Fråga: Ni som har Nexus 4 redan

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av PatricF, 16 nov 2012.

  1. Jippi

    Jippi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter att använt min nexus 4 en kort tid (sen tisdags) så är det här de tankarna jag får om produkten.

    Hårdvaran

    Det första jag noterade när jag startade upp den var svärtan som självklart inte var i
    samma klass som på min nokia n9, men det kommer man förbi ganska snabbt. Annars är skärmen klar
    och trevlig att titta på.

    Efter första kvällen så hade jag suttit med den i flera timmar och började känna mig lite obekväm i handen, mobilens kant skulle gärna få vara rundare till kanterna som nokia n9 eller för den delen galaxy s3 som jag upplever som skönare att hålla.

    Kameran ger ganska blandade reslutat. Har mest testat lite foto inomhus.
    Här är allt på automatisk och de togs efter varandra men färgerna skiftar ganska kvickt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Batteri har jag inte fått någon bra uppfattning om. Har laddat den lite då och då efter som jag alltid vill ha mycket
    batteri kvar efter som jag inte vill riskera att den ska ta slut nu när man använder den ganska flitigt.

    Att högtalaren sitter på baksidan känns inte så smidigt då ljudet inte hörs så bra när man lägger ner telefonen.

    Rent kvalitetsmässigt så får man en positiv känsla när man håller den. Den är också en riktigt vacker mobil
    med en ren och elegant design med bl.a sin front som är helt fri från knappar eller någon logga.

    Mjukvaran

    När det gäller mjukvaran känns det som det behöver finslipas på användargränssnittet. Det är härligt att man kan
    lägga upp hemskärmen hur man vill med diverse appar som gör att man inte tröttnar på det. Men om man
    jämnför med ios och windows phone 8 så måste jag säga att windows phone 8 ligger bäst till med att ha ett
    användargränssnitt som är anpassat för en stor skärm. Jag vill ofta använda mobilen med en hand och då känner jag
    att det är osmidigt att ha knappar längst upp på skärmen. På windows phone 8 så sveper man mer i apparna och då går
    det bra att ha en stor skärm. På den biten känns det som android har nått halvägs i design. De används endel svepande
    i android som i play store m.m men skulle vilja att det blev vanligare i flera appar.

    Sedan upplever jag inte att flytet har kommit ifatt ios. Jag märker det tydligast när man
    sveper upp eller ner i någon app, att det helt enkelt inte reagerar lika kvickt. Nu vet jag inte om det bero på att det
    är sämre touch på nexus 4 eller om det ligger i android. Det är inte en stor fördröjning men jag märker av det
    och troligen kommer de flesta inte att notera det.

    Att hoppar mellan olika appar i android är riktigt smidigt och notifierings-centret är kungligt.


    Övrigt

    Apple och microsoft har inbyggd kryptering som skyddar
    informationen på mobilen så fort du har ett lösenord (som jag förstått det) och det borde vara samma på android och inget man ska behöva aktivera i efterhand.
    Sedan skulle jag vilja ha möjlighet att styra lite mera vad olika program ska ha tillgång till på mobilen efter som det inte
    är lika hård kontroll på play store som på motsvarande ios och windows phone 8. Ja man kan roota mobilen och på det viset få kontroll, men tycker det borde vara någon som är inbyggt i grunden (någon som hört om den möjligheten ska komma längre fram?).
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag måste säga att jag är ganska besviken på skärmen. Färgerna är väldigt bleka, jag förstod att det absolut kommer bli ett litet nerköp från en AMOLED, men inte att det skulle vara så stor skillnad.

    I övrigt så älskar jag allt med telefonen! Den är sjukt snabb, byggkvalitén andas kvalité och den är inte alls så tung som den ser ut att vara.

    Jag slängde in TWRP och CM 10.1 det första jag gjorde när jag kom hem. :) Får se vad man tycker om telefonen om några dagar.
     
  3. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Jag var också besviken på skärmen i början, men nu när man vant sig så känns Nexusens färger mer neutrala och inte så överexponerade som Amoled skärmarna.

