Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. adde_johan

    adde_johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Ok. Kan tänka mig att det inte blir så bekvämt vid de hastigheterna om man kör på ojämn mark då sparken saknar all form av dämpning, men samtidigt kul att åka fortare. Jag antar att motorn kan överhettas då?
     
    Kingson gillar detta.
  2. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jag är inte så värst insatt i hur mycket den klarar innan den slår i taket så att säga. Det får nån annan som är mer insatt svara på.
    Det jag märker när jag kör min på max är att du hör ett tydligt högre ljud från motorn (batterierna?). Svårt att förklara, men du märker definitivt att motorn får jobba hårdare.
    Den är ju specad att klara 30km/h så det är ju lungt. Men att gå över det är nog inte helt utan nackdelar.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 742
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju väldigt enkelt att tappa kontrollen eller tippa i den farten om du kör på ett oväntat hinder med så förhållandevis små hjul. I och med trumbromsen är bromsverkan bättre på G30 Max än på många andra sparkar, men den är inte ens nästan jämförbar med låt säga hydrauliska skivbromsar på en cykel. Dvs utöver att det blir obekvämt att åka som du säger. Jag hade definitivt inte ökat farten, men däremot kan man ju justera värdena för ex. motoreffekten lite beroende på om man tex har det väldigt backigt och om man väger lite mer. Man får dock vara försiktig så att man undviker att överhetta motorn - finns nämligen ingen tempsensor/något som skyddar motorn från överhettning, så ha goda marginaler.

    Det är egentligen lite märkligt att de inte smäller in en tempsensor i motorhuset, då det inte kostar särskilt många kronor. Hade känts betryggande att ha möjlighet att kolla på värdet :) Enbart batteriet har en tempsensor.
     
    Last edited: 24 apr 2021
    Adam West gillar detta.
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Fick svar från ett par säljare på Ali express, lagret i polen fylls på mitten maj om nån undrar
     
    bernard gillar detta.
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    En fråga: är det nån skillnad på svensksålda vs importerat?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 742
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De svensksålda är i regel låsta till EU/25km/h, medan Ali-sparkarna i regel kör US (30km/h). Men man kan ju alltid flasha om.
     
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Tack, hittade en beg på elgiganten för 5900, ska kolla skick imorgon
    Enligt uppgift "Fint skick - lite slitage"
    Edit: beg på elegianten var inget hänga i granen: 1200 km, 1 gen motor och fullt med märken. Blir att importera
     
    Last edited: 25 apr 2021
    bernard gillar detta.
  8. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nu har jag provat larmet.

    Det verkar förvånansvärt välbyggt och fuktskyddet verkar trovärdigt men själva larmet lämnar lite mer att önska.

    Man kan försiktigt vinkla upp sparken och långsamt smyga iväg några decimeter innan den varnar ganska högt. Stannar man då upp och väntar 13 sekunder så kan man upprepa den manövern för evigt. Troligen hänger det ihop med min minst sagt suboptimala placering av larmet men är egentligen bra nog.

    Om man inte stannar upp så aktiveras larmet och låter ungefär som en ganska högljudd leksakspolisbil men inte alls så högt som jag skulle vilja. Tvärtom så är det högre ljudstyrka när man aktiverar larmet än när det går igång.

    Utav någon knäpp anledning så verkar det inte heller gå att reglera ljudstyrkan på själva larmet.

    Instruktionsbladet är rätt kass men det går i alla fall att läsa sig till följande:
    För att ändra "ljudstyrka" och känslighet:
    1. Håll inne upplåsningsknappen, ignorera att det piper och släpp upp knappen efter cirka 5 sekunder när dioden på fjärrkontrollen tänts igen.
    2. Klicka upprepade gånger på upplåsningsknappen för att välja känslighet (omvänd ordning, 1 klick för känsligast läge, 7 klick för minst känsliga läge, klicka inte för snabbt).
    3. Klicka på "Blixt-knappen" för att stega mellan olika ljudstyrka, ej larmstyrka o_O.
    4. Klicka på upplåsningsknappen för att spara inställningar.

