jag förstått. Och det problemet har ju inte Nexus S.

3. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast har SGS JIT aktiverat med 2.2?

4. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Den JIT som finns idag gör ingen skillnad på typen av processor som finns i SGS/NXS.

Jag tror inte NXS har plats för minneskort. Jag tror mer på Google jämförelsesida och en androidutvecklare än Samsungs lokala pressrelease och en ÅF.

5. Nilssonnet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag ingen Samsung så jag vet bara det jag har läst och enligt en artikel här på Swedroid stod det att JIT fanns i SGS, har inte direkt hållt ögonen öppna efter just den detaljen men det var en sak som jag kom att tänka på nu.

https://swedroid.se/samsung-slapper-slutgiltig-2-2-uppdatering-for-galaxy-s/

"Däremot bör man inte vänta sig den prestandaökning som JIT-kompilatorn innebar för ex HTC Desire eller Nexus One samt övriga Snapdragon-lurar då Samsung stängt av funktionen, något vi förmodar kan förklaras av att man inte hunnit implementera stödet för sin egenutvecklade Hummingbird-plattform ännu (rent spekulativt)."

6. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Om jag tittar hos Google står det att det är inbyggt:
    16GB iNAND flash memory
    Så jag tror inte att det går. Själv tycker jag det är bra då är minnen i telefonen optimerat för telefonen (finns en anleding att du inte får stoppa i SD minne i en Iphone, det kommer nämligen att slöa ner telefonen) och sedan så slipper jag (ÄNTLIGEN) sitta och flytta en massa appar till SD kortet. Underbart bra!!!!!!

7. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

enda anledningen är de vill styra med järnhand över vad du får ha och inte ;)
    minneskort har funnits i evigheter till telefoner.
    att spela upp filmer/musik från mina minneskort som är av klass "sakta"
    tar inte ens 1 sekund att ladda, inte ens på min 5år gamla LG (den kan inte spela filmer som min SGS, men det förstår nog alla)

tänk om det fanns minneskort stöd till iphone4 16gb och 32gb, då skulle alla ta 16gb för den är billigare och man har förmodligen redan minneskort liggandes, och även om man inte har finns det billigt.
    med andra ord, de får 32gb att verka top-of-the-line-deluxe.

att ha över 1000program går på 8GB om de tar runt 5MB utan problem, så flytta appar till minneskort har jag inte riktigt förstått ännu :P
    det är en bra tjänst för de med väldigt begränsat minne helt klart.

8. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Varför skulle det ena utesluta det andra? o_O

Varför inte ha acceptabelt med internminne för appar, och sedan får man komplettera med minne av valfri storlek och class för bilder, film osv..??

Jag gissar att de flesta hade föredragit att ha några enstaka GB internminne för appar samt en MicroSD-slot, istället för 16 GB inbyggt minne enbart. Det hade i alla fall jag gjort!

9. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är bara det att enstaka ROM som t ex DHD har fylls jävligt snabbt tyvärr. Och då står man där med svansen mellan benen å kan inte tanka ned en enda app. Tanken med Market är att man ska ladda så mkt som möjligt väll? Att sätta en begränsning i telefonen bådar inte gott, vare sig för telefontillverkaren, Market eller Google.

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

OK, jag kanske har lite svårt för att förstå problematiken. Jag har inte fyllt min Desire ännu, men jag förstår att det finns folk som tycker att det är ont om utrymme på den (och ärligt talat är 0,5 GB, varav cirka 100 MB är ledigt för appar, helt klart i snålaste laget. Men om man hade spelrum på säg >3 GB, vilket rimligtvis borde ge några tiotal gånger mer utrymme för appar än vad Desire erbjuder (och kostnaden för den mängden minne borde inte vara mycket i det stora hela). Så ser jag verkligen inte vad problemet är...

