Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Snowstorm uppdaterar som den ska för mig trots nr1. Däremot så kan den inte tala om vädret på min nuvarande plats & ändra när jag förflyttar mig då jag klickat ur nr2...
     
  2. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    ok! tackar för infon:)

    hur ofta har du ställt in att de ska uppdateras då (fb, väder, mail osv...)?
    har stängt av updateringar, så gör de manuellt just nu, men e sugen på å ställa in så de uppdateras automatiskt istället!

    går de att ställa in så allt uppdateras samtidigt, så den inte behöver koppla upp sej vid så många olika tillfällen (eller kanske finns nån app...)?
    skulle ju va bra om de gick att ställa in tex olika klockslag, när allt ska uppdateras...

    när den kopplar upp sej för uppdatering, kollar den först efter wifi då?

    går de att ställa in så att allt uppdateras automatiskt, när man startar wifi, eller startar internet?

    kanske finns appar för allt de här, men har inte kollat så mycket på de här än...
     
    Last edited: 15 maj 2010
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    Oj, många frågor men nåt kan jag säkert svara på ;)

    Vädret (snowstorm) uppdateras var 6:e timme. Fb en gång i kvarten pga av mitt fbmissbrukande :ehm: Har två mailkonton, ett på push. Var orolig att det skulle fallera men det funkar utmärkt. Det andra uppdateras 1 gång i timmen vilket kanske är lite onödigt ofta. Sen så har jag en RSS-läsare som synkar var tredje timme & om jag stänger av den så vet jag att batteritiden går upp markant men jag vill inte vara utan den & laddar varje kväll i stället.

    Att få allt att uppdateras samtidigt vet jag inte om det går & jag ser inte direkt vitsen med det heller.

    Nej den kollar inte efter Wifi innan uppkoppling. Vet inte om det är så att du inte har obegränsad surf & det är därför du funderar över det? Jag tänker inte på sånt då jag har obegränsad surf...
     
  4. stefancrs

    stefancrs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    I ditt fall kanske vitsen är väldigt liten, men säg att man har två appar som uppdaterar med 1h intervall så kommer det i dagsläget innebära att telefonen måste vakna två ggr i timmen och det drar ganska mycket ström att lämna sömnläget. Hade de uppdaterat samtidigt hade den bara behövt vakna en gång i timmen. Samma sak gäller såklart om man har en app som uppdaterar med 0,5h-intervall och en annan med 1h-intervall, då kommer den vakna 3ggr per timme, fast den egentligen bara behöver vakna två.

    Läste förut, någonstans (minns ej var), att google tittar på en lösning för detta. Skulle ju vara ganska enkelt för dem att tillhandahålla ett synk-api där appar helt enkelt registrerar sitt synk-intervall, sen sköter OS'et själva synkanropen snyggt schemalagt.
     
  5. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    aah, de blev visst en hel hög med frågor, hehe;)

    ok tack! då har jag lite att gå på iaf:)

    tänkte som stefancrs, att om man kan synka uppdateringarna, spar det ju en del på batteriet...

    nej, jag har begränsad surf (3gb/ mån)!
    bor på en mindre ort, så tyvärr funkar inte dom bästa abonnemangen pga dålig täckning:(
    har pratat med folk som har tre, telenor och tele2 och inget av dessa funkar speciellt bra här:(
    verkade som att telia eller halebop var dom enda bra alternativen här, så ja valde halebop!

    bra förklarat!
    precis så resonerade jag oxå;)
    hoppas dom hittar en lösning på detta snart!
     
  6. Adam

    Adam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det står mycket nyttigt här, tack för tråden
     
  7. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Nu har haft Nr 1 avaktiverad ett par dygn och allt tycks fungera. Både K-9 och snowstorm uppdaterar som dom ska. Rör mig inte så mycket utanför Linköping där jag bor så platsen är ganska statisk. Får dock svar på det imorgon då jag ska åka en sväng till Norrköping och Katrineholm.

    Idag har jag haft en strålande batteritid, inte för den är dålig annars men idag toppar den verkligen. Tog ur laddaren för ganska exakt 12 timmar sedan och har skickat några sms, kollat ett par mail, snabbkoll i Market och kikat i Spare Parts under dagen. Batteriet ligger nu på 91% och då synkar K-9 varje timme, Google-synk är aktiverad, Snowstorm synkar varannan timme OCH jag har en batteriwidget (BattStatt) liggandes på huvudskärmen. Tittar jag i Spare Parts under övrig användning så ligger Kör på 4,6 % sen senaste bortkopplingen.

    Öppnar jag ES Task Manager så ser det ut som mer eller mindre varenda app ligger startad men då i viloläge. Ledigt minne ligger på ca 30 MB. Jag använder inte autokill eller dödar program, utan låter Android sköta den biten.
     
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Läste lite för fort...

    Jag känner mig så j-vla dum!

    Vet inte om någon annan har nått ner till min "intelligens-nivå", men jag började läsa den här tråden (har bara hunnit till sidan 3 än så länge) och kände att jag själv ville testa hur mycket min telefon är vaken.

    Sagt och gjort - letade mig fram till settings -> about phone -> battery på min Desire och kollade in awake-tiden som var nåt i stil med 1h50-something minuter..

    Sövde ner telefonen, räknade till en minut och väckte upp den igen... och telefonen stod fortfarande och tickade på 1h50-something minuter...

    "Det var då självaste..." tänkte jag och började döda apps som en galning, och mellan varven gjorde jag om mitt test. Ingenting funkade! Till slut hade jag dödat så mycke apps att det nog var ett under att jag faktiskt kunde göra något alls med den, men när det inte heller funkade tänkte jag att "Med en omstart blir allt bra igen!"

    Av och på med telefonen, in i inställningarna, kolla på klockan och tryck på knappen. "Sov nu då ditt härke!"

    Och inte förrän jag väckte telefonen till liv igen och upptäckte att det faktiskt var nästan en minuts skillnad mellan Up time och Awake time so trillade poletten ner, och jag fattade att allt antagligen var helt ok innan också. Det skulle inte stå enbart runt 10 sekunders vaken tid som jag först trodde, utan vara enbart den summan i skillnad mot innan.

    Jag tog mig för pannan, satte på mig dumstruten och vankade iväg för ännu en kopp kaffe...

    Så går det när man inte läser ordentligt, och samtidigt som jag nu snabbt drar vidare till andra forumtrådar vill jag härmed rikta ett tack till OP för tipset om hur man kan se hur länge telefonen är vaken...
     
  9. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Jag har en mysko detalj med min Wildfire. I "vanligt" läge, med sync aktiverat, wifi på och så vidare, så drar den normalt med batteri, inget som ligger och suger eller hindrar den från viloläge. Men om jag ställer in flygplatsläge (försöker spara batteri på natten) så somnar aldrig telefonen. Så den drar betydligt mer batteri i flygplansläge. Vart ska jag börja? Hur felsöker jag detta?
     
  10. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur mycket det drar att ha pushmail?
     
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har inga siffror. :) Min subjektiva uppfattning är att push med gmail appen inte drar så mycket medans push med Email appen suger batteri som bara den, fast det kan ju vara beroende på e-post servern.
     
  12. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar :) Jag kör roadsync nu, ska prova och se om det var inbillning att batteriet räckte myyycket längre utan att ha roadsync igång.
     
  13. Tegheim

    Tegheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är ny här, men läste i denna tråden och den annan om att man kunde kolla i "info om telefonen" vad batteriet används till. Mitt batteri används alltid 98% på androidsystemet står det. Spelar ingen till om jag lägger ifrån mig den hela dagen... skumt??
    Har en Desire...
     
  14. Tegheim

    Tegheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Under nätverksanvändning finner jag något som heter "1013" som dragit mest ström overall. Någon som vet vad det är, kan inte få fram någon info på luren...