ROM: [NIGHTLY][4.1.2] CyanogenMod 10 for Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av bvb, 19 aug 2012.

  1. Kosh

    Kosh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    La in denna på min tjejs telefon (sgs i9000) , va inget problem alls, uppdaterade först via Kies till Samsungs max android version 2.3 , sen rootade, backup, install av cyanmod som det beskrivs i 1:a inlägget, hade absolut inga problem alls, både rot,backup,install gick på 1:a försöket smärtfritt!

    Det enda jag vill lägga till är att batteritiden (såklart, och jag vet att det nämns, men vill konfirmera det) blir avsevärt sämre, men det får man ta! Stäng av wifi när du inte använder det, etc! lek inte för mycket ute, håll dig till hemmet när du leker med dina apps så du har nära till en laddare!

    Dock har min tjej klagat på att när hon ibland surfar så helt plötsligt så stängs web läsaren (firefox) ner och skärmen blir svart, (inte skärmsläckare/knapplås) utan hon kan klicka på home knappen så tänds telefonen igen, och återuppta firefox sidan hon var på!

    Hon berättar även att när hon svarar i telefonen är det ett "delay", nån ringer hon svarar, motparten säger : "Hej det är mamma" , tjejen säger hallå en andra gång, motparten får upprepa sig och då hörs vad som sagts!

    Har nån haft dessa eller liknande problem?

    Förövrigt fungerar allt helt perfekt, och skulle rekommendera det om man inte är batteri snål!

    Ty for this awesome mod!
     
  2. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör nog in Stock och börjar från början. En fråga dock: ska jag använda en .pit-fil iom att telefonen hamnade i bootloop? Jag tänker mig att bootloopen uppstod iom att telefonen inte hittade någon av partitionerna under booten (?). Lite oklart det där med PIT-filer; hälften av guiderna jag hittar säger att man ska använda en och andra hälften avråder från detsamma.

    Vad är det som gäller? När ska man använda PIT-filer? Borde jag använda en i min situation? Om jag använder en PIT-fil kommer inte telefonen ändå partitioneras om när jag sedan installerar CM10?
     
    Last edited: 4 nov 2012
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nix tror inte du behöver en pit-fil. Följ bara guiden här på Swedroid av Conny så löser det sig nog :)
     
  4. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    I hans guide så finns det både instruktioner där PIT-fil används samt och instruktioner där PIT-fil inte används. Som det ser ut nu så har jag alltså CM10:s *nya* partitionsupplägg med Stock 2.3.3 installerad (har inte rootat och flashat in CM10 ännu). Mobilen funkar ju. Dock vill jag gärna undvika en eventuell bootloop X antal dagar efter flashning.
     
  5. olskar

    olskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Släppt i skarpt version nu. CM10 funkar bra än så länge på min Galaxy S!
     
  6. mellex

    mellex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja tänkte lägga in cyanogenmod 10 då jag tröttnat på gingerbread. Men jag är helt noob inom detta område och jag utgår från denna guide

    http://wiki.cyanogenmod.org/wiki/Samsung_Galaxy_S:_Full_Update_Guide

    Men jag fastnar när jag ska installera ClockworkMod Recovery på

    5.Untar hardcore's kernel into the Heimdall directory.
    6.On the computer, open terminal and run the following command from the Heimdall directory:

    heimdall flash --kernel zImage

    Fattar inte vad man ska göra. Jag har windows 7. Snälla hjälp någon.
     
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Menar du stable eller? :-O SGS kommer aldrig dö :)

    Kan någon länka vilken gapps man ska ha? tack
     
    Last edited: 18 nov 2012
  8. olskar

    olskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Har du också problem med svag wifi signal?

    Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
     
  10. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om du bara vill roota mobilen så kan jag tala om hur jag gjorde. Jag flashade in Chainfire's rootade kernel. Det ända han har gjort med denna kernel är att lägga till root samt CWM Recovery; i övrigt är det typ stock.

