Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Kan bara säga att internet delning till Mac inte varit några problem för mig. Kör en 2012 års MBP som kör Maverick.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
  2. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd, Den är verkligen den snabbaste android telefonen jag provat, första gången jag kan använda en mobil förutom iPhone och verkligen säga att det inte ens finns microlagg. UI'et är det snyggaste jag sett. Batteritiden fantastisk. Skärmen är också bra förutom betraktningsvinklarna men vem fan bryr sig egentligen om det?
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har du testat den på någon annan dator? Låter antingen som måndagsex eller handhavande fel. Klarar internetdelning galant här.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  4. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Är den hal? Behöver man skal för att slippa tappa den? Min Note 2 behöver jag skal på för att den inte ska halka ur handen.
     
  5. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Testa i butik. Tycker själv den är hal där bak men satte på någon genomskinlig plats för ökad friktion.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. Fellow88

    Fellow88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon annans som krånglar med skärmlåset? Nästan jämt så kan jag inte "väcka" min telefon utan får trycka 5-10 ggr på låsknappen innan skärmen startar. Knappen fungerar men telefonen reagerar inte. Tar ca 10-20 sek innan skärmen startar. Samma sak gäller efter telefonsamtal så startar inte skärmen så man kan lägga på.

    Detta började för ca 2-3 veckor sen och nu är det nästan konstant. Telefonen är uppdaterad och min frus har samma problem.
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det har hänt nån enstaka gång att telefonen inte vaknar när man trycker på power-knappen, man fick trycka flera gånger innan det hände något. Detta inträffade efter att en app hängt sig så ordentligt att jag fick öppna SIM-luckan och trycka på den lilla röda knappen där. Efter en omstart av telefonen så försvann det problemet dock.
     
  8. Fellow88

    Fellow88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta händer min telefon nästan hela tiden. Finns det en resetknapp där eller? Vad gör den? Nollställer allt eller?
     
  9. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är bara en reset knapp, som att dra elkabeln till TVn.
     
  10. rooob

    rooob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Problemet löses temporärt genom att starta om telefonen dock återkommer problemet efter några dagar/veckor.
    Sony vet om problemet och ska enligt rykten lösas med nästa uppdatering som kommer i april.
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det finns en avstängningsknapp. Under luckan för SIM-kortet sitter det en liten röd knapp, och tittar man riktigt noga så står det "OFF" ingjutet i plasten bredvid den. Tryck in den med en knappnål eller annat passande vasst föremål, och telefonen stängs av. Den gör ingen som helst nollställning eller systemåterställning, utan det motsvarar väl egentligen att man tar ur batteriet på modeller som det går att göra det på, fast på ett aningen mer kontrollerat sätt.
    Som workaround på att det inte går att avsluta samtal när inte skärmen tänds, så finns det en inställning under "Tillgänglighet" där man kan ställa in att power-knappen avslutar samtal.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vad är upp med det här, börjat ske sista veckan. När tethering är avstängd vill notifikationen att sen körs ändå vara aktiv. Ibland står set att tethering körs i settings trots att den är avbockad. uploadfromtaptalk1395127014991.jpg

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Återställde min efter att internetdelning inte fungerade till min MAC öht. Nu fungerar det, men den har det problemet som några av mina andra Android-telefoner hade för ca 2 år sen. Delningen försvinner efter 10-15 minuter på datorn/plattan. Om man kollar telefonen så är delningen aktiv, men nätverket det går inte längre att hitta. Stänger man av och startar Wi-Fi-hotspot på telefonen så fungerar det igen - i 10 minuter.

    Hade massa problem med detta på S3, HOX och XperiaS, men från och med Note 2 har jag aldrig stött på det. Har återställt min Z1 3 gånger nu och börjar ledsna rätt ordentligt då det är ett jävla jobb att få iordning allt.


    Undrar även varför mjukvaruknapparna inte försvinner i play books appen när man läser en bok?
     
  14. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    Har du kollat settings för wi-fi internetdelning? Sony envisas med att ha en inaktivitets timer enablad per default.
    Dvs om du inte strömmar någon data på 10 min stängs interdelningen av automatiskt för att spara ström...
    Den går att stänga av helt i menyn...
     
  15. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo den har jag på då jag gillar den funktionen. Kanske är fel med den, för detta händer hela tiden. Har streamat mycket tennis senaste tiden så det är inte så att jag inte strömmar data. Och telefonen stänger inte av Wi-Fi Hotspot, utan det är bara "hotspoten/nätverket" som man ska ansluta till som inte går att hitta med andra enheter, helt plötsligt.

    Men ska testa att slå av den funktionen ändå och se vad som händer. :P
     
  16. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Kan säga så här, NEJ!
    Jag HATAR min Xperia för att var fullständigt ärlig!
    (ta inte allt bokstavligt, detta är bara min personliga frustration över Xperia)

    Varför?