Är det??! :eek:

Last edited: 10 dec 2010
  11. chaval

chaval Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

12. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har en Nexus One idag och den har ju lika mycket minne som en Desire och mitt minne blir fullt stup i kvarten. Då har jag inte överdrivet mycket saker installerade men jag det som tar minne är mailsyncen. jag har två st Active Sync konton som jag kör och den ena (företaget) tar ca 80 MB och det fungerar inte så bra att ha denna data på SD kort. Nu har jag flyttat dit det i alla fall och får leva med problem tills min nya telefon kommer :)
    Sen vill jag som användare inte sitta och flytta över en massa appar till SD kortet jag vill att allt sådant skall sköta sig själv!
    16 GB borde fungera bra. Det är det jag lagt till i min Nexus idag och jag har inte fyllt allt ännu. Använder ju även detta minne som MP3 spelare då all musik jag vill få tag i inte finns på Spotify men kanske Google Musik kan lösa lite åt mig :D

13. Urindanger

Urindanger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

14. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 596
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Många av er dömer ut både SGS och Nexus S på bilder.
    SGS känns inte alls så plastig som bilder påtalar om man faktiskt äger en, använder den.

16. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nå om man håller i en SGS så känns den definitivt plastig enligt mig. Även när man använder den så känns skalet precis lika plastigt som tidigare (därmed inte sagt något om mjukvaran, eller övrig hårdvara, i telefonen)...

Men det är ju bra för dig om du inte tycker det. ;)

Plastigheten i sig kan jag iofs antagligen leva med. Att formspråket på Nexus S, till skillnad från SGS, inte skriker iPhone look-alike gör det hela mycket bättre också. Men i kombination med övriga parametrar så är jag fortfarande skeptisk...

Last edited: 10 dec 2010
  17. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej jag förstår också vad du menar. Saken är att många vill ha många spel å andra nyttoprogram, ha senaste Flash, Skype, senaste Maps etc. Alla dessa tar 10-15 mb (bortsett från spel som kanske snittar mellan 2- 4 mb). Min Desire har fått lite utrymme frigjort iom senaste firmwaren men ändå är det inte mkt kvar till allt annat. Därför skulle jag säga att man skulle ha minst 8 GB ROM i en telefon. Nej jag förstår heller inte vad är problemet. Det är bara att göra en hdd som är skitstor. Kommer ingen göra det nästa år å det blir bara Google Nexus S som har det, ja då kommer jag skaffa den telefonen just av den anledningen. Eller så får jag helt enkelt leva med begränsningen på min telefon ännu ett år.

Men är HTC (å andra) jävligt smarta nu kommer de fatta att det är enormt sug efter sånna telefoner som har en hdd på 16-32 GB och börja tillverka en sånn telefon som marknaden bokstavligen skriker efter. Just pga dessa huvudorsaker jag nämnt. För folk vill ha massa apps å spel nu när allting kostar bara några ynka kronor. Och det finns nu över 100k apps. Sen även när man rootar en telefon kommer man ändå inte komma i den kapacitet som man kommer med en som har en hdd på 16 GB. Därför rootar jag inte min lur.

Google har nu tagit första steget å gjort en hdd på 16 GB. Jag hoppas att HTC, Samsung, LG, Sony Ericsson etc. ska också haka på istället för att komma (som HTC) med idiotiska bortförklaringar om att "det är Googles fel", "det är Android som är sånn", "det är apptillverkarnas fel" etc.

18. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

första steget med 16gb?

om det är det du syftar på så har Galaxy S redan 16gb som tillval.
    http://galaxys.samsungmobile.com/specification/spec.html?ver=high
    Memory
    16GB/8GB+ MicroSD(Up to 32GB)
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=645149 sgs 16gb.
    man kan nog med fördel importera den för bättre pris.

19. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Last edited: 11 dec 2010
  20. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja, men hur många äger en SGS med 16 GB i Sverige tror du? Den har inte gått köpa i flera månader (om än överhuvudtaget). :P Precis, man kunde endast importera den.