    Jag föreställer mig att en skamlös tjuv kan leda runt cykeln med larmet igång och bara se lite generad ut för att slippa att någon bryr sig.

    Definitivt så kan man åka runt med larmet på utan att någon reagerar... När jag hade provat klart och åkte hem så mötte jag en mamma med några småbarn och hörde henne berätta för barnen att "det var nog han som lät som en polisbil".

    Jag tror att det är tveksamt om jag någonsin kommer att hamna i en situation där jag tycker att det räcker med att låsa med mobilen och att aktivera larmet. Det skulle möjligen vara om man bara ska in i någon liten butik typ pressbyrå eller liknande där man hela tiden har möjlighet att höra den.

    Fukttåligheten kommer för övrigt att bli väldigt välprövad nästa gång som jag åker i regn eftersom jag valde att sätta den på ett ställe där den definitivt aldrig kommer att vara i vägen.

    image0 (9).jpeg

    image1 (2).jpeg
     
    Hubbaa82, Kingson och bernard gillar detta.
  9. Gix

    Gix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Fick precis hem mitt Sharkset. Leverans ända fram till dörren, skönt! Tänk om man hade fått det på sparken. :)

    Får se när jag får tid att montera, men det kommer lite bilder i veckan.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 742
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra rapport @Bertilsson@Bertilsson !

    Blir väldigt spännande. Är nyfiken på hur tex farthinder och dylikt upplevs efteråt. En sak jag märkt känns rätt vådlig är när de lägger en sådan där skyddslist ovanpå kablar av olika slag som går över vägen, det blir som ett rätt brant minifarthinder, som inte känns helt trevligt att köra över i annat än låg hastighet. Kan tänka mig att dämpningen ger mer kontroll i sådana situationer.
     
  11. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    På 200 mil har jag gått i backen en gång och det var just p.g.a ett sådant "plasthinder". Rundade ett hörn på en väg jag ofta kör, självförtroendet var på topp men så hade man monterat farthinder. Överraskningsfaktorn var inte låg.

    Vinkeln på dessa hinder är riktigt elak och på bråkdelen av en sekund kom jag fram till att bästa nödlösningen var att lägga sparken ner. Hade i normalfallet ryckt i styret och den vägen tagit mig över hindret men då kurvan är skymd fanns risk att möta en bil.

    Ett par nya jeans och en läxa senare var vi åter på banan. Sparken klarade sig med ytterst lite skrap längst ut på handtaget. Häpp!
     
    bernard gillar detta.
  12. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    [​IMG]
    Har fått min, beställde den från geekbuying (lager i Polen), det tog 5 arbetsdagar att få hem den.
    Har också en m365 pro och g30:n känns mer robust och den är också skönare att att åka på tack vare de större däcken, har hunnit åka ca 30km och är lite besviken på räckvidden, känns som att den har kanske 10% mer räckvidd än min m365 pro, får testa den mer när jag har tid.

    Har ett par frågor
    1. Vad är skillnaden mellan gen 1 och gen 2 motor?

    2. Jag flashade en custom firmware direkt när jag fick den, kommer upp i 32km/h i sport och 29-30km/h i Drive mode, nu när jag har laddat ner segways officiella app vill appen att jag ska uppdatera firmwaren, går det bra att göra detta trots att jag har en custom firmware??
     
    Hubbaa82 och bernard gillar detta.
  13. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Härligt!
    Normalt sett så när man uppdaterar så försvinner flashen. Uppdatera inte om du är nöjd nu.
     
    DjSweetBazz gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 742
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint att den kom fram. Batterikapaciteten är rätt jämförbar mellan de två, så det är främst 8,5" vs 10" som skiljer sig där. G30 väger väl något mer också, så det skall inte vara någon större skillnad vad gäller räckvidden. Vad de anger på pappret stämmer sällan med verkligheten.

