Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

ok

Är GPSen igång?
    Har du kollat i ASTRO om det är nån app som ligger och drar CPU? Det kan räcka med att den konstant ligger och drar några procent.
    Har du Truephone igång ofta? VoIP borde dra en hel del.

Jag misstänker dock ändå att det är wifin som suger musten ur din Hjälte.
    Du skriver "Kör som oftast WiFi både på jobb och hemma och därimellan gåe den automatiskt in på "mobil"läget. HAr valt att alltid prioritera WiFi om ngt av mina inlagda finns tillgängligt, annars 3 g." i ditt första inlägg och sedan i nästa "Har du ändrat Wi-Fi sleep policy? Har valt "aldrig""
    Detta går inte riktigt ihop. Har du valt "aldrig" kommer wifi vara igång hela tiden. Den stängs alltså inte av bara för att du inte har nått nätverk i närheten och får datan via 3g. Dessutom så är wifin igång även när skärmen är släckt vilket drar en hel del.

Jag har två tips
    1. Använd settingswidgeten för och stäng av wifi när du inte är nära ett nätverk.
    2. Ändra wifi sleep policy till "never when plugged in"

2. mrphille

mrphille Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för tips. Ska testa ändra policyn. Men menar du att även om jag stänger av WiFi via widget att jag med policyn aldrig ändå skulle ha WiFi igång. Använder nämligen setttingswidgets flitigt redan att växla mellan på och av. Valde aldrig för att slippa "mobil" när jag har WiFi och hjälten går i viloläge. Truephone stänger jag med astro och har endast på när jag skall ringa voip. Annars är det astro som drar, så den dödar jag med astro :)

3. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Stänger du av wifi med widgeten så är den helt av. Jag kanske missförstod ditt inlägg för jag trodde du hade wifi igång konstant även om du inte var i närheten av ett nätverk. Om du har det så ser du nämligen inte nån wifi-symbol i notifications trots att wifi är igång. WiFi Status varnar för det så det kan vara nått att installera http://www.androlib.com/android.application.com-schwimmer-android-wifistatus-Em.aspx

Prova att ha annan wifi-policy men jag glömde påminna om att den kommer förbruka mer 3g-data.

Har du haft din Hero länge? Det låter nästan som om batteriet kan vara paj eftersom ingen app verkar ligga och suga batteri.
    Har du nån kompis som du kan testa att byta batteri med?
    Hur laddar du? Det finns några som har skrivit att när man laddar via dator så håller batteriet kortare tid. Jag vet inte om det stämmer men kan vara nått att tänka på.

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Installera Y5. Aktiverar bara WiFi när du är i närheten av en WLAN-bas som du har i din lista. Den kollar på din 2G/3G-bas och aktiverar automatiskt WLAN när du är på rätt bas. Installera sedan fler WLAN-basar genom att avaktivera Y5 aktivera SSID på vanligt sätt under WIFI i settings och aktivera Y5 när du är ansluten...

Fungerar kalas och sparar massor med ström på Dream, Hero m.fl. Tycker dock inte att den gör någon större(märker skillnad, men inte mycket) skillnad på Nexus...

5. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för era tips. Skall testa båda så får vi se vilket som passar mig. Telefonen är från okt/nov men skall sno kollegans batteri...

6. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag glömde en sak. Använder du veckonummer i kalendern så kolla att synken funkar som den ska. För ett tag sedan började det krångla och batteritiden sjönk drastiskt när telefonen försökte synka gång på gång.

Jag startade en tråd om det för snart 4 veckor sen men jag vet inte hur det är nu. Jag har helt enkelt slutat använda den kalendern. Tråden finns iaf här
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5696

7. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag kör den som finns i gmail/google och jag har inga problem med synken. Tror inte den gör något. Däremot så har jag kört Y5 nu och måste säga, vilket fantastiskt program! Halva batteriet kvar och vid denna tiden igår hade jag behövt ladda. Tror mitt problem var wifipolicyn helt enkelt. Tackar alla för tips iaf. Case closed!