    1. Värdelös support, verkligen vem som helst som får jobba i support, ingen tvekan om det, verkligen försökt få dom att förstå frustrationen, men nej.

    2. Stamina - måste vara nåt av det jvligaste man kan utrusta en mobil med, alltså är det för mycket begärt att jag som användare bestämmer hur detta ska arbeta? - kan inte ens lyssna på musik streamad utan att mobilen ska avbryta detta, då det "drar" ström, vare sig det är aktiverat eller ej - eller vitlistat program så lägger sig Stamina i å saboterar, det är även så urbota dumt konstruerat att om man låter det vara avstängt och låter mobilen bara "vara" så när batteriet sjunker så pop-ar Stamina upp igen, så det är knutet till om batteriet förbrukas eller ej, verkar inte så smart i mina ögon för då funkar ju inte att stänga AV som som stänga AV, han känner av batteriet oavsett.

    3. Nåt annat som stör mig är "hitta min Xperia" - eländet håller på och pop-ar up denna i tid å otid, jag vill inte ha denna aktiv då jag har annat program för detta - förstår telefonen det? - NEJ!

    4. Funktioner - jag saknar massor av funktioner i telefonen (lång lista om jag ska skriva här...) förstår inte hur dom tänkt här, ska telefonen inrikta sig till gamla företags gubbar enbart eller? så sterilt å trist som möjligt? - dom vinner första pris på det.

    5. Det första man ser när man vaknar - eller blir väckt av är Stamina förslaget - "hej aktivera Stamina för att spara batteri" - NEJ - jag vill inte det, försök fatta det - kan även bli väckt av denna funktion alla möjliga O kristna tider - har försökt ta bilder på detta då "hitta min Xperia" och Stamina popar-up - fick ihop ett XX antal gånger från fredag till söndag - DET är INTE HUMANT!

    6. Jag har även försökt "flasha" bort felen ihop om att få det att räta till sig, men utan framgång, om än att det blir än jvligare för varje gång man försöker ge sig på det.

    7. Som ett exempel, jag stoppade i mitt sim-kort i Xperia nu i morse vid 06:30 tiden när jag gick å lade mig - nu 19:00 så är det första jag gör att ta ur sim-kortet å starta min HTC One i stället, igen - jag fixar inte Xperia - Stamina läget har lagt sig i ännu en gång.


    Sammanfattat, NEJ aldrig mer Sony!
    Börjar jakten på ny mobil idag, dags att byta :)


    Sådär, hinner inte skriva mer nu, dags för jobb!

    Har säkert missat något i denna hast.
     
    Last edited: 20 mar 2014
  17. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Låter mer att det är mer fel på användaren (dig) än telefonen...

    Stamina läget. Du vet att du kan trycka "visa inte igen" va? Så kommer det inte fråga dig mer.

    Du kan visst lyssna på musik streamad trots stamina. Du vitlistar dom appar bara som du vill ska undgå stamina.

    Värdelös support? Dom gånger jag haft med dom att göra har den varit klockren. Inte bara för att dom skickat gratis OTG-kabel osv utan även i själva ärenden.

    Hitta min xperia har aldrig poppat upp för mig? Samma här, "visa inte igen" eller testa inställningarna?

    Tror du behöver lugna ner dig lite och LÄSA lite om hur stamina fungerar osv istället för att lasta all skit på Sony och att det är deras och telefonens fel.
     
    tobswe och Shaxnon gillar detta.
  18. Rico01

    Rico01 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    280
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Dr Byte: Förlåt, men varför slår du igång Stamina öht om det är så mycket fel med det??
     
    Concha och Marooned gillar detta.
  19. Fellow88

    Fellow88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste kolla om det är fler som absolut inte kan ha telefonen mot axeln och prata? Står o lagar mat eller annat o lägger den mot axeln och dp hackar ljudet för mottagaren.
     
  20. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Riktigt jäkla grym telefon, den har allt man kan önska och Sony har tänkt till lite extra, t ex kan man rensa cachen till alla appar genom ett enda tryck, det kan mig veterligen inte telefoner från andra tillverkare?

    Det bästa med telefonen är att den är oerhört snygg och stilig, vansinnigt snabb, pålitlig - hänger sig aldrig och inga avbrutna samtal, bra batteri med tanke på den stora och högupplösta skärmen, suverän kamera, responsiv och fin skärm och inte så mycket bloatware som t ex Samsung.

    Nackdelarna med telefonen är att den är lite för stor, glaset kan upplevas som lite halt och så är den lite tung och kantig att hålla i, men man vänjer sig fort! Lite pilligt är det också att öppna skyddsluckorna för laddning, men man kan köpa ett magnetiskt laddställ. Splitterskyddsplasten utanpå glasfronten är också ganska repkänsligt, så investera i ett fodral eller skyddsfilm till telefonen!

    Kanske skulle man köpt Z1 Compact istället, men samtidigt är den stora skärmen underbar när det kommer till att surfa och kolla på media!
     
    Last edited: 9 aug 2014