    Svärtan är fortfarande sämre, men det har jag slutat tänka på, det vita är såpass mycket bättre istället.

    Grymt nöjd med mobilen hittils iaf, kul att äntligen ha en snabb mobil :)
     
  4. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Absolut, färgerna är mer överexponerade, men det vitt på n4 är helt klart betydligt mer behagligare än vad den är på amoled. Resten är en vansak.:P
     
  5. Madman

    Madman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag kommer från en S2 och har bara haft min N4 i två dagar. Men ett par saker som jag har reagerat på är:
    Är det bara jag som störs av betraktningsvinklen? Tittar man i raka vinklar (från sidorna eller nerifrån/uppifrån) så är det riktigt bra, men när jag tittar nerifrån och snett från sidan så blir allt brundassigt. Märks jättetydligt på ljusgrå ytor, tex google search-fältet på hemskärmen.
    Betraktningsvinklen var inget jag stördes av alls på S2 men på denna märkte jag det tydligt direkt när jag fick den. :(
    En annan sak jag har stört mig på är att man ser pixelrutnät på skärmen när det är lite ljusare miljöer (utomhus) både när den är avstängd och igång, det kanske man kan vänja sig vid...
    Svärtan från AMOLED saknar jag också redan men där visste jag lite grann vad jag gav mig in på. Kunde dock inte tro att jag skulle sakna det så mycket :)
    Sen så skramlar min ordentligt ifrån kameran, märkte det första gången jag la ner den på ett bord efter att ha fått den. Efter lite letande på XDA så märktes det ju att det var ett vanligt problem. Men det sänker kvalitetskänslan enormt mycket för mig, känns som något är trasigt varje gång man lägger ner den.

    Det blev mycket negativt märker jag men efter att ha läst alla recensioner där den höjdes till skyarna så hade jag rätt så höga förväntningar. Dessvärre infriades inte dem direkt...

    Några saker som är positiva dock.
    Skärmens skärpa är riktigt bra, behaglig att läsa på och riktigt detaljerad.
    Det är en riktigt snygg telefon med sin unika baksida och eleganta front. Kvalitetsmässigt känns den bra, förutom power/volymknapparna. Varför förstöra intrycket genom att sätta dit plastknappar som ger Fisher Price-känsla?
    Den är snabb som ett skott! Jag tyckte min S2 med Jelly Bean var ganska rapp men det märks att den är förlegad nu.
    De rundade kanterna på glaset på framsidan. Underbart att svepa in från sidorna :)

    Batteritid och kamerakvalité dröjer väl ett par veckor innan man kan utvärdera fullt.

    Överlag så är jag ganska rejält besviken faktiskt, vet inte om man ska försöka sälja eller inte... Dessvärre har jag ju plockat bort skyddsplasten från den och packat upp USB-sladden, så det är nog kört att utnytta ångerrätten? Någon som har erfarenhet av det?
     
  6. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Brukar va kört ja. De som tillämpar öppet köp med 30dgr returrätt trots användning (typ Elgiganten) friskriver sig från det när det gäller mobiltelefoner. Vet för att jag nyss ville byta min Note2 men tvingades sälja den istället.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  7. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Alltså högtalarens placering är fullständigt idiotisk då baksidan är helt plan också. Går ju inte att ha den liggandes ner på baksidan för då hör man inte när det ringer eller som man som jag använder den som alarmklocka. Får bli att ha den liggandes med skärmen nedåt i fortsättningen då...
     
  8. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Synd att LG inte säljer Optimus G istället...

    Lustigt nog får Optimus G en hel del högra poäng i benchmarks mot Nexus 4 som har generellt samma hårdvara.

    Tex...
    BrowserMark 2
    LG Optimus G -- 2555p
    Nexus 4 -- 1749p

    Quandrant
    LG Optimus G -- 7439
    Nexus 4 -- 4567

    Googles stock mjukvara verkar inte vara optimalt ändå...


    http://www.gsmarena.com/google_nexus_4_vs_samsung_galaxy_s_iii-review-864p5.php