Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Pinchzooma hemskärmen, scrolls längst till höger eller vänster så hittar du ett ägg.

    Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 2
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du kan skapa Mappar i menyerna och flytta 8st eller 12st appar i en enda mapp så slipper du bläddra bland 8 menysidor!

    Bara dra ihop en app till en annan i Menyn så skapas mappen, du kan sen namnge mappen i namnfältet ovan !

    O förresten du kan även skapa mappar på hemskärmen o ha väldigt många appar i varje sån mapp .. så det är gott om platser där ju :)

    Jag har själv haft en Samsung Galaxy S4 men Xperia Z1 slår den på flera saker från prestandan till designen till kameran och den mest omtyckta Xperia UI .. tyckte att Samsung användargränssnitt suger totalt jämfört med den mer logiska från Xperia och så klart detta är smaksak men så är det för mig.



     
    Last edited: 5 okt 2013
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har fotat väldigt mycket med kameran och tycker inte alls att den är katastrof, tvärtom så har kameran fått väldigt bra kritik trots en utlovad mjukvara från Sony som ska förbättra den ett snäpp till. Men om du hade räknat med att du slipper ha en Systemkamera så säger jag att du kommer att vara besviken i flera år till framöver.

    Det som jag hade velat ha i en sån mobil med grym kamera just en riktig Xenon blixt ! den skulle kunna vara så jävla bra !

     
  4. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Nej då systemkamera har jag redan :-) men jag bär dem verkligen inte på mig hela tiden.
    Tycker bara kameran är totalt värdelös i auto i lite mörkare förhållanden.
    Min sgs4. Tar faktiskt "finare" bilder om blixten används än min. Xperia, har faktiskt inte använt den mer än på kvällar och upplever att den är sjukt brusig idag.
    Sen blir bilderna skum med

    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  5. BOP

    BOP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Dessa omtalade döytor gillar jag. Jag kan hålla ett rejält grepp om luren utan att råka trycka på en massa appar.
     
    Concha och night77 gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Väldigt svårt att få en enda telefonen för allas smak .. därför ska man alltid acceptera nån/några små kompromissar i gengäld av en bra telefon i övrigt ... och du har bra poäng att dödsytorna är bra för att kunna hålla i telefonen utan att råka trycka på skärmen.. (Y) inte många som tänker så :)


     
    Concha gillar detta.
  7. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Mig veterligen har ingen Sony(S-E) haft den funktionen.
    Men visst, nån gång ska ju alltid vara den första. :)
     
  8. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Beställde en Z1 i onsdags från min operatör Tre. Fick den på fredagen. Har tidigare använt iPhone, alla modeller t.o.m. 4S. Så att ha en smartphone som inte heter iPhone är helt nytt för mig, liksom android. Min Z1 är "svensk", alltså levererad med magnetladdare/bordsställ.
    När jag pluggade in den i datorn så hoppade det upp en meny om jag vill installera programvara till min pc, vilket jag gjorde. Sedan var det en funktion för att få över kontakter, bilder sms/mms-historik, kalenderinnehåll, samt appar. Mycket bra. Inte samma appar, men det listades i en länk i ett sms som programmet skickade, de som motsvarade för android. Denna delen var mycket bra. :)

    Telefonen känns inte mycket tyngre än min 4S, glas och metallram är man van vid.
    Att hålla den i en hand när man skriver sms/meddelanden är inga problem för mig.
    Har lagt in en massa appar som man var van vid på iPhone, tyvärr så saknas en hel del i androidversion, synd.

    Dessutom, för att installera appar som man inte tankat via iTunes (på iPhone) var man tvungen att jailbreraka, här bockar man bara ur en ruta. :)

    Att begripa sig på android är en vetenskap i sig, gränssnittet är inte lika lätt att hantera som på iPhone. Ios är mer logiskt uppbyggt, väldigt lätt att använda även för nybörjare. Android verkar ha lite högre inlärningströskel, men det kommer nog med tiden.

    Att inte magnetladdaren fungerar annat än i ett vägguttag är dåligt, den är ju ändå kopplad via usb till väggkontakten
    Mitt lilla problem nu är alla de små ikoner som dyker upp till vänster om batterisymbol och klockan, längst upp.
     
