Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det är svårt att uppskatta vilken som går bäst i backar och allmänt raka vägar.

    T.ex en Ninebot es2 har en motor på 700w output medans en xiaomi m365 har output på 500w.

    Samma sak med Zoom stryder som också har en 500w motor. Dock påstår dom att den inte ska ha några problem med 25 graders backar. Jag har inte sett detta påståendet av andra.

    Trots det läser jag ibland att en es2 kan vara lite seg i en backe.

    Slutsatsen är väl att även fast en es2 har starkast motor så är det nog andra faktorer som spelar in. Såsom vikt, vind, farten man haft innan man kom upp i backen.

    Jag har en Ikea pendla just nu som jag ska lämna tillbaka när jag får min es2. Hoppas det är minst lika bra drag i den annars lämnar jag nog tillbaka den. Får se.
     
    bernard gillar detta.
  2. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Tror mig ha kommit på en sak som bör tilläggas - det verkar vara så att den vill bli uppkopplad mot telefonen och appen ibland, bluetooth-symbolen blinkar på displayen, och kopplar man inte upp den går den i "seg-läge" även om röda "s"-et lyser (för sport, maxfart 30 km/h och mest acceleration/kraft).

    Märkte det idag under en tur att den accelererade segt och toppade på 20 km/h på plan asfalt trots "sport mode" (röda "s" läget), stannade då och startade appen, lät appen hitta scootern och då slutade bluetooth ikonen blinka på displayen på scootern. Sedan var det full kraft och 30 km/h som max, for upp för en relativt brant backe i 20 km/h och sedan när den blev lite mindre brant så gick den fort upp till 30 km/h, dvs toppfart. Det var samma backe som den var seg upp för i går.

    Så sorry om jag vilselett någon, kan vara jag som inte visste att han behövde ha scootern uppkopplad mot appen för att få full kraft och fart.

    Någon som vet hur detta funkar som kan bekräfta?
     
  3. zegwey

    zegwey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    15
    Beställde min den 7:e juli. Hur ser det ut när du spårar din? Ivrig att få hem den... :)

    IMG_6319.jpg
     
  4. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Ser ut exakt för mig. Beställde min 18 juni, fortfarande ingen.

    Har tagit kontakt med säljaren och hon har skickat en ny scooter från Holland där det tydligen ska vara snabbare tull osv. Det är Ungerska tullen som verkar ha tagit semester.
     
  5. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER


    Vart beställde ni era? Min är från Gearbest.
     
  6. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41

    Beställde från Aliexpress..
     
  7. CAG

    CAG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,
    Jag beställde oxå från aliexpress (samma leverantör som ovan). En vecka sen leverans jämfört med uppskattningen vid beställning (kina via Ungern) - men ES4 kom fram och funkade fint.

    En kort recension är:
    * mkt snabb och bra acceleration på raksträcka
    * klen i backar om man inte kommer in i backen med hög fart (även med extra batteriet)
    * lite större än jag trodde

    Blev lite fundersam först då ytterkartongen var vänd utochin, men är väl för att minska risken för stöld under transport eller nåt. Alla plastdetaljer och skyddsdetaljer satt på precis som de skall och produkten gick finfint att registrera.
     
  8. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Vilket datum beställde du din?
     
  9. CAG

    CAG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    26/6 var den ready for dispatch enligt aliexpress sidan, jag beställde den nog 24/6.

    Skulle enligt leveransstatusen vid beställning vara framme mellan 6-13 juli. Har för mig att den var i Ungern omkring 4/7 enligt säljaren men att den inte var spårbar hos UPS förrän 18/7. Hos mig 23/7.

    Mellan 4-18/7 var den alltså hos tullen och skulle deklareras in i EU.

    eventuellt är det någon EU regel om extra kontroll av lithium/batteri produkter (hörde det från en annan ÅF) men vet ej om det stämmer.

    Hoppas din kommer snart!
     
    Oskar90 gillar detta.
  10. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Ok,

    Du skrev mycket snabb och bra acc. Låter skoj!

    Hur långt från 0-30 på raksträcka skulle du tippa? och vad väger du ungefär? :)
     
    bernard gillar detta.
  11. CAG

    CAG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Med extra batteri och 78kg kille:

    Sportmode (Rött S - dubbeltryck på on/off)
    0-20km/h på ca 6 sek, 25km/h efter cirka 10.
    30km/h kommer jag upp i om det är helt plant, eller lite nedför. Räcker med nån grad uppför för att den ska maxa på 28.

    Med vitt S:
    0-20km/h på cirka 11 sek, 25km/h efter cirka 16.
    Maxar 27 på samma sträcka.
     
    Oskar90 gillar detta.
  12. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    tack för infon! Så det känns bra? Inte så att du tänker ”ah, kunde den inte gått lite snabbare så hade det vart perfekt”.

    Har sett andra sparkcyklar med lite bättre tryck som ger 40-45 km/h men det är kanske för fort egentligen..därför jag frågar förstår du :-)
     
  13. CAG

    CAG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Farten tycker jag är bra å accelerationen oxå. Min fru tycker den går för fort (men det har mer med henne än sparken å göra :-).

    Det jag saknar är kraft i motorn i uppförsbackarna, men jag har inte tittat så mkt på andra för att kunna jämföra. Den känns lite stor, men robust och ”säker”.

    Jag hade inte velat stå på en sparkcykel i 40-45 knyck av den här modellen - främst för att däcken är för små/hårda och jag tror att stötdämpningen skulle upplevas obefintlig i de farterna. En liten sten på cykelbanan skulle kunna få dig att hoppa till rätt rejält eller vurpa - Jämför med elcykel där det finns begränsning på 25km/h eller moped/EU moped. Däcken är ju lite större på dem och klarar av vägarna lite bättre....
     
    Oskar90 gillar detta.
  14. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Någon som vet en hemsida som har tillbehör till Es2? Tänker mer lampa som inte går på det inbyggda batteriet.
     
    bernard gillar detta.
  15. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Jag har beställt scooter från sumtop jag med. Så sitter och väntar på att den skall komma fram till UPS. Har ni som redan har en ES2:a något bra tips på lås som kan funka om man skulle behöva lämna den utanför affären en kort stund? Lite osäker på hur man gör för att bäst låsa fast den.
     
    bernard gillar detta.
  16. MrSister

    MrSister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag har ett ABUS GRANIT PLUS 640 bygellås till min och det fungerar väldigt bra.
    Kör runt "styrstången" och runt nån stolpe på stan, sitter som en smäck.
    Lite tungt, men väl nere i en ryggsäck så är det inte så farligt. Går fort att låsa & låsa upp.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Nu ska jag äntligen hämta min ES2 + Extra batteri imorgon efter väldigt lång väntan. Beställde från sumtop 18 juni.

    Alla som har beställt från Kina, den går som den ska? Fortfarande nöjda?
     
    Dassh och bernard gillar detta.
  18. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Går fortfarande som en klocka, inga problem här :)
     
  19. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Lika skoj o köra som första dagen ;)?
     
  20. zegwey

    zegwey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    15
    Kul! Byggt ihop den än? Första intryck?

    Jag har legat på Sumtop och enligt kvinnan jag har kontakt med ska den plockas upp av UPS ikväll. Oklart hur pålitlig det svaret är men jag håller tummarna... :)
     
    bernard gillar detta.