Ni som har en xoom - är ni nöjda?

Diskussion i 'Motorola' startad av estiswe, 10 aug 2011.

  1. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag är också nöjd men att tegra 2 inte spelar upp hdfilm är ju ett skämt. Tycker också att den väger för mycket egentligen, skulle gärna få väga 200 gram mindre eller så. Tycker däremot att upplösningen är tillräcklig och prestandan i spel är bra! Flytet är också mycket fint, åtminstone med ICS.
     
  2. miso

    miso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har ni provat med en spelare som avkodar i hårdvaran?
    Har själv inte en Xoom men jag kan spela upp hdfilmer jättebra med min tegra2 mobil om jag kör en spelare som klarar hårdvarudecoding. Med mjukvarudecoding laggar den och ljudet tappar synk vid HD. BSPlayer Lite med ARMv7 VFP CPU support kör jag.
     
  3. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    yepp har testat med bsplayer och diceplayer och mx player. fungerar nästan med mx player men börjar hacka om bitraten blir för hög.
     
  4. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad menar ni med låg upplösning? Den har 1280x800 precis som alla andra tablets. Transformer Prime, Transformer, Galaxy Tab 10.1, Ipad2 har "bara" 1024x768 (9.7" dock) Acer Iconia A501, Sony Tablet S (visserligen 9.4", så högre upplösning per tum)

    Finns ju inget bättre alternativ där ute med andra ord... Eller?
     
  5. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Håller med, den har samma upplösning som nästan alla surfplattor föruom ehm...ipad
     
  6. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    De syftar nog på att det är på gång plattor med betydligt högre upplösning, både android-varianter och ipad 3.
     
  7. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Man kan ju inte känna besvikelse över en upplösning då på en över 1 år gammal platta, pga ryktade enheter i framtiden ;) Prime är den senaste i raden och har samma upplösning ;)

    "Jag är lite besviken över att min nya dator bara har en 8-kärnor CPU, då rykten gör gällande att i framtiden kommer det 16-kärniga CPUer...." :P
     
  8. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vad är dt som gör skärmen så pixlig? Upllever detta både på min platta och min mobil. Man ser absolut inga pixlar på en iphone 4s är det retina skärmen då eller? Xoomen har cäl bara lcd?
     
  9. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Den blir ju så pixlig eftersom det är inte tillräckligt med pixlar på den, den har 1280*800 pixlar.

    Retina är bara ett produktnamn, Iphone har också LCD, Iphone har bättre "pixeltäthet" än Xoom. Dvs den har fler pixlar per tum om man så säger.

    Ju fler pixlar du klämmer in på mindre yta ju mindre ser man pixlarna.
     
  10. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men vi ska inte jämföra en 3.5" skärm med en 10.1". Kostnaden att bibehålla samma PPI på en 10.1" som med en 3.5" skulle göra den osäljbar för den stora massan. Jämför därför Ipad1/2 med Xoom... och vips så har vi högre PPI på xoom än på ipad. En vanlig PC-skärm har lägre PPI än en Xoom... En laptop med 15.6" skärm har (ofta) en maximal upplösning på 1366x768, vissa 1440x900. Behöver inte ens räkna för att se att pixeltätheten är högre på Xoom tom. 1440x900 är tom vanligt på 17-20" monitorer. Så jämför inte äpplen och päron.
     
  11. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En Iphone har en PPI på 326. Det får man av att ha 3.5" skärm och en upplösning på 960x640.

    Din DHD har en 4.3" skärm men bara 480x800 i upplösning ger en PPI på 216.

    Jämför du sen istället med en GN så har du 4.65" med 1280x720, vilker ger 316 PPI.

    Ta det ett steg längre... den med absolut högst PPI (dock en månad kvar till lansering) är Sony Xperia S, med 4.3" och upplösningen 1280x720, vilket ger 341 PPI.