    Last edited: 5 okt 2013
  9. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    För mig var början till besvikelsen med Apple redan när 4S kom för en 3-4 år sedan. Sedan 5 utan mer nytt än en annan bottenkontakt. När nu 5S kom började jag leta annat. Dessutom så har batteritiden på iPhone försämrats med nya versioner på både ios och telefon. Nu innan bytet så behövde jag ladda oftare än en gång/dygn. Riktigt dåligt.
    Efter en lång frågetråd på zatzy beslutade jag mig för Z1 och efter 36 timmar som ägare så är jag nöjd. Blir nog ännu nöjdare när jag satt mig in i hur android fungerar....
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är alltid så när man hoppar från t.ex. Microsoft till Linux eller IOS, det blir inte lätt. Samma sak hände mig när jag alltid har haft en Android telefon och helt plötsligt förra året så fick jag en Iphone5 när jag förlängde mitt kontrakt med Telia.

    Jag gav Iphone5 chansen i 14 stressiga dagar där friheten jag hade i Android hade fråntagits rejält i o med att IOS är mycket mer begränsad trots den stora apputbudet så saknade själva telefonen möjligheterna för olika anpassningar och möjligheterna att ha allra senaste inom teknik som Android telefoner har haft sen tidigare.

    Det som störde mig mest med iphone5 var att jag blev beroende av Itunes vilket jag inte var med Android. Förutom det så var det överraskande att Bluetooth i iphone används bara för musik och inte för annat såsom filöverföring eller "smart watches" o.s.v

    Kunde inte heller hantera mina SIM kontakter i nån app, kunde inte heller ha en app som ser till att ändra profiler enligt mina förutbestämda anpassningar som jag har i Android där finns massa såna appar.

    Sen var kartfunktionen en katastrof i förra året och tyckte att jag gjorde en rejäl nedgradering från Android telefoner till iphone och därför lade jag ut annonsen på Blocket o telefonen blev såld samma dag.

    Nu är jag helt övertygad att jag kommer inte att köpa nån iphone på väldigt lång tid om Apple fortsätter fula sig på det sättet de gör genom att bara uppgradera sina telefoner smått och inte ligga framme i utvecklingen. Det känns som att de tjänar in stora summor pengar på det sättet men kan straffas i längden att folk tröttnar på deras telefoner o flyr sig till annat som Android eller Windows phone.

    i alla fall, nu har jag min Z1 som är huvudtelefon och Z-Ultra som en surfplatta ! Är väldigt nöjd trots att jag är en krävande användare och kräsen person som vill att allt ska vara i reda och ordning.
     
  11. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    405

    MINA ENHETER

    Efter 2 dagar...

    Skärmen är riktigt bra tycker jag. Liten text på webbsidor är riktigt skarp & går att läsa mycket bra!
    Småikonerna inne i mapparna ser riktigt skarpa & fina ut.

    En konstig sak, när jag har en mapp med många appar i typ +16 & denna mapp finns på 3e raden, öppnar jag mappen syns bara 2 rader & man får scrolla för att se resten av apparna.
    Är mappen placerad på 4e raden syns 4 rader med appar när jag öppnar mappen.

    Man får inga medföljande hörlurar, men dom brukar förbli orörda ändå :)

    Internet över wifi fungerar ruskigt bra, jag har 50/50 Mbit & får 47 Mbit ner & 49 Mbit upp när jag mäter!
    Tyvärr verkar mitt Telenor abonnemang inte ha 4G (vet inte hur man vet det, men då borde det gå snabbare)

    Sen en fråga..
    Det verkar som man kan spela spel med Dualshock3 trådlös spelkontroll med sin mobil & via tvn? Playstationcertifierade spel till Z1?
    Någon som vet hur det funkar? :)
    http://www.sonymobile.com/se/xperia/play/
    Tips på några tunga spel uppskattas &så!


