Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

Hmmm, ja. Blir att avvakta lite och se om fler problem och rapporter poppar upp. Än så länge tickar min G30 på, passerade 400 mil i veckan.

stelex gillar detta.
  2. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Det är även möjligt att han kört under betydligt varmare förhållanden än vad vi har här.

3. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

bernard och Bertilsson gillar detta.
  4. Kamelc1128

Kamelc1128 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. MalaTempora

MalaTempora Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Edit: Jag var helt säker på att jag postat här på forumet runt tiden Xperia X10 Mini var populär.
    Nåväl... Efter att ha spenderat alldeles för mycket pengar på hyrsparkcyklar beslutade jag mig för att köpa en egen. G2an såg snabbt intressant ut och hittade denna tråd under vidare efterforskning.

Det är samma motor i EU- och US/Global-modellerna. Officiellt bekräftat:

Jag körde fram tills nu med BLE-hexmetoden (29 km/h), men bytte precis till US-regionen mha XiaoDash. Provkörde precis på 65% batteri - kom upp till 32 km/h på raksträcka.
    Mycket förväntansfull på 100%-test!

Jag väger runt 110 kg och däcken fyllda till runt 50 psi (inväntar förlängningsventil från Curious Joe för att kunna fylla mer precist).

Elsparken i övrigt är helt fantastisk. Har kört den minst 1 mil dagligen sedan tisdags.
    Lyckligtvis varit förskonad de allvarliga barnsjukdomarna som andra G2-ägare rapporterat, men har två små problem: vänster dämpningscylinder snurrar med kragen när man försöker justera - det går att avhjälpa genom att hålla fast anordningen under vrid.
    Sen är väl plastlisten runt ståplattan är väl inte helt perfekt monterad, men påverkar inte vattentåligheten så jag bryr mig inte.

Last edited: 17 jun 2023
  6. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Ska även tillägga att jag har kört G30. Det högre priset för G2an är tveklöst värt att betala, särskilt när man (för stunden iaf) enkelt kan låsa upp/byta regon. Denna är en uppgradering rakt av.

7. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Jag har några frågor. Jag har min Max G2 bunden i IOS appen på min iPhone. Jag har ev en gammal Android telefon som jag kan installera XiaoDash på. Kan jag koppla upp mig på min Andoid telefon ändra region etc utan att unbinda på iPhonen. En sak till kommer jag behöva ha med mig Andorid telefonen när jag är ute och åker eller är den helt icke nödvändig efter att jag gjort ändringarna med regionen?

8. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det där var ju raka motsatsen till en officiell bekräftelse.

Tvärtom så bedyrar man bara att man inte skickat ut någon 900w motor till någon av dom amerikanska kunderna som förväntat sig 1000w motor och beklagar att vissa av dom kan ha levererats i felmärkt kartong.

G2 säljs med specen max 1000W, 35 km/h (okänt om den går att trimma)
    G2E säljs med specen max 900W, 25 km/h (och max 32 km/h med modifierad firmware)

Edit: Här är en bild på en G2-kartong med 1000W märkning:

Last edited: 17 jun 2023
    martinot, bernard och stelex gillar detta.
  9. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Jag tror tyvärr inte att du kan slippa unbinda från iPhonen. Jag var tvungen att unbinda min från appen för att kunna aktivera/binda i XiaoDash och ändra region. Om jag inte unbindade först vägrade Ninebot-appen starta efteråt pga diskrepans mellan SN och region.

Du behöver varken någon av apparna efter att du gjort dina inställningar.

Spara undan serienumret på din G2 före du byter region!

1.
    Unbinda från Ninebot-appen
    2. Anslut till sparken med XiaoDash. Handskakningen mellan XD och fordonet funkar inte så bra. Om du har problem med anslutningen, döda Ninebot-appen och ev. cykla blåtand mellan av/på.
    3. Efter att du är ansluten (du bör se uppdaterade värden under Basic-fliken, vägmätaren t.ex.) aktivera/binda till XD. Välj sedan region till Global - ignorera angivna hastigheten.
    4. Koppla bort sparken från XD och stäng appen.
    5. Starta upp Ninebot-appen och bind sparken igen (notera det nya serienumret).
    6. Klart! Kontrollera att du ser de nya inställningarna i appen.

View: https://imgur.com/a/LZeJXGU

bernard och JRull gillar detta.
  10. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Helt riktigt. Jag som var för snabb (och semestertrött).
    Edit: Visste att jag köpt specifikt G2E-varianten, missförstod bara texten.

Last edited: 18 jun 2023
    bernard och Bertilsson gillar detta.
  11. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Man kan nog bortse från allt vad Witerlaw påstår.

Han påstod i förrgår att även hans 3:e sparkcykel får överhettningsfel samtidigt som han inte nämner ett ord om att han hackat den men nämner senare samma dag att den gör 35 km/h efter firmwarehack.

