Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

1. BOP

BOP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har lämnat Apple denna gång. Jag kände att jag ville ha en modern telefon med bland annat 4G. Att den skulle vara säker mot lite regn är inte heller dumt.
    Jag uppdaterade min Iphone 4S till ios 7 och tyckte att det bara var ny kosmetika.
    De båda nya appleprodukterna går bort denna gång eftersom inget egentligt nytt har kommit till. Det finns funktioner som Apple vägrar ge kunderna tillgång till och som jag hittat och installerat på min nya Z1.
    Köper jag telefon vill jag ha en modern. Ska jag köpa förra årets modell så ska det återspeglas i priset.
    Min nya Z1:a kan jag nästan göra vad jag vill med och den känns som om den skulle hålla för lite daglig omild behandling. Sedan är den förstås riktigt snygg.

2. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Fick ju min z1 rätt tidigt sen började dom andra 2 rulla ut. Men nu efter att ha kört både G2 och Note3 så tycker fortfarande min Z1 är sjukt trevlig. Tycker kameran tar bra bilder och allt annat flyter på som man förväntar sig. Hade lite saker jag störde mig på i början med den andra z1:an men min vita verkar hittills inte ha direkta problem.

Skickat från min C6903 med Tapatalk 4

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Nu har jag fått min Z1.

Spontan reaktion, den är snabb som satan, och närapå helt laggfri.
    Alla appar startar snabbt och lätt. :)

4. projarn

projarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har haft min z1 över helgen och tänkte ge ett litet betyg.

Utseendé mässigt så finns det absolut ingen snyggare telefon ute på marknade idag.
    Prestanda mässigt är den helt fantastisk, flyter på i alla menyer osv har inte testat några krävande spel eller så men jag tror inte de kommer finnas speciellt mycket lagg.

Men sedan finns det några minus grejer som jag tänkte ta upp.
    Först och främst är det kameran, den ger brusiga och suddiga bilder om vart annat men har läst att de kan bero på mjukvaru fel så hoppas det blir bättre efter någon sorts uppdatering.
    Sedan tycker jag det är extremt dåligt av sony att skriva ut på även svenska sidan att playstation mobile finns och att man kan ladda ner spel till sin mobil från playstation store, men denna tjänst är ännu inte tillgänglig i sverige och kommer förmodligen inte att komma på ett bra tag.
    Har alltid rootat mina tidigare telefoner som t ex min Galaxy s2 den bytte jag rom på ideligen tills jag hittade en jag verkligen gillade PA (Paranoid android). PAC-rom håller just nu på att utvecklas för z1 och är under beta test dock inget jag tänker ge mig på utan jag väntar på en fullständig och fullt fungerande ROM just för att det finns så mycket buggar just nu, men sedan vet jag ändå inte om jag tänker ge mig in i att roota min z1.

Vad det gäller hastigheter på wifi så måste jag säga att jag är besviken, vet dock inte om det är min router eller om det är telefonen. Har sett att folk skriver att dom kommer upp i 80/90 mbit/s medans jag själv äger en Asus RT-N66U som skall vara en fantastisk router men jag ligger runt 30-40 mbit/s och jag har testat både 2,4 och 5,0 ghz. Så jag vet inte vad som kan vara grunden till det problemet, har testat olika kanaler också utan några bättre resultat och testen har jag gjort när telefonen ligger bredvid routern. Vad det gäller 4g så kan jag inte svara för jag har uppenbarligen inte ens ett 4g abonnemang på det nr jag använder nu så får vackert vänta tills december när mitt abonnemang skall förlängas och då först kommer jag att få 4g.

Men i det stora hela så är mobilen en kanon pjäs och jag rekommenderar den varmt.

5. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 718
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag vill fortfarande påstå att det är ingen fel på kameran även med den mjukvaran telefonen har idag. Jag tror att väldigt många tror att en 20mp kamera i mobil ska mäta sig med kompaktkameror och där har ni stort fel.