    Gen 1-motorn har lite mer driv, men sänker hastigheten från 30km/h till 25km/h från 80% och nedåt eller så. Gen 2 har lite mindre driv påstås det, men håller 30km/h i princip tills batteriet är slut. Gen 2-motorn skall ha ett serienummer som börjar på 9.
     
    DjSweetBazz gillar detta.
  15. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Jag fick notis om uppdatering för någon dag installerade den och skotern behöll mina ändringar (minskad kick-hastighet och annan profil på D-mode med högre kraft).

    Men om den skulle gå tillbaka är det ju bara att flasha igen och du har troligtvis kvar flashfilen på din telefon om du flashade via den vilket är det enklaste sättet.
     
    DjSweetBazz gillar detta.
  16. Gix

    Gix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Kunde inte riktigt hålla mig längre så det blev en kort Huel-lunch för att ha tid att mecka. Tog ca en timme att montera Sharkset, och ytterligare ~10 min att byta fjädrarna. LEDs medföljer men jag valde att inte montera dessa. Dämparna kommer förmonterade med mjuka fjädrar. Hoppade lite på den efter montering och kände direkt att det var alledes för mjukt för mina ~95 kg. Nu har jag medium på, får se hur det känns efter provkörning.

    Du får med en del verktyg, men jag behövde komplettera med skiftnyckel storlek 11 och 14. Samt loctite medium (243) på samtliga skruvar.

    PXL_20210427_131927148.MP.jpg

    Fotot taget direkt efter jag vart klar. Kartongen som sparken kom med gav en stabil och bra arbetshöjd. Nu kan jag slänga den. :)
    Dock så ser jag nu att reflektorerna inte är monterade på bilden, undrar vart jag lade dem.. Ett nytt par medföljer för du kommer antagligen ha sönder/skada dem som redan sitter på sparken när du ska komma åt skruvarna under.

    Jag följde länk för montering, samt länk för byte av fjädrarna.
     
    Hubbaa82, Bertilsson, Kingson och 2 andra gillar detta.
  17. Gix

    Gix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Uppdatering efter montering av stötdämparna. Tog en kort runda (~20 min) med varierande underlag. Mjukare gång som gör att plattor, smågropar och vägskador inte känns lika mycket i styret. Känns tryggare i högre hastigheter och kurvor, du märker störst skillnad här kontra inga stötdämpare i mitt tycke. Åka på kullersten ger dig fortfarande hjärnskakning, men det förväntade jag mig inte att den skulle klara av på bara främre stötdämpare.

    Värt att notera är att kittet ger dig lite högre markfrigång. Bra när du kör den. Mindre bra när du vill ställa ifrån dig den då den lutar något mer när den står på stödet. Ska försöka hitta någon lösning på det (kanske 3D-printa ett nytt stöd?) för min hall är rätt snäv, och sparken tar helt klart upp mer plats nu ifall jag inte fäller ihop styret.

    I och med att jag bara monterat stötdämpning fram så känner man fortfarande en del stötar och vibrationer i fötterna via bakhjulet. I kommentarerna på denna video så skriver Sharkset att de jobbar på en prototyp på stötdämpning för bakre hjul. ETA juni.
     
    Gargo, nalle och bernard gillar detta.
  18. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Tack för uppdatering! Funderar på om jag tycker det är värt de pengarna då den billigare versionen som finns på Aliexpress som jag beställde inte var till G30 och de erbjöd inte att byta ut den utan bara tystnad som respons.

    När jag hade min Zero9 med stötdämpare på båda hjulen så fick man ändå hjärnskakning på kullersten.
     
    Gix och bernard gillar detta.
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  20. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Lite uppdatering
    Mitt serienummer börjar på 9 så jag antar att jag fick en med motor 2, den tappar fortfarande kraft när batteriet går ner men håller sig alltid över 25km.
    Jag uppdaterade segway appen och behåll mina ändringar från custom firmwaren, yaaay.

    Det enda negativa är att räckvidden är knappt bättre än min m365 pro men jag är supernöjd med allt annat än så länge :D
     

    Bifogade filer: