Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Det beror på. Jag brukar sätta laddningen till mellan 85 och 90. Jag laddar den till 100 lite då och då för att underlätta battericellernas "load balancing". Det är så att batteri controllern kan se till att alla celler håller ungefär samma laddning.

Skoter är ju som roligast att köra när den ligger över 50% batteri pga 25+ km/h, så det blir en balansgång mellan att förlänga batteri hälsan och att ha batteri nog att köra över 50% så ofta det går. Jag brukar ladda den när den nått 40% men aldrig under 25% om jag kan undvika. Det är nog ingen fara att tömma batteriet nån gång då och då då batteri controller inte låter att de laddas ur helt och hållet. Mitt vanliga användande är således som lägst 35/40% och sen laddar jag till 85/90%.

Men var inte rädd att ladda den till 100% om du behöver för distansen du planerar att köra. Det är troligen dags att köpa ny skoter när batterierna börjar dö eller så går det nog att installera ett nytt batteri.

livinl0ud gillar detta.
  2. livinl0ud

livinl0ud Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 874
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Info:
    Apple AirPods 4
    Det gjorde guiden verkligen så stort tack för det :D. Har du inställt på 32km/h eller någon annan hastighet på din skoter?

Vill inte få några problem med motorn så kanske skulle sänka hastigheten till 30km/h eller vad tror du?
    IMG_3110.png
    Verkligen en jäkla skillnad speciellt på raksträckor som du säger.

Jag har aktiverat Find My och det verkar lira fint. Har även samma plan som du gjort att gömma en AirTag i skotern.

Stort tack för tipset gällande låsen. Ska absolut ta och kolla upp dom du tipsar om :). Vore ju jäkla tråkigt att bli av med den.

3. livinl0ud

Mottagna gillanden:
    5 874
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Info:
    Apple AirPods 4
    Tack ännu en gång för all hjälp och alla tips! Uppskattar BIG TIME! Kommer nog aldrig låta batteriet gå under 50% så länge jag inte ska åka en kort bit. Vill gärna ha maximal hastighet så kommer försöka hålla mig mellan 50-95% och ibland ladda den full som du tipsa om för att underlätta battericellernas "load balancing" :).

4. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Den är inställd på 33km/h och jag har kört den i 2-3 dagar på det utan något hackande från motorn, så det verkar safe på min.

Du kan ju prova själv om du vill ta reda på hur mycket den går att få upp till. Kör på en ren raksträcka utan skräp på den så det är minimalt med underlagsvibrationer, tex en cykel bana, sätt den till 35 eller 34. Stå stadigt, brett med benen och lite bakåtlutad och aningen hukad och gärna med hjälm när du testar i alla fall och sen så gasar du på max, och så tänker du på hur det känns i bakfoten, om du får hackande mumlande vibrationer från motorn lite då och då så bör du nog sänka. En sak till, anledningen till att var extra försiktig när du testar är att när jag åkte i en nerförsbacke med motorn satt till 35, så motorbromsade den plötsligt av oklar anledning till farten hade gått ner en bit, jag gissar att det var för att skotern överskred 35km/h och att vi har den europeiska 900w motorn och den funkar nog inte optimalt då den Globala mjukvaran är inställd för 1000w motorn. Dock så jag stod stadigt så inget hände. Sen testade jag med 34 och jag fick fortfarande lite hackande från motorn och till sist på 33 så är den helt problemfri.

5. Fnatter

Fnatter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Hej alla ni som uppgraderat till en g2,
    har haft en trogen g30 som jag har varit super nöjd med men som alltid har varit lite slö i uppförsbackarna och gått ner till 10-15 kmh i dem brantaste partierna. Hur klarar g2e av backar tycker ni? Funderar på om det är en g2 eller någon dubbel motors variant jag borde satsa på nu när jag ska köpa en ny.

Vänliga hälsningar

6. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    G2 är min första skoter så kan inte jämföra. Hur mycket fart den tappar beror på hur brant backen är. Den klarar på håret en av mina brantaste backar som jag måste cykla upp för på lägsta växeln för att orka över huvud taget och då går den ner till 7-6km/h som sämst och jag kan behöva sparka med foten i bland om batteriet är lågt. För normala backar brukar den ligga på 22-16km/h. Generellt sett så klarar den backar mycket bra i min åsikt. Gissningsvis är att den klarar backar bättre än G30 men kan inte säga hur mycket som sagt.

Fnatter gillar detta.
  7. Fnatter

Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svar!

Vänliga hälsningar

8. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Till er som har denna G2 Max, och har flashat den så den klarar minimum 30km/h...ej standard 25km/h varianten:
    Är det nån som har gjort ett riktigt rangetest? Upp till 70km är ju claimen vs G30's 65km, av vilket jag med blandad körning (90% D-mode och - 10% D-mode ca.) får ut ca 40km om jag tr den till 20% då man helst inte ska gå under 20% för batteriets hälsa av vad jag hört. Detta är efter 27 månaders ägande och 437 mil klockat. I början fick jag ut ungefär närmare 50km med samma blandning av lägena.
    Nu är det ju inte direkt en enorm skillnad på 65 och 70km, men ändå intressant att veta vad folk får ut.

9. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Förstår vad du vill veta, men grymt svårt/omöjligt att jämföra med någon annan.
    Hade varit mycket intressant om du kunde få låna G2 Max, så blev det en mer rätt jämförelse.

10. Adam West

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Jo helt klart, mest nyfiken bara om nån hade bara testat och sett vad man kan få ut. Tycker dom som gör orimliga tester med högsta läget typ hela tiden är dom som säger mest faktiskt, för då kan man ju högst troligt få ut mer range om man kör en blandad körning snarare än att maxa hela tiden.
    Sagt det tidigare, G2 ser ut som den perfekta scootern och är väl egentligen så som man ville att g30 var från början. Fast så länge min klarar av dom sträckor jag använder den för så finns det ingen anledning att uppgradera, mer än för nöjets skull då :)
    Så kan inte riktigt justifia ett köp nu, men ja det vore ju det optimala.

stelex gillar detta.
  11. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Ginger on Wheels gjorde nyligen distanstest på G2 med maxhastighet på 32 km/h, och kunde åka 29 km, vilket var 10% längre än han kom med G30 med maxhastighet på 29 km/h.

View: https://www.youtube.com/watch?v=_vfdwRpNEL8&t=891s

Han fick även problem med att den stängdes av med överhettningsvarning och gjorde en ny video där han avråder från köp på grund av det.

View: https://www.youtube.com/watch?v=NJILFtpf28s

I bästa fall så handlar det bara om att någon klåpare blandat ihop Celcius och Fahrenheit någonstans i mjukvaran som får den att felaktigt tro att det är risk för överhettning, vilket i så fall borde kunna lösas med firmwareuppdatering.

I sämsta fall så är den faktiskt nära att överhettas på riktigt och enda sättet att lösa problemet är att banta eller att begränsa maxhastighet / motorstyrka.

stelex gillar detta.
  12. Adam West

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Tack.
    Ska kolla denna

13. Ironfist

Ironfist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Har verkligen Segway utveckling i USA fortfarande? Annars ser jag ingen risk alls att någon skulle blanda ihop F och C.

14. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Att utvecklingen sker i Kina säger ingenting om vilka mätenheter som används internt i olika komponenter och sensorer.

Min gissning är att man kör på det som är billigast och konverterar vid behov.

15. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    G2E går numera att beställa här från voltes.eu för 9825:- / €825 med fri frakt.
    upload_2023-7-9_23-5-25.png

Helt klart frestad att beställa men jag ska nog sova på saken minst en gång till innan jag bestämmer mig med tanke på allt från skenande gas till överhettningsbekymmer och oklarheten om G2 faktiskt har starkare motor än G2E eller inte.

stelex och bernard gillar detta.
  16. Fnatter

Mottagna gillanden:
    5
    Det kommer dock tillkomma frakt när du väl har gjort köpet. Fick ett mail ett antal dagar efter att jag hade beställt och betalat en p65 där dem ville ha 180 euros till för att frakten blev dyrare för dem. Fick välja att betala frakten eller få pengarna tillbaka men blev ju ändå en kostnad på ca 200kr för transaktionen till euro. Riktigt skoj företag. Kan vidarbefodra mail kontakten vi hade om du vill.

Vänliga hälsningar

17. Adam West

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Gör det gärna.
    Har varit inne på att beställa av dom förut, men aldrig blivit av.

18. livinl0ud

Mottagna gillanden:
    5 874
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Info:
    Apple AirPods 4
    Jag beställde min Max G2E av dom som jag fick hem 5/7 men har ännu inte fått något mejl om att jag ska betala extra i frakt.

Blir spännande att se om det dyker upp något mejl där dom vill ha mer pengar :cool:.

Fnatter gillar detta.
  19. Fnatter

Mottagna gillanden:
    5
    Jag fick kravet till mig innan den skeppades så du verkar ha klarat dig.

Jag har även beställt en g30 utan några problem från dem för 4 års sen.

Detta mailet fick jag 6 dagar efter min beställning.

Hi,

Thanks for your order.

I am looking for the best shipping option and unfortunately the shipping costs to Sweden are very high. I would therefore like to ask you to share the shipping costs with us.
    If you agree, I will create an order for the shipping costs. this amounts is €148.

If you do not want this, we can also cancel your order and refund your money.

I would like to hear what choice you have made, so that I can help you further.

Met vriendelijke groet,

Martin
    Klantenservice

Voltes | Electric Mobility

Adres: Barnsteenstraat 1E, 1812 SE, Alkmaar, Nederland

Tel: +31 (0)850013151
    Website: www.voltes.nl
    Volg ons: Facebook | Instagram

Op al onze producten en diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

stelex gillar detta.
  20. Fnatter

Mottagna gillanden:
    5
    Var visst bara 148 euro och inte 180 som jag tyckte mig komma ihåg.

Vänliga hälsningar