Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Har säljaren blivit oseriös och ljuger om lagersaldo i Polen?
     
  2. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Finns indikationer på det, svar ja :(
     
  3. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det finns några skotrar i Polen. Förbenat svårt att bortförklara den nätta omständighet att våra kolli-IDn är stendöda trots att det gått uppåt två veckor sen de "skickades". Till saken hör att svaren på de frågor som ställts är direkt vaga. Pladdret om nya EU-regler köper jag inte i dess nuvarande form.

    Summa summarum: försäljning av fler skotrar än de kan ordna fram i närtid plus nya EU-regler resulterar i en högst "spännande" häxblandning.

    Jag ska höra med min kreditskortsutgivare och se vad de säger. Håller inte köpskyddet tätt så avser jag att högst motvilligt dra i nödbromsen.
     
  4. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jo ser ut så, största problemet är nu momsen som ska vara betalt i samband med din order. Vilket man inte behöver/behövt på bla dhgate. Så nu strular det pga det, då dom har massa ordrar dom inte får iväg, då vi inte betalat in momsen. Och varken fraktbolaget eller det polska warehouse verkar intresserade av att hjälpa kinesen fuska med momsen förstås.
     
  5. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Kinesiska säljare ljuger alltid när det handlar om sådana saker. Sanningen är att scootern är ej i lager än och att han hoppas på att du inte ska avbryta ordern.

    Sen så tyckte jag själv att det skulle vara roligt o skicka ett meddelande igår bara för att se vad för svar jag skulle få.

    Fick detta meddelande idag

    ”I will contact the logistics company first to understand the situation and then reply to you”

    Han vill att jag ska tro att han inte vet varför mitt paket inte går att spåra vilket var förväntad. Detta är nog bevis på att inget av de han sagt stämmer. Men du kommer få scooter tillslut när den väl kommer in i lager sista veckan på juli.
     
    Jizzler och sajb gillar detta.
  6. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    De nya momsreglerna gäller endast lågvärdeförsendelser, dyrare varor har alltid krävts moms från första kronan alla EU länder. Kinesen har avtal med något warehouse i Polen som tar emot en fullastad container elsparkcyklar och sen skickar vidare med nya fraktsedlar. Logistics company (dpd) kan inte veta att säljaren egentligen är en kines på Aliexpress och lägger sig inte i det här. Warehouse i Polen har vart shady från första början innan 1 Juli. Kan det vara så att hamnen/tullen i Nederländerna upptäckt att containern inte innehåller det som står på dokumenten ch istället 500 odeklarerade elsparkcyklar? Nu är containern beslagtagen och kinesen krävs på moms för att skicka vidare den.
     
    sajb gillar detta.
  7. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jo fast nu ska väl momsen betalas i landet köparen befinner sig i?
    Förut har man väl betalat i bästa fall momsen i det land som vara säljs från (inom EU).
    Så paket från Kina som fått transit vis ett annat EU land, har varit antagna momsade där.
     
  8. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Dessa scootrar gör ej transit genom EU.

    Transit genom EU ser ut ungefär såhär

    1. paket lämnar Kina med kinesiskt spårningsnummer
    2. hamnar i ett eu land (t.ex holland) där den får ett nytt holländskt spårningsnummer, men går ej genom tull
    3. Kommer vidare till postnord där datorn antingen kan se ursprungsland när man spårar eller ser att paketet har gjort en CN deklaration. (EU paket deklareras aldrig)
    4. Går genom tull


    När det gäller EU warehouse grejer så ser det ut ungefär såhära

    1. Paket/container lämnar kina
    2. Polskt företag gör en tulldeklaration och betalar tull
    3. Varorna hamnar i polskt lager
    4. De beställer frakt från ett fraktbolag som åker förbi och plockar up paketet för att sedan direkt skickas till ett EU land och behöver ej deklareras då det är fri rörlighet av de mesta inom EU.


    Skillnaden är att ett paket som gör transit mellanlandar aldrig.
     
    Rocket R58, bernard, illumina och 4 andra gillar detta.
  9. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    När man frågar hur det egentligen går med allt....
    Dear friend, the package is in Poland, we will solve all problems as soon as possible this week and get back to normal
     
    Jizzler, Rocket R58 och bernard gillar detta.
  10. Fulkaffe

    Fulkaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2021
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Klarar g30n av dessa backar? Funderar på o köpa en till grabben (16år, 60-70kg)
     

    Bifogade filer:

    Rocket R58 gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, absolut! Inga som helst problem på den punkten. Jag väger strax över 80 kg och har inte haft några problem i liknande backar. Motorn orkar rätt mycket.
     
    Kingson och Fulkaffe gillar detta.
  12. Rocket R58

    Rocket R58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det här är svaret jag fick också, ge oss en vecka till och du får 2-års garanti. De får väl till måndag på sig att höra av sig så får vi se!
     
  13. cl0jd

    cl0jd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    S6 lite
    Jag har också beställt från Airecho Store(Aliexpress) den 10 juli. Skickades på sista dagen, alltså idag. I samband med att de skickade scootern svarade butiken med:
    "pls do not worry friend,you will get it at the end of this week or at the beginning of next week".
    Vilket jag tvivlar starkt på. Inget fungerande trackingid än heller.
     
  14. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Har fått liknande svar, men jag har bett dem om pengarna tillbaka. De vill såklart inte det och svarade att om de inte har hittat en lösning tills på fredag så skulle jag få det då. Jag föredrar nog dock att bara lägga ner allt och släppa det, för jag har ju redan köpt en Ninebot Max i Sverige som jag är nöjd med. Iofs hade jag nog kunnat tjäna en del på att sälja den på blocket, men det är ju lite jobb. Vet inte riktigt om det är värt det.
    Men jag får se hur jag gör... kanske drar igång en dispyt, borde inte vara så svårt om man hänvisar till trackingnumret som inte har funkat på över 2 veckor.
     
    zalsson gillar detta.
  15. endraum

    endraum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag ställde frågan i går om vad som sker och fick detsamma svaret, dock lite en annan variant :D
    "... det polska lagret har gjort misstag så nu har min chef åkt till Polen för att reda upp röran. Ge oss en mer vecka".

    Vet inte riktigt vad jag ska svara, men jag har lite lust att säga att jag inte bryr mig så mycket om det tar ytterligare en-två veckor (jag har redan en svenskköpt Max) så länge den kommer fram och att jag får en vettig förklaring till förseningen så som att det verkligen har med momsreglerna att göra eller typ att "vi har fel lagersaldo, fler är på intåg vecka X och vi skickar i anslutning till det". Men att ge sådana här svävande svar känns något oseriöst...

    Vem av oss har haft den längsta väntetiden, från köp till leverans (så att man har något riktmärke)? Idag är det 15 dagar sedan jag beställde (6 juli).
     
  16. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Beställde 2a juli, men var den inte någon som hade beställt mitten av juni?
     
  17. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    6 Juni var beställningen gjord
     
  18. proc_

    proc_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2018
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Jag fick min "skickad" för 13 dagar sedan (8:e Juli). Men med fake tracking. Säljaren bad mig vänta 3 dagar först pga VAT strul. Efter 5 dagar frågade jag om status. Då sa de att det skulle vara löst inom 1 vecka och att den kommer levereras nästa vecka. Detta var för 2 dagar sedan. Första gången skulle de bjuda på det redan inkluderade låset. Den här gången skulle de ge 2 års garanti.
     
  19. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Säljaren tar inte längre emot orders från Poland warehouse på aliexpress.
     
    bernard gillar detta.
  20. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Känner inte att oddsen utvecklas åt rätt håll men än lever hoppet!

    Jag beställde den 4 juni.