    Om jag jämför max ljusstyrka på S3 & Z1 verkar S3 mycket ljusstarkare men har inte testat vad det innebär ute i fullt solsken, är riktigt mulet idag...
    Nej nu hade jag fel såg jag, skärmen var inställd på automatisk ljusstyrka men det syntes bara i menyn.
    Något som är bra med ljusinställningen är att man kan välja vilken nivå den automatiska ljusstyrkan ska vara :)

    Batteritiden verkar än så länge riktigt bra, vet inte hur många timmar jag höll på med skärmen på igår & ändå var det gott om batteri kvar på kvällen. :)

    En sak till, enheten är inte vattentät i saltvatten, det är ju riktigt B.

    :))
     
    Last edited: 5 okt 2013
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    pfffft .. har du 16 app i en enda mapp ?? Det var lite för mycket lol .. jag brukar ha 8 appar i varje mapp och namnge det .. blir lättast o snyggast.

    Ring till Telenor o be de aktivera 4G för ditt abonnemang. Kanske ett SIM-korts byte behövs också, det får du reda på hos Telenor så klart.

    De hörlurarna som följer med telefonen är riktigt bra. De kostar runt 500kr om du köper lös i butik. Kostade innan cirka 800kr och de är trasselfria.

    Du kan använda telefonen som "handenhet" till Playstation och detta får du googla på nätet lite för att veta hur man gör. Annars finns det nån speciell guide när du startar programmet tror jag. Har aldrig testat det faktiskt.

    Samsung Galaxy S4 har Super AMOLED skärm, en annan teknik, den ger finare färger för ögat men inte lika skarpa som LCD skärmar som Xperia använder sig av. Det är smaksak där tycker jag. Och S4 kommer med "högsta Brightness" som standard och om du vill att batteriet ska räcka till är det bara att lägga på "Auto Brightness" mode i den.

    När det gäller Auto Brightness på Xperia så kan du stänga av det så du själv justerar det du tycker passar din smak bäst. Annars om du har det på Auto läge så kan du inte ändra nåt, det är en ljussenssor som ser till att du får rätt brightness beroende av ljusförhållandet i omgivningen.
     
  13. Turbovin

    Turbovin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag är grymt nöjd men kameran är verkligen urusel, jag hoppas verkligen det beror på mjukvara, spontant känner jag att kameran knappt är bättre än den i Z:an. Jag hoppades på att den skulle va i närheten av min Lumia 920 som jag hade ett tag men icke.
     
  14. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Måste faktiskt säga att kameran prestera väldigt bra om man fotar med kamera knappen och ställer in den på manuellt. Är väldigt nöjd nu med den, verkar vara auto läget som verkligen super... Super nöjd med denna mobil raktigenom faktiskt. :-)

    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  15. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag börjar bli rejält trött på kameran. Får FC väldigt ofta, speciellt om jag går in i kameran via låsskärmen. Den är seg på att starta i övrigt och laggig när man ändrar i inställningarna och dom olika lägena. Detta med stock ROM :S

    Det plus bruset osv (även fast den tar bra bilder i manuellt läge) blir jag sjukt trött på. Sony måste ju veta om detta, iaf brusproblemet. Dags att dom fixar en rejält update snart.

    Hoppas verkligen det kommer någon update så kameran funkar efter man låst upp bootloadern också.

    Jag är inte direkt helnöjd med telefonen. Spontant tycker jag den är för stor och tung. Lika stor som min gamla Note 2 som hade betydligt mycket större skärm, mindre vikt och inte lika tjock (?).

    Saknar min Nexus 4...Kanske får bli försäljning av Z1an och ta Nexus 5...
     
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har använt min i flera dagar nu .. inte en enda FC eller nåt konstigt .. förstår inte de problemen du upplever. Kan rekommendera dig att återställa totalt till fabriksläge och köra igen för att se om allt löser sig. Annars är det kanske fel just på din enhet.
     
  17. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    FC?

    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  18. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Force Close


    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
     
    lestander och night77 gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    FC = Force Close som mostvarar "progammet inte svarar" i datorns språk och betyder att den kan krascha när som helst så man bör stänga av den.
     
    lestander gillar detta.
  20. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Okej har aldrig haft något sådant problem iaf. det enda var att kameran inte var bra i Auto. allt annat super nöjd med.


    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2