NFC.. Lite hjälp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Asseeh, 23 maj 2011.

1. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

De transponderchip som man märker hundar med behöver inget batteri... där är det scannern som mha induktans sparkar lite liv i transpondern som i sin tur ger ifrån sig en liten signal.

Länge leve Nikola Tesla!!!

2. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Som sagts tidigare, för att tex betala eller godkänna vissa andra saker så slår du din pinkod på mobilens display, svårt att göra detta på en död mobil. Det handlar alltså inte bara om att läsa av ett chip, det startas även appar i mobilen som är knutna tex till ditt bankkonto mm, finns en hel del filmer om det på tex youtube. Att bara läsa ev info är bara en liten del av vad nfc kommer att kunna användas till.

Här är en tex http://www.youtube.com/watch?v=q87oIVIYbCM

Last edited: 24 maj 2011
  3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Stor skillnad på NF(C)ommunication och RF(ID)entification.

4. thorwaldpe

thorwaldpe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det kommer att dröja innan den här tekniken införs på allvar i Sverige. Handlarna har nyligen investerat i nya kortläsare för kort med chip. Enligt rykten från Coop och Ica blir knappast före 2014. I Skåneregionen har man nyligen bytt kortsystem, så där har vill man inte ens spekulera när kommer att införa NFC elller om befintlig utrustning kan modifieras. AssaAbloy håller på att utveckla låssystem för NFC. Personligen har jag bara sett väktare använda det, men en väktare från G4S sade att det är i sin linda än och det måste ha den gamla skannern som backup.

5. mker

mker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Samsung galaxy S20FE
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 4 classic
    Ica's nya kortterminaler med chip är redan förberedda för NFC. Se symbolen på sidan av terminalen.

6. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tänkte precis det men frågan är ju när det kommer vara möjligt att använda det.

7. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Frågan är ju om banker har några system klara så pengar kan tas från kontot osv.
    Ytterliggare en fråga som dyker upp är ju hur det blir i framtiden om man ska ha företags-kort att betala med, vill ju inte gärna släpa 2 större enheter, ett kort tar ju ingen plats, men en liten nfc-terminal med display och knappsats är lite knepigare

8. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Egentligen inte... NFC är bara en vidareutveckling på RFID-konceptet... båda använder induktans...

9. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag vet att det finns tvättsystem (du vet i hyreshus där man bokar en tvättid) som använder kort... guess what... RFID makes that possible...

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    För att klargöra. RFID är en generell term för trådlös identification och kan i princip vara mac-adressen i ett wifi. Vanligtvis talar man dock om long range och short range där man har aktiva taggar för längre avstånd, typ transpondern för vägtullar i stockholm och öresundbron medans man på kortare avstånd alltmer använder sig av passiva (utan strömkälla) taggar och tekniken för att strömsätta och läsa av dem kallas NFC (Near field communication), typiska tillämpningar idag är passerkort. NFC är således en teknik som kan användas RFID men RFID är så mycket mer.

Det finns ett antal olika standarder för kommunikationsprotokollen i NFC så att ha en NFC läsare betyder inte nödvändigtvis att du kan läsa en NFC-tagg. I och med att användning ökar så vinner också vissa standarder mer mark, och många läsare klarar idag av flera så som konsument kommer man nog inte behöva bekymra sig om detta. Men samtidigt kanske man inte kommer kunna läsa av den tag som finns inbyggd i produktförpackningar som är ämnad för produktion/lagerstatus.

Utöver olika standarder så finns det också kryptering som kommer vara det främsta skyddet för att folk inte ska kunna läsa information som inte är ämnad för dem. Pga kryptering så kommer det krävas en app som tillhandahåller en krypteringsnyckel för att t.ex. kunna åka buss med mobilen. (Dvs bussbolaget måste ge ut en app)´

Last edited: 25 maj 2011
  11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 267
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nä det är ytterst märkligt. Ett behov av att ha det senaste fast man inte behöver det som så många andra verkar ha när det gäller NFC.