    1. Använd Odin och lägg .tar-filen i PDA-fältet.
    2. Lägg telefonen i Download Mode (volym ner + home + power)
    3. Koppla mobilen till datorn via USB och se till att Odin hittar enheten.
    4. Klicka på 'Start'.
    5. Klart

    För att Odin ska funka (hitta din telefon) måste du ha rätt drivrutiner installerade för din telefon. Dessa är redan installerade om du någon gång installerat Samsung KIES på datorn.

    Filen jag använde heter CF-Root-XW_NEE_JVH-v3.2-CWM3RFS.zip eftersom det var det närmaste jag kom mina produktkoder. Annars kan du hitta andra rootade kernels i hans tråd här:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108

    Jag har tyvärr inte använt Heimdall förut så jag vet inte vad du gör för fel där.
     
  11. olskar

    olskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Näe, inte vad jag märkt..Använder iofs bara wifi hemma och här är trådlösa routern rätt nära
     
  12. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har fortfarande inte rootat eller lagt in någon annan programvara i min lur. Men har nu tänkt ta tjuren vid hornen och göra jobbet. Laddade hem Odin 3,07, men vet inte vad jag ha ha för programfil för att roota telefonen?

    Kör på:
    Android 2.3.3
    Modell GT-I9000
    Basbandsversion I9000XXJVO
    Kompileringsnr GINGERBREAD.XWJVH

    Någon som vet var man kan ladda ner nån bra rootfil?

    Har senare tänkt överklocka luren och lägga in CM10 eller nått. Spelar det då någon roll vad jag väljer för rootfil?
    Har tidigare brickat ett Wii trots att jag gjorde som beskrivet och alla versionnummer mm stämde, så jag har inte lust att göra nått liknande med telefonen....

    Hittade den här tråden, är det ett rootningssätt ni rekommenderar?
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1852546
     
    Last edited: 10 apr 2013
  13. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan meddela att jag körde med ovanstående guide i XDA forumet, det funkade kanon. Valde CM10 (4.1.2).

    Blev som att få en ny telefon som någon uttryckte det. Snabb å fin igen. Visst inte som en S3, men en bra skillnad blev det kan jag säga. Känner mig sjukt nöjd!
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det har nu gått nästan ett år sedan jag bytte telefon och gav bort min SGS till min mor. Jag körde ofta CM eller Slim, men hon har fått köra stock 2.3.3 för att undvika eventuella problem. Hon har dock börjat störa sig på alla spontana omstarter så jag funderar på att lägga in CM på den igen. Det var som sagt ett år sedan jag provade CM på SGS senast så hur upplever ni CM idag? Rekommenderar ni CM10 eller CM10.1? Är nightlies tillräckligt stabila för SGS?

    Edit: Hur mycket är översatt till svenska?
     
    Last edited: 26 maj 2013
  15. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ta den senaste versionen. De är bra sedan ett halvår nästan. Jag har också kört nightlies under våren och de funkar bra.
     
    lassekongo gillar detta.
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ok, det får bli 10.1 då :-) har du koll på hur stora delar av systemet som är på svenska? Hon vill gärna ha det.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  17. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Allt är väl på svenska om det är det du ställer in när du startar den första gången (kan också ställas in senare)...
     
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har lagt in senaste nightlyn nu och hittills rullar det på :) Allt är dock inte på svenska, men det mesta och det viktigaste. Det är väl kanske det som är under System, Performance och Advanced i inställningar, men där tror jag inte hon kommer vara och ändra så mycket.

    Det blev dock gamla gapps från 20121212 (tror jag) eftersom goo.im var nere tidigare idag. Får fixa det senare
     
  19. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag har kört CM10.1 nightlies ett bra tag nu och kombinerat med Mackay kernel så flyger telefonen!

    Körde på Semaphore ett tag men min lur gillade inte hur den (eller Devil kernel) hanterade RAM, så jag bytte till Mackay och nu är luren fri från lag.