Har testat min i 5 dagar ..
Och tycker följande:
1. Telefonen är riktigt snabb, allt i allo funkar snabbt (mjukvaran).
2. Kameran är riktigt bra, om man är kräsen så ska man köpa en vanlig kompakt eller systemkamera och ta proffsiga bilder.
3. Minneskortplats är bra! har installerat 64gb minneskort i den och funkar hur bra som helst.
4. Mottagningen/Sändningen/Täckningen av radio delen är riktigt bra, tycker jag får bättre signal än min gamla Galaxy S4 som jag sålde igår.
5. Ljudet under samtal är underbart, av de bästa faktiskt, väldigt högt att jag sänker ner volymen till hälften !! (OBS. Har alltid haft samtalsvolymen på högsta sen flera år tillbaka).
6. I 4G nätet är det en skönhet !! flyter på som smör ! När jag kör Bredbandskollen så får jag cirka 80mbit/sek i nerladdning och 22 mbit/i uppladdning hastigheten (kör
Comviq Fastpris abonnemang med 3GB internet)
7. I 3G nätet är det ingen undantag, där får jag mellan 20-30 mbit/sek i nerladdningen beroende på belastningen på nätet.
8. Wi-FIn funkar galant, har testat det tillsammans med min Asus RT-AC66U, nerladdningen i 5Ghz frekvensen upp till 90 mbit/Sek i nerladdning och 11mbit i uppladdning (har en 100/10 mbit internet uppkoppling), vet dock inte om Routern körs i N läge eller AC (Z1 klarar av båda N och AC - 2,4 ghz och 5ghz).
9. Om nån app jag ogillar och den förinstallerad är det bara att inaktivera den i Apparnas menyn och stänga av den helt så försvinner även ikonen i menyerna, detta har medfört att telefonen bli ännu rappare faktiskt !!
10. Designen är väldig fin till min smak, konstruktionen är logisk och ligger bra i handen, glaset på skärmen är hal och bra ! tyckte innan att t.ex. Xperia Z och Xperia S var lite tröga när man sveper över skärmen (på grund av splitterskyddet från fabriken).
11. Den enda som irriterar mig är valet av att inte kunna ändra kamerans upplösning i Auto läget !!! det borde kunna gå och få t.ex. 20mp även i Auto men där Sony kanske har valt att förenkla för de som inte är tekniska att ta bilder och slipper tänka på antal mp och sånt.
12. Externa högtalare är bra, bättre än Xperia Z som lät lite burkigt.
13. När jag använder hörlurarna som följer med telefonen är musiken bra och Walkman appen är trevlig att använda så klart med alla möjliga inställningar.
14. När jag använder BT headsetet så tycker att jag musikupplevelsen höjs upp ytterligare jämfört med de trådbundna hörlurar man får i kartongen !
15. Batteritiden var kass första dagen, men efter 4 laddningar så började batteriet räcka till ännu längre !
Jag hade telefonen på laddning under natten, vaknade klockan 07:30 och avslutade laddningen, sen stack jag iväg till jobb. under dagen använde jag telefonen så här: (hade telefonen med mig körande i 4G nätet hela tiden, har haft BT stereo headset inkopplat hela tiden, Wi-Fi bara på jobb i cirka 8 timmar, hade även Spoitify igång cirka 2 timmar totalt, gjort 5st korta samtal som varade i cirka 10 minuter för varje, tagit lite bilder i olika upplösningar, tittat och chattat på FB i nån halv timme, läste nyheter i FireFox i cirka 1 timme samt SMSat en hel del under dagen och tittat på ett par Youtube videoclip också). Nu har jag 38% kvar av batteriet ! och klockan är 22:00.
Hoppas har täckt en del av min vardag med Xperia Z1 !
Click to expand...