Ni teknikkunniga - 3D-tv

Diskussion i 'Off Topic' startad av Marie71, 23 nov 2011.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ah, just det. Var nog lite trött.

2. Marie71

Marie71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är lugnt! :cool:

3. Marie71

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Spelar hertzen någon roll? En tv har 200 hertz, en annan 800...

4. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

ja asså, i genomsnitt så ser ögat praktiskt taget noll skillnad på 50 och 100hz,

när jag testade en gång på universitetet så tror jag att mitt öga pallade upp till 40hz eller nått men det var länge sen.

anledningen till att tv apparater med 3d behöver så hög hertz är att för att 3d ska funka så behöver den visa 2 bilder, en för vänster och en för höger öga, därför måste då frekvensen dubblas jämfört med vanlig tv (som har 50hz)

200hz låter mkt. 800 låter extremt onödigt mkt.

5. Marie71

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för svar!

Så för mig som egentligen bara är intresserad av att TV-n visar bra 2D-tv så duger 200 hertz alldeles utmärkt?

6. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ja :)

7. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det sägs ge mjukare övergångar mellan bilderna, men jag vet inte.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nope....

Däremot så kan HD utsändningar vara intressant och där ligger tex Comhem före.

HDTV - Högupplöst TV - Com Hem

Det blir "ruggigt" skarp.......;)

Vad jag känner till så har de som kör ut TV-programmen på vanliga Internet stora problem med HD-utsändningar.

9. Marie71

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok, det blev denna TV. ComHem UE40D6517WKXXE+CA HD+12 mån Köp TV:n - 1000 kr rabatt samt CA-modul på köpet!

Men så säger folk att jag behöver ha extra högtalare också. Vad ska man köpa då till ett bra pris? Jag är inte audiofil - så det behöver bara låta bättre än TV-n, behöver inte vara det allra bästa hi-fi och hemmabiogrejs.

Helst ska de ta så lite plats som möjligt, gärna trådlösa... Helst inte över tusenlappen...

Tips?? Vet inte riktigt vad ska jag söka på... kan man ha vanliga datorhögtalare typ eller??

Bättre länk till själva tv-n! http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...tv-40-tum/samsung-ue40d6517wkxxe/151375.3113/

Last edited: 28 nov 2011
  10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
  11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast nu talar du i nattmössan. Man ser klar skillnad på 50 och 100 hz. Det är ofantligt få som inte gör det och de som påstår att de inte gör det säger oftast så eftersom de är snåla och inte vill lägga till den lusingen det kostar att få med sig en riktig TV hem.

Det handlar inte alls om 3D som du säger.

12. wmb

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tror att man kanske inte ser skillnad över 40Hz, om man pratar stillbild. Men pratar vi snabba panoreringar så lär man märka skillnad väsentligt högre

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra apparater både och! Det är dock rätt bra skillnad på hur bilden visar sig så gå in till ett varuhus och titta på hur Samsung visar sin bild och hur en Sony visar sin. Samsung har betydligt skarpare bild än Sonyn. Jag gillar Sonys bättre. Många gillar Samsungs...

D7005 och D8005 är ingen skillnad i bild på.

Inne på Elgiganten i Jönköping (och säkert andra varuhus) finns en TV vid namn 46D6757. Den har också exakt samma bild att visa som D8005. Enda skillnaden är att 6757 är lite segare i Smart TV- interfacet. En 46d6757 kostar 10995:- i Jönköping och bör väl med andra ord gå att köpa för samma pris, på samma kedja, i andra orter. Det är väl den jag skulle kunna tipsa om. Du tappar inget mot din D7005 förutom lite hz vilket du inte kommer märka skillnad på ändå...

EDIT:
    Sonyn levererar en stenbra bild. Underbar svärta. Du slipper massa ljusgenomsläpp som fortfarande händer på Samsungs modeller. Även 8005:an.

Samsung levererar en fantastisk bild och massvis av funktioner. Du kan surfa och annat igenom din TV.

Vill du ha en TV du kan lita på i alla väder så välj Sonyn. Vill du ha massa pillipill så kör på en Samsung.

Ett alternativ till:
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/46PFL6626T/philips-46-led-tv-46pfl6626t

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis korrekt. Stillbild ser du ingen större skillnad på.

Panorerar man ser man stor skillnad på 50 och 100 hz.

Du kan se skillnad på 100 och 200 men det är en obetydande skillnad i de flesta fall.