/Phille

8. mrphille

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej igen! Måste bara hylla Y5! Vilket satans program. Har använt telefonen precis som vanligt. Drog ut strömmen imorse 06.00 lagom till hockeyn. Nu 21.26 har jag 58% batteri kvar. Tidigare dagar hade jag alltså fårr både 15, 10 och 5 % varningen vid detta laget. Har WiFi igång på jobbet och hemma. Ringer ca. 30 min om dagen och surfar kanske lika mycket.

Tack som fan för all hjälp!

/Phille

9. robbzon

robbzon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hittar inget Awake time på min motorola milestone? Är det samma sak som up time?:ehm:

Om det är det så fortsätter den ticka när jag försätter telefonen i lås. Även efter en fabriksåterställning med endast Spare parts som installerad app.

Last edited: 12 apr 2010
  10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej. Up time är hur länge sen det var du startade mobilen.

Tror awake time är samma sak som running under other usage i spare parts battery history.

11. robbzon

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

det låter verkligen inte som det om man läser hela inlägget jag citerade. Men nog om det.
    För mig ligger running på 100% även efter en fabriksåterställning :s börjar bli riktigt frustrerad på det. Kan omöjligtvis vara en app som håller telefonen vaken eftersom den enda appen jag installerat efter fabriksåterställningen är just spare parts. Och jag har inte hört någon annan ha problem med den.

Idér och tankar?

12. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Om inte annat så får man hoppas att vad som än är fel rättas till när du får 2.1-uppdateringen.

13. robbzon

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Antar att jag får göra det.. har dock mailat supporten på motorola, får se vad dom har att säga.. :)

14. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

jag kör sony ericsson X10, och jag har haft en task killer app tidigare, men då uppdaterade inte timescape som den skulle eftersom det hela tiden stängdes av, nu har jag lessnat på den kassa batteritiden, får ladda varje dag efter jobbet, om det ens håller så länge, vilka andra grejjer "bör" ligga med i ignore list i programmet taskpanel lite? så dom inte stängs ner asså

15. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad är det för app som håller telefonen vaken då? Om den nu inte går att avinstallera så borde det väl räcka att bara döda den?

16. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

jag vet inte ens om telefonen är vaken eller inte, har inte förstått så mkt av vad som skrivits, har inte hittat någonting om wake time o grejjer.. installerade någon task app nu igen, fast denna gången har jag lagt till timescape i undantagen så den inte stängs ner, för tidigt att yttra mig om batteri tiden ännu, då jag inte haft full laddat ännu sen jag ändrade till automatisk task killer och tog bort apps jag inte använder, får se imorgon om jag upplever att batteriet håller bättre när jag har så få apps som möjligt i bakgrunden hela tiden..

men som sagt förstår inte ens hur/var jag kollar om luren "sover" eller inte

17. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det står ju i första inlägget?

Du kan inte se om den sover eller inte, men du kan se hur mycket den sovit under en testperiod.

Under Settings -> About Phone -> Status rätt långt ner finns en klocka som visar Awake time. Om du har den sidan framme och släcker ner skärmen ska telefonen gå i sleep-läge.

Sen väntar du en stund (en minut, fem minuter, 10 minuter eller vad du vill) och låser upp telefonen. Då ser du hur långt den klockan gått (d.v.s. hur mycket telefonen varit vaken under den stund du väntade).

18. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

det enda klockaktiga jag har långt ner på den menyn är något som heter "tid sedan systemstart" är det rätt?? den står på typ 3:45:50

19. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vad jag vet så är det bara HTC Hero som har awake time där.

Vet inte om X10 har något liknande. Spare parts appen från market borde i alla fall fungera. I den så kan man titta under Battery history -> Other usage -> Running.

Spare parts appen är samma sak som man kan få fram i många versioner av Android genom att i dialern slå *#*#4636#*#* men många tycker det är enklare att installera Spare parts än att komma ihåg den sekvensen. ;)

20. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

*#*#4636#*#* == *#*#INFO#*#*
    Inte så svårt att komma ihåg om man tänker så.