I alla fall vi lämnar det och gå till nästa, jag har en router som din fast den har AC standarden också, jag kommer upp i 90-95 mbit utan problem. En annan grej att man ska aldrig mäta hastighet i mobilen genom att lägga den bredvid routern. Det bästa resultatet kan du få genom att ha telefonen cirka 5 - 10 meter fri sikt från routern. Får du inte högre hastighet så prova att uppdatera firmware på din router. Om en uppdatering av firmware inte löser det så finns det ett sista sätt och det är att öka TX värdet på routern så att den sänder på högre effekt. Du kan hitta det nånstans i routerns webbgränssnitt ...

logga in på din router .. sen på vänster menyn ta --> Wireless --> i fliken där uppe väljer du Proffesional --> Och du kan välja under Frequency 2,4 ghz eller 5 ghz --> sen går du längst ner under TX Power Adjustment kan du öka till högsta möjliga (det står en text på hur mycket max får du värdet på). o så starta om routern. Sen är det bara att testa igen !

Om ovan inte hjälper då ska du testa din telefon mot en annan router som du vet att den funkar bra !

6. night77

Mottagna gillanden:
    8 718
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
  7. LFCFredda

LFCFredda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Jag är sjukt nöjd med min Z1.

Jag hade en S3 förut som jag upplevde segare och segare och kvalitetsmässigt gav den inte något bra intryck. Den knarrade och gav efter när man tryckte på den.

Z1 är robust, den har kvalitetskänsla och den är rysligt snabb. Aluminiumramen och glasen gör att man inte känner någon plast och tyngden gör att den känns lyxigare på något vis.
    Sedan om man jämför batteritiden så är jag imponerad. Jag utgick ifrån att jag måste ladda den varje natt som man brukar få men inte då. Jag tog den ur laddaren i morse och nu 12,5h senare har jag 88% kvar. Då har jag endast tagit emot något mail och ringt två samtal och kollat av facebook en gång men ändå? Just nu har jag en beräknad batteritid på 4 dagar och 5 timmar. Helt outstanding om jag jämför med S3:an.

Om jag skall klaga lite grann så verkar splitterskyddet som sitter på framsidglaset få repor väldigt lätt. Jag har lyckats fått en redan. Detta skall dock gå att åtgärda genom att man demonterar splitterskyddet och sätter dit en annan skyddsfilm.

8. projarn

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Givetvis vet jag att kompaktkameror är bättre men om en iphone 4 och en samsung galaxy s2 knäpper bättre bilder så förstår man ju att nått är fel.
    Men som du sa nu lämnar vi de jag är ingen kamera nörd så behöver heller inte ha det bästa.

Men vad det gäller hastigheten så har jag givetvis den senaste uppdateringen och jag har testat det mesta, men det du nämnde nu hade jag inte testat men nu har jag och det blir ingen som helst skillnad.

Men tack för ditt försök till hjälp.

9. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Haft den sen i torsdags mycket nöjd med allt utom kameran som är värdelös! Mer brus i bilderna än min gamla s3a men tog med till butik höll den jämsides med den i deras ställ hade auto Läget på båda telefonerna samma ljusstyrka på skärmen men den i butiken hade ljusare och klarare bild. Undrar nu om man fått ett måndagsex? Mobilen klarade filma ca 20 min innan den stängde av kameran och varnade för överhettning. Har alla senaste uppdateringar och det är den svenska versionen med dockan. Fixas inte detta snart vill ja byta telefon eftersom den i butiken presterade bättre i kameran. Kanske är därför så mycket olika åsikter Ang kameran?

Som sagt jättenöjd med allt utom kameran men har sett en annan z1 där kameran var bättre så möjligt att det är hårdvaran det är fel på.