Toppmodellerna nu har i regel 200 hz i grund och botten. Tillverkarna ökar sedan på hz med sina motorer.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samsung 2.0 Soundbar HW-D350 - Elgiganten

Där har du en billig! Ingen subwoofer men å andra sidan ville du bara ha högre ljud. Denna låter både högre och bättre än din TV kommer att göra. Du kan hänga upp den på väggen under din TV.

Vill du ha något du vill titta på film med så är väl något i den här stilen bättre:
    Samsung 2.1 Soundbar HW-D450 - Elgiganten

Och ifall du vill ha bio hemma är Sonys 780 rätt schysst med tanke på både ljudet och de trådlösa bakhögtalarna:
    Sony 5.1 3D Blu-ray Hemmabiosystem BDV-E780W - Elgiganten

16. wmb

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tack Dirk!

edit:

Philipsen går bort då jag redan nu har 3st produkter med HDMI, utan att ha någon dator eller surfplatta inkopplad

vet i fan, men antar att jag hellre har kvalitet och känsla framför massa lull-lull

Antar att det inte finns någon tv som klarar alla svenska play-kanaler??

17. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

nattmössan var väl lite skarpt kanske, hittade att allt jag skrev inte var korrekt efter en snabb sökning på wikipedia, men jag är inte helt ute och cyklar.

sedan, det med 3d tv är inte helt nattmössa heller, läste också på wikipedia att standard för icke 3dtv numera är 100Hz, men på gamla tjocka tv apparater är det oftast 50Hz, så jag var inte helt uppdaterad där. Plus att 3d apparater kräver dubbla frekvensen för att samma uppdateringshastighet ska upplevas.

men slutsatsen jag kom fram till..
    är väl ändå godkänd? eller? sorry om jag låter arg, jag är inte arg :)

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samsung D6757, D7005 och D8005 klarar det men då genom att du surfar in genom webbläsare. TV4 play finns inne som app ifrån start om jag inte missminner mig. SVT har inte släppt appar än men det kommer nog. Samma med femman och andra kanaler. Så länge kan du som sagt surfa in i webbläsaren och kolla på SVT play där!

Köper du D8005 skall du få med två par glasögon och en 5" surfplatta som ser ut som en större SGS2. Har du nytta av en surfplatta så är det ett vettigt köp! Tror att den, i 46", ligger på runt 15500:- och om man räknar bort surfplattan (~3000:-) och ett par glasögon (~1000:-) kostar den lika mycket som en D6757. Typ. Men har du inte nytta av de extrasakerna får du samma bild i D6757.

Sonyn har inte en lika upplåst webbläsare som Samsung. Samsung är ganska så kungar på det berget just nu...

Förlåt om du tog nattmössan på fel sätt. Det var menat som en oskarp kommentar :)

Du har som du säger rätt i teorin men i praktiken så ser man skillnad på 50 och 100 hz. Du har ju helt rätt i att 3D utnyttjar hz på ett annat sätt än 2D.

Jag ville bara klargöra lite :)

Du har självklart också helt rätt i att 800 hz är totalt onödigt. Samsung demade skillnaden mellan 400 och 800 hz för oss. Ingen såg skillnad. Förutom Samsung-killen då (go figure).

Efter 400 hz ser du inte skillnad på det. Egentligen inte efter 200 heller. Det är bara det att olika tillverkare har mer eller mindre bra motorer som simulerar hz. Så länge TV:n har 200 hz i botten, utan motorer, så klarar man sig gott och väl. I de allra flesta fall om den har 100 hz i botten också. Philips PFL4606 (5500:- för en 42") har ju 100 hz i grunden och upp till 400 hz med sin motor till hjälp. Den sistnämnda är fullt tillräcklig när det gäller flyt i bilden / hz. Däremot har den en bit upp i svärta och allmän bildkvalitet till en EX724 eller D6757 :D

19. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Måste hoppa in i hz debatten
    Riktig hz som är hög märks verkligen av
    Fakehz genom motorer ger mindre skillnad dock
    Smäller jag på ett spel i 60 hz har jag huvudvärk på 20 minuter
    I 120 hz får jag aldrig det

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

20. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

I Europa används inte 60 och 120 Hz. Vi använder 50 och 100 (osv...)

Dock tror jag att detta är rent psykiskt. Tror inte det hade gett samma resultat i ett blindtest.