Diskussion: NIX - nixtelefon.org spärra ditt nummer mot försäljare

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av chraist, 9 aug 2024.

1. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Först och främst, märkligt att tråden är från 1980.
    Skärmavbild 2025-08-31 kl. 00.02.41.png
    Sedan till det jag egentligen tänkte på, NIXTelefon kanske snart spelat ut sin roll, Konsumentverket föreslår ett förbud mot telefonförsäljning:

Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning | Konsumentverket
    Konsumentverket vill förbjuda telefonförsäljning

Finns det någon scenario där det vore dåligt att förbjuda telefonförsäljning? Det försvinner lite arbetstillfällen såklart, men överlag tror jag att dom flesta är positiva till förslaget eller?

Konsumentverket har två olika förslag:
    Skärmavbild 2025-08-31 kl. 00.16.59.png

Last edited: 31 aug 2025
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 720
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Datumet blev nog lite tossigt när @chraist@chraist skulle bryta ut en diskussion ur en befintlig tråd till denna, och behövde att första inlägget (hans eget) kom högst upp, varvid datumet justerades, och på något vis landade det på 1980 :) Jag har justerat det nu så sorteringen inte blir galen på tråden när man söker på ämnen.

Nej, det finns nog ingen som inte vill ha bort det förutom de som bedriver telefonförsäljning, men det hela är ändå utdöende iom tjänster som Google Call Screening etc, så om det tar några år till eller om det sker fortare är väl lite sak samma. Själv ser jag gärna att förslaget går igenom, så vi blir kvitt ofoget lite fortare.

Det kommer att bli otroligt skönt när Google call screening väl lanseras i Sverige, men vem vet när det kommer ske o_O Förhandsgranska samtal innan du svarar - Appen Telefon Hjälp

Last edited: 31 aug 2025
    Kristy och KTM gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    539
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vet inte när jag senast hade en "kall" påringning från telefonförsäljare; NIX-ade fasta telefonen för mycket länge sedan, å den gjorde man sig senare av med. (Under den tid man hade, decennier, kunde ju även en del kul felringningar inträffa, somliga gick t telefonsvararen.) Har inget minne av att jag NIX-at mobilnummer; ngt enstaka udda syd/öst-europanummer har försökt ringa ngn gång (lär ju inte hindras av svensk lagstiftning), å ngt enstaka udda sms för ngt/ngra år sedan. Å så kanske en eller två felringningar.

Däremot har det ju hänt att företag som man har en etablerad relation med, tänk t.ex. försäkringsbolag, har fått för sig att försöka ringa efter att man nyligen haft kontakt i ngt ärende, t.ex. flytt, ändring av försäkring etc. Då kan de ligga på ett tag i att försöka nå en.

I övrigt är man väl demografiskt och ekonomiskt ointressant för sälj-/"undersöknings"-samtal. :D

Google call screening vet jag inte om jag är sugen på, eller någon AI (eller är det samma nu i den utökade versionen av Googles screening?) som kliver in å frågar "Va äre om?" ... Det är fullt möjligt att man kan "vitlista" nummer som ska undantas från Googles försök, så inte ngn skrämmer livet ur ngn äldre släkting som försöker ringa. Över huvud taget är jag inte intresserad av att Google bryr sig om vilka som ringer.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 603
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma här! Det är EXTREMT få gånger jag fått telefonförsäljarsamtal. Kan nästan räkna på 1 hand totalt i mitt liv

5. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II
    Jag också, eller t.o.m. hela familjen.

6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 364
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Blev uppringd av Folksam förra veckan är dock kund där. Men mer sällan nu än förut i vart fall.

KTM gillar detta.