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Själv fotar jag 8Mpx manuellt med stabilisator av, hdr på och iso 50-400 beroende på hur ljust det är. Blir fint.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4 now Free

night77 gillar detta.
  11. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Så, sitter vid datorn nu.

Lade upp ett par bilder tagna i manuellt läge.
    Dock bör det tas upp att dessa är tagna med rörliga motiv vilket påverkar skärpan när
    HDR är påslaget. För behovet duger det men ska jag ha skarpt stänger jag av HDR.

Det kommer iaf bli bättre.

På promenad från jobbet mot ett annat hus :)
    Jag gick samtidigt som jag tog bilden.

Hund som inte kan vara still + att jag skakade när jag tog den pga vind.

Inomhusbild på min ena videokamera med normal rumsbelysning.

12. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Vad hade du skärmtid? Enda som är relevant för mig:-) vill ha så mycket skärmtid det går.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

13. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Byt tangentbord då! Tex SwiftKey!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

14. Fluffybreeze

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Betydligt bättre än ja får. Är hyffast kunnig innom foto och testat massa inställningar. Som sagt hade min mot den i butiken och den i butiken var skarpare! Får man fråga vilken serie du har? Jag har cb512

15. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Risk för lite OT, var ser man serienumret någonstans?

16. night77

Mottagna gillanden:
    8 718
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Alltså allt beror på vad du gör när skärmen är på. har inte testat och det är ingen som testar bara skärmtid utan att surfa, kolla på film, video eller spela .. eller kanske läsa nån pdf fil .. så det är väldigt svårt att svara på din fråga.

17. night77

Mottagna gillanden:
    8 718
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Har samma kvalitet på bilderna som johannesericzon har. Därför blir jag lite tveksam till vissa som klagar på att kamera är brusig och att den är dålig. I de flesta tester har kameran fått bästa möjliga för en Android .. den enda som kunde jämföras med är Nokia Lumia senaste mobil men då har den en xenon blixt o bättre kamera !

18. Fluffybreeze

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tror du kollar bilderna i quoten det är inte mina bilder mina blir skit. Men det visar ju att z1 kan prestera mycket bra dock gör inte mitt exemplar det. Tror jag fått ett måndags ex då den även överhettar ordentligt vid filmning. Blev läskigt het och den stängde av kameran och varnade för överhettning.

Om man vill se serienummer står det på kartongen :) faktiskt konstingt att det inte står i telefonen.

19. projarn

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

(Still bild)Tagen i med dämpad belysning och blixt = DÅLIGT
    [​IMG][/IMG]
    (Still bild)Tagen i med dämpad belysning och blixt = DÅLIGT
    [​IMG][/IMG]
    (Rörlig)Tagen i normal rums belysning även lite högre än normalt = DÅLIG
    [​IMG][/IMG]
    Tagen med still bild fast spelarna rör sig, ljussätning bra = DÅLIG
    [​IMG][/IMG]

Så jag verkar också ha fått ett måndags exemplar, och ja jag har pillrat med massa inställningar och ja det är manuellt.

20. LFCFredda

LFCFredda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Bilden med basketspelarna anser jag vara bra. Tänk på att för fotografi är det sällan tillräckligt med ljus inomhushallar. Det syns att en något längre slutartid valts eftersom benen på de som går har rörelseoskärpa. Tyvärr kan jag inte se exifinformationen i bilderna så jag ser inte vilka inställningar som valts.

De två första bilderna anser jag också vara dugliga. Inom fotografin är det sällan det blir bra foton med inbyggda blixtar utan det är mer en nödlösning.

Vad gäller tredje bilden har en alldeles för läng slutartid valts och därför har du fått rörelseoskärpa och rörelseoskärpa är handhavandefel och inte kamerafel.

Jag rekommenderar dig att kolla upp vilken utrustning som krävs för att kunna frysa sportbilder i en inomhushall med bra kvalitet. Jag skulle tippa på att det inte räcker med det fyrdubbla mot vad du gav för din telefon.