    Ingen Tablet idag, med 10.1" skärm har en upplösning på mer än 1280x800.
    Xoom har tom högre PPI än Ipad 2.... 1024x768 på 9.7" ger 132 PPI.
    Xoom, Prime, Transformer, Tab 10.1, Iconia... you name it.. alla har 150 PPI

    Nästa generationer kommer dock sannolikt ha mycket högre pixeltätheter.. Men.. jämför aldrig små skärmar, med stora skärmar.. för det är en orättvis jämförelse
     
  12. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tack! Det va det jag undraded, eftersom man ser pixlar ganska ofta om man är 2.5-5 dm från skärmen :D

    Så PPI är pixeltäthet? :)
     
  13. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Ja. Står för Pixels Per Inch. Man utgår ifrån avstånd också, 326 PPI som 4s, visar inga pixlar på ett visst avstånd, men tillräckligt nära så.. samma sak som att på 5 meter ser du inga pixlar på en fullHD-42" tv.. möjlighet att se pixlar är relativt till avstånd. att Apple kallar sin skärm Retina är för att hornhinnan på en armslängds avstånd inte kan se pixlarna om tätheten är 326
     
  14. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Nu var ju mitt svar endast för att förklara för honom hur det fungerar. Inte vad som är bäst eller vad som är prisvärt...
     
  15. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag bara undrade. Får en apple-fanboy känsla om mig själv fastän jag bara undrade. Jag ville bara jämföra VÄRFÖR det va pixlar på min men inte ip4s:en :P
     
  16. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    ofta? beror ju på vad det är för laptop, numera så har väldigt många i 15,6" som inte är budget fulHD, 1440x900/1050 är absolut minimum på en 15,6"are för mig, lägre åker fan ut genom fönstret. sen beror det på hur nära man sitter, en laptop skärm har man längre ifrån än en smartphone eller en plata, om jag hade haft Xoomen på laptop avstånd så hade det varit OK, men nu får man ont i armarna snabbt ifall man står och sträcker ut armarna så mycket.

    så PPI delat på avstånd eller vad man ska säga

    XOOMen hade rätt upplösning i förhållande till när den kom, men tyvärr lägre än mina krav. morsan(som har lägre krav) uppskattar den väldigt mycket dock.
     
  17. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Du får vänta in framtiden då min vän :)
     
  18. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Dina personliga krav ja. Men en snabb skiming genom komplett.se så är det dessa upplösningar vi har att finna. Inte ens den apdyra macbook pro med 15" för 17000 kan stoltsera med mer än 1440x900.
    Nu skrev jag ju även posten under att avstånd måste finnas med i beräkningen.

    Men dina krav på upplösning på tablet, är ju obefintliga på existerande tablets. Det finns ju inga tablets med högre upplösning. Så lite trollande nästan från din sida, hävda att saker är dåliga, när det är det bästa att tillgå, utan att kunna ge alternativ då. Bara gnälla för gnällandets skull ungefär. Som ovan talare. Vi ses i framtiden då.
     
    Last edited: 23 feb 2012
  19. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Tänker skriva en bok, how the xoom change my life!!
     
  20. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Efter att ha använt min platta i några dagar nu känner jag mig mogen att uttala mig jag är nöjd eller ej.

    Svaret? Ja. Helt klart. Det enda jag tycker är dåligt är mediestödet vid filmtittande. Har en galaxy note och den sväljer allt man matar den med.. 1080p utan lagg osv. Nu har jag inte plattan för att titta på film men jag vill gärna ha möjligheten.

    Jag gick från iPad till Xoom, och en annan värld öppnar sig. Dolphin webbläsare funkar kanon och stänger inte ner vår 5e minut som safari. Bara känslan av att kunna lägga en rad med stryktipset på svenska spels riktiga hemsida och sedan skrapa en trisslott är ju saknad.

    Utbudet av spel framförallt till ungarna är klart sämre till Android, så ungarna får ärva ipaden så jag får ha xoomen i fred.
    Vikten och att den är något tjockare större mig inte ett dugg. Jag har tom lärt mig uppskatta det skyddsfodral Motorola har som original. Rejält!

    Tycker tyvärr den laggar lite vid textinmatning av lite längre texter som denna. Framförallt tycker jag den missar mellanslag. Swiftkey med delat tangentbord är det bästa jag testat än så länge. Tablet versionen då. Använder vanliga på min note.

    Kamera osv duger, men inget jag kommer använda i någon större utsträckning.

    Helt klart värd pengarna. Har haft ett par andra plattor oxå i budgetklassen, som zte light, men det är fel att ens jämföra dem..