När han blir frågad om det så påstår han att han väntade tills han fick problem med värmen och sen trimmade den... Väldigt trovärdigt o_O

upload_2023-6-17_10-9-11.png

martinot, muSPK och bernard gillar detta.
  12. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Tack för tipsen. Nu har jag lyckats få upp scootern i 32 Km/h. Genom att sända HEX koden i Bluetooth Assistan (IOS) och sen sätta regionen till Global i XiaoDash (Android). Jag kan faktiskt få upp den till 35 Km/h men motorn betedde sig konstigt. Först så gav den inifrån sig ett hackande ljud under en kort stund. detta har minst en anna användare rapporterat. Sen så värst av allt så motorbromsar den plötsligt i en nedförsbacke där jag gasade på och försökte pusha farten så mycket som möjligt. Som tur var så var jag väldigt försiktig och stod redan i en låg och vid position men hade jag stått mer upprätt och avslappnat är det oklart om jag trillat över. Oklart vad som skedde men en teori är att den begränsade farten på eget bevåg så man inte överskrider 35 Km/h + att EU versionen har en svagare motor så saker kanske är tune:ade annorlunda när man kommer upp i dessa hastigheter som denna inte fysiskt stödjer. Så jag stängde av max speeden och kör nu på 32 Km/h i stället. En sak till är att man bara får 25+ Km/h så länge man äve över 50% batteri. Men att få tillgång till cruise control och sänka start farten är riktigt nice också. Måste säga att för mitt användande så räcker nog 32 Km/h, 35 började kännas lite väl snabbt ärligt talat utan att ha på sig en hjälm med ansiktsskydd och handskar.

bernard gillar detta.
  13. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Jag tänkte precis posta exakt detta. Har testat nu på kvällen på (nästan) fullt batteri.
    Min förde inget oväsen, men den motorbromsade hastigt efter att ha legat på 35 km/h några sekunder. Har också låst min på 32 km/h nu. Det känns ändå mer än nödvändigt för dagligt bruk, men det inre barnet vill ju alltid att det ska gå snabbare :)

bernard och JRull gillar detta.
  14. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Har du kört till runt 40% batteri på nya regionen ännu? Med EU-firmware sänktes maxhastigheten till 20 km/h för mig runt den batterinivån. Det skulle vara intressant att se hur den beter sig nu.

15. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Oj, det kommer jag inte ihåg om det hände på EU versionen. Men efter att ha ändrat till Global versionen så ändrades D till 25 Km/h men har för mig att det droppar till 20 Km/h runt och under 50% samt att S sjunker från 32/35 Km/h till 25 Km/h. Samt att Eco ökade med 1 Km/h till 16 på Global. Speed droppen verkar inte heller vara en exakt procentsats utan snarare något i relation med hur mycket energi batteriet orkar prestera som mest. Det är ett gradvis avtagande då top speeden börjar avta när man närmar sig 50% och under.

16. MalaTempora

Mottagna gillanden:
    6
    Jag fortsätter i samma anda och är omedvetet sjukt diffus. Måste ta semester nu, nu slirar det ordentligt :D
    Märkte också av D-läget, men det jag menar är att jag fick max 20 km/h på S-läget på EU-fw runt 40% batteri. Den verkar hålla högre hastighet längre på globala S. Tar hellre detta än några kilometer längre i räckvidd.

Med det sagt skulle jag verkligen vilja ha dubbla batterikapaciteten.

17. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Jag med, skulle gärna sett att S höll sig till 25+ km/h ner till 25% åtminstone. Räckvidden är god nog för mina körvanor.

18. Bestefar

Bestefar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Var köper man en sån här billigast? Går det att köpa 1000W-versionen?

19. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    "1000W" versionen går bara att köpa i NordAmerika just nu.
    EU-versionen kostar 800 Euro om du flyttar till Tyskland / Nederländerna och köper den där.
    I Sverige kostar EU-versionen cirka 11-12 och finns att köpa här och här.

Värt att notera är att ingen vet säkert om det faktiskt är någon hårdvaruskillnad på EU och Amerikansk version, men det lutar åt att det faktiskt är skillnad.

bernard och Bestefar gillar detta.
  20. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Det lutar starkt åt att det faktiskt är olika motorer. För det först så står det tryckt på mitt bakhjul att den bara är 450W och det stämmer överens med EU specsen. Och nu när jag har speed hackat min scooter så beter den sig konstigt när körs på 35 Km/h. Den motorbromsade i en nerförsbacke på max speed och gav i bland ifrån sig ett lite hackande ljud. Nu kör jag bara på max 32 Km/h.

Bifogade filer:

martinot, Bertilsson och stelex gillar detta.