Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tack för information alla. Köpte en ES2 igår från komplett, ska nog komma i veckan hoppas jag :)
    Någon som kör något i gbg och vill åka ihop? Har alla köpt ett större batteri?

    EDIT: Kör ni med hjälm och vilken isf?
     
    Last edited: 13 aug 2019
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag tycker definitivt att du ska använda hjälm även om ingen annan gör det (Nu är det ju inte så och många använder hjälm).
    Jag har hittills inte använt hjälm men vet att jag kommer ångra mig om inte jag börjar använda det snart.
    Det har tagit mig tid men jag är på G med hjälm.
     
    Thade gillar detta.
  3. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Låter bra, man kanske någon som har en VOI hjälm billigt?

    Med lanseringen av erbjudandet kommer Voi att dela ut 400 gratis hjälmar till resenärer som vill testa erbjudandet. Utdelningen sker under lördagen den 27 juli och söndagen den 28 juli på Skånetrafikens kundcenter i Malmö och Helsingborg.
     
  4. TjuBror

    TjuBror Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej jag undrar kan ni skicka länkar aså carrybags för ninebot es4 för att jag letar efter en och det ska vara en Svensk hemsida Tack!
     
  5. GrillOfSweden

    GrillOfSweden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är lite sugen på att sälja min ES4 för att köpa en M365 Pro :neutral:

    Har letat ett tag för att få testa en 365 och en kollega kom susandes imorse, fick köra den en sväng och det var en riktigt trevlig känsla! Inga vibrationer i fötterna eller ryckigt handtag (ännu :P), skön balans på den också.

    Sååå... Är någon intresserad av en ES4 som rullat mellan 120-150 km (får kolla mer exakt när jag kan koppla upp mig mot den), ej ramlat/vält, inga skador, så är jag också intresserad av att sälja.
     
    Thade gillar detta.
  6. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag använder en smart-hjälm med handsfree, blinkers och bakljus. Den har även en SOS-funktion. Min flickvän får en notis om jag välter (tror jag. Inte hunnit configga än).

    https://www.amazon.de/dp/B07988V7M5/?tag=oid02-21

    Blinkersen funkar ok. Men controllern verkar ha en kort timeout så när man kört en lång raksträcka så behöver jag ibland trycka igång den så den ansluter på nytt innan den funkar.
    Däremot har flickvännen aldrig det problemet. Hon streamar musik hela tiden till hjälmen vilket jag inte gör. Vet inte om det är anledningen eller att min controller är lite skum bara. Den fungerar bättre efter jag installerade appen och connectar controllern till appen.
     
    Thade gillar detta.
  7. cowe

    cowe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en Ninebot ES 4 köpt i Kina. Nu har framhjulet börjat att låta och den har tappat effekt. Detta hände när jag bromsade med den elektriska bromsen i nerförsbacke. Är det någon som vet nån verkstad runt Göteborgs området som kan reparera ES 4?
     
  8. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Nyfiken. Var batteriet fulladdat när det hände?
     
  9. cowe

    cowe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja! den var helt fullladdad. Började med en lång nerförsbacke.
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag misstänkte det.
    Regenerativa bromssystem kör "backspänning" och öser på ström på ett redan fulladdat batteri.
    Jag är dock lite osäker om det är batteripacket eller kontrollern som tagit stryk. Koppla upp dig till scootern och läs av all möjlig data och bifoga så ska jag se om jag hittar något. Fulladda batteriet först. Är mest intresserad av batteridata.
     
  11. cowe

    cowe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag får ladda upp scootern i natt då. Lägger in datan imorgon. Den går i 20-25 km/h på plan mark och då går den fint. Men så fort det kommer en liten backe orkar den inte upp längre , tappat effekten helt.
    När man kör igång skotern och håller fram hjulet i luften och gasar samtidigt så surrar det om fram hjulet med. Och fram hjulet skakar lite när man kör väldigt sakta typ 3km/h.
     
    Last edited: 15 aug 2019
  12. cowe

    cowe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    09431D2B-A565-4AAD-A2A9-71DB7C766F18.png CF74F35F-BF23-4312-95C0-8D0886A42CCF.png Här kommer batteri datan
     
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Batteriet ser bra ut. Det enda jag kan kommentera är hur 100% kan vara 41.14v. Det borde vara 42v. Men jag tror inte det handlar om något fel, utan bara hur ninebot har valt att göra det.
    Kan man få fram data på spänningen på alla celler? Det kan man med m365.
    Nu är det så att man måste ändå övervaka batteriet medan man lastar det (kör runt med scootern) och kollar att det kommer ut ström och att spänningen inte droppar för mycket under körning.

    Jag lutar hittills att din kontroller är trasig. Det finns många på eBay man kan köpa till rimligt pris (icke original) och det är inte svårt att byta.
     
  14. cowe

    cowe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag öppnade skotern igår för att se om kontroller kortet var bränt. Och såg då några misstänkta lödningar som inte såg bra ut, se bild. Ser ut som det är lite bränt. Framsidan på kortet såg fint ut.
    Om jag beställer ett nytt kontroller kort behöver man göra nått mer än att bara plugga in det nya kortet. Har sett på vissa forum att man haft serie nummer problem efteråt.
    Är det nån här som bytt kontroller kortet och lyckats?
     

    Bifogade filer:

  15. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag har ingen ES4 så jag vet ärligt inte. Men så som jag förstått och läst på nätet så är det inga problem att bara byta ut kontroller.

    En nackdel med Segway / ninebot maskiner är att det verkar vara svårt att hitta original reservdelar (speciellt elektronik). Precis som apple som tvingar dig att gå till en auktoriserad verkstad. Jag vill fixa mina grejer själv.
     
  16. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Okej boys, nu har jag inte åkt med min nya es2 scooter men funkar endast handbromsen när man har scootern igång? Jag provade lite här hemma men den funkar inte alls? Jag har haft den igång och upplåst i appen t.ex man verkar inte ha någon effekt men det blir rött ljus därbak när jag trycker men ingen fysisk broms.
     
  17. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja, det är en regenerativ broms (motorbroms) och den fungerar bara när man har lite fart
     
    Thade gillar detta.
  18. alexsson

    alexsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Går det att köpa "vinterhjul" till ES4, eller få tag på vinterhjul som passar ES4, någon som gjort detta förut?
     
  19. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Har ni köpt en mobilhållare till scootern också?
     
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Ska ni köpa mobilhållare så rekommenderar jag starkt GUB!
    GUB-85, GUB Plus 9, GUB Pro.....
     
    Thade gillar detta.