Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 590
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    något speciellt med dom?

2. Babben

Babben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det är fler personer som har appen 3GWatchDog, men den verkar så som jag fattar det, förhindra telefonen att sättas i viloläge:(

Någon som vet om detta stämmer eller inte? finns det någon annan app som håller kontroll på datatrafiken men som inte håller telefonen vaken?

/Babben

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vet inte om den är jämförbar, men jag har använt netsentry och tror inte den har det problemet. Den begär inte rättigheten att hålla systemet vaket iaf.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag med, jag slutade använda dom för några veckor sen och tycker att batteriet håller sig aningen längre. Igår installerade jag dock HTC's egna batteriwidget så vi får se om den också suger batteri. Den syns inte i spare parts men jag tycker ändå att den har dragit lite mer batteri. Det är dock lite för kort tid för att få en uppfattning så jag får prova några dagar och se.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har haft min igång idag och använt den lite normalt. Har en awake-time på 11%. Det jag INTE gjort är att sätta på min wifi. Så snabbt jag sätter på wifin så somnar den helt enkelt inte om förrens jag startar om teleofonen.

Så antingen är det själva wifin som hänger upp sig på något sätt ELLER något program som aktiveras när just wifin slås på och sedan ligger och kör även när wifin är borta.

Förslag?

Sedan blir batteritiden lite bättre. Men inte överraskande bra ändå. Jag har nu kvar 62% på min widget och 73% i Spare Parts. Är det som i SP är det ju fantastiskt men frågan är vilken som stämmer till 100%.

Någon som vet eller kan spekulera?

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    En jag använde sög nåt sanslöst med batteri, har testat ett par till & har inget direkt bevis men tror mig märka att dom sög ström...

Orkar inte testa flera nu utan använder ett litet program som heter system monitor där man bl.a. kan se batteriet i % + lite annat smått & gott. Har genväg till det på startsidan...

7. Jarman

Jarman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill bara tydliggöra att FOREGROUND-inställningen är borttagen från VemRingde sedan ett par versioner tillbaka och själva FOREGROUND-metoden är numera borttagen (deprecated) från Androids APIér.

Mvh
    Jarman

8. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har upptäckt att om man har dålig mottagning så verkar synkningen med googlekontot inte funka som det ska. När en synkning misslyckas så verkar den försöka direkt igen och igen osv. Det gör att om du är på ett ställe med halvtaskig mottagning en längre stund så sugs batteriet ur mycket snabbare om du har autosynk aktiverat. Jag synkar bara manuellt nu och har märkt att batteritiden är mer förutsägbar.

9. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Min telefon har gått loss på 100% running i någon vecka nu och det verkar helt j*vla omöjligt att hitta vad det är som orsakar detta! Android System är den enda infon jag kan få, men vill ju veta exakt vad det är!

Någon som har någon bra idé?
    Känner inte för att kryssa in och ur varenda ruta och pröva...

10. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Min telefon låg på 100% hela tiden med.
    Fabriksåterställde telefonen och installerade app efter app medans jag kikade i spare parts på vilotiden, hittade då att appen "task manager" från rhythm software gjorde att telefonen inte gick ned i viloläge.

/qsecofr

Last edited: 12 feb 2010
  11. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ännu en anledning att inte installera task manager apps. Hoppas du satte ett lågt betyg på appen. :)

12. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Laddade batteriet helt ut,tyckte jag fick lite bättre batteritid,

13. mrphille

mrphille Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej, har försökt kolla vad som drar kräm i min Hero via t.ex. Astro etc. men lyckas inte identifiera ngn speciell app. Kör som oftast WiFi både på jobb och hemma och därimellan gåe den automatiskt in på "mobil"läget. HAr valt att alltid prioritera WiFi om ngt av mina inlagda finns tillgängligt, annars 3 g. Tycker ändå att batteritiden sista månaden varit riktigt dålig. Använder inte telefonen skitmycket utan ett par samtal, ngr sms och max 10 min surfning. Ändå kommer batterivarningen efter ungefär 12 timmar.

Kan de vara så att någon av mina apps är en känd batteritjyv? Har följande installerat:

Aktier (HTC)
    Astro
    Barcode Scanner
    Bebbled
    Cardio Trainer
    Civilization 4
    Compass
    Copilot Live
    FX Currency
    E-post HTC med synk mot exchange server
    Facebook (Android)
    Flygtider
    FXCamera
    GeoQuiz
    Gmail
    Google Maps
    Google Sky Maps
    Handcent SMS
    iglaset
    Eniro (karta/supersök)
    OI Safe
    Photoshop
    Prisjakt
    Robo Defense
    Shazam
    SL Journey
    Sound Manager
    Spare Parts
    SR Player
    Supernytt
    Truephone
    TV.NU

Vore jätteglad om ngn kunde ge mig lite tips.

Må väl!

14. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Sticker någon app ut om du tittar på Partial wake usage i Spare parts?
    Har du ändrat Wi-Fi sleep policy?
    Hur ofta synkar du mot exchange?

Sen kan man titta på installerade appar i Market appen under Downloads. Välj en app, tryck menu -> Security. Appar som har rättigheten System tools -> prevent phone from sleeping kan hålla mobilen vaken vilket kan dra ner batteritiden.

Hittar man ändå inget så är det väl enklast att börja avinstallera appar för att hitta boven/bovarna.

Ett annat lite mer komplicerat sätt är att använda verktyget adb bugreport från Android SDKn för att få ut info från mobilen om vilka appar som är registrerade att automatiskt göra saker med jämna mellanrum mm. Inte helt lätttolkat tyvärr.

Att hitta dåliga appar är något som blivit klart bättre i nyare versioner av Android. Nästan den största anledningen till att se fram emot Android 2.x för Hero. :)

15. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för svar. Nedan i fet stil har du några svar på dina frågor.

Antar att jag borde ta bort någon av dessa appar, tex de jag inte använder och se vad som händer sedan.

Tusen tack för hjälp!

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad är Start för något? Kör inte original romen på min Hero just nu så jag kan inte kolla om den brukar finnas där. Android-system borde vara den process med högst partial wake usage iaf. Men iofs så är 21 min på 37h inte mycket alls så det känns inte som om batteriet går åt för att mobilen hålls vaken.

Wi-Fi drar ganska mycket batteri, så att du valt att den aldrig stängs av påverkar säkert batteritiden. Hur mycket vet jag inte.

17. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag vet faktiskt inte vad "Start" är eller vad den gör. Men om jag tittar på partial wake usage eller användning av delaktivering som det verkar heta på svenska, så finns tre olika val att göra:

Totalt: Här leder Android-system rätt så klart före just "start" 9 dygn vs 3 dygn
    Sedan senaste bortkoppling:"Start" överst.
    Totalt sedan start: "Start" överst.

Tycker min lur grejade 48 timmar lugnt tidigare... men WiFI vill jag har, så det kanske bara är att bita i det sura.

/Phille

18. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tror att "Start" är hemskärmarna men vet inte säkert, någon med bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.

19. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det måste vara nått fel. Du säger att batteriet räcker i 12h och sen "Sedan senaste bortkoppling för dryga 37 timmar sedan toppar följande"

Laddar den verkligen som den ska?

Sen tror jag också att du har wifin igång konstant gör att du får betydlig kortare batteritid.

20. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det blev nog lite fel. De 37 timmarna var sedan senaste bortkoppling, här menade jag omstart. Så på 37 h användande hade toppade start följt av Android-system. Jag får alltså meddelade om 15% batteri efter ca 12h och sedan droppar det